English

سعید نمکی:

باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم

وزیر بهداشت گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.

باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم

به گزارش خبرگزاری موج، سعید نمکی ، وزیر بهداشت هنگام بازدید از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دکتر نورانی وصال شیراز، گفت: باید تلاش کنیم که این موزه و مرکز اسناد ارزشمند بتواند با سایر موزه های به ویژه موزه تاریخ علوم پزشکی تهران اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.

وی تصریح کرد: در محدوده استان فارس و استان های مجاورش، تعداد قابل توجهی کتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد که می توان آنها را از طریق فراخوان جمع آوری و نگه داری کرد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: البته کتاب ها، رساله ها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر دنیا وجود دارند که هنوز به زبان عربی هستند و باید آنها را به فارسی برگردانیم در حالیکه در کشورهای دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بنابراین گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم است.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا کنیم و با طب روز بسنجیم. توصیه های ابوعلی سینا در مورد آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه باید به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم، افزود: اطبای قدیم، حکیم بودند اما متاسفانه امروز دانشجویان را تک بعدی تربیت می کنیم و جنبه های هنری، عرفانی و فلسفی را در بین آنها از بین می بریم.

وزیر بهداشت گفت: شعار ما در وزارت بهداشت این است که هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی به دنبال این هستیم که مسئولیت سلامت هر ۵ تا ۱۰ خانواده را به یک دانشجوی پزشکی واگذار کنیم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط کنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم.

دکتر «علی بهادر» رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیت های پژوهشی خواند و گفت: پس از تقویت این امر می توان به سمت راه اندازی کلینیک ها و فعالیت های درمانی حرکت کرد.

وی افزود: مراکزی مانند موزه دکتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند. وزیر بهداشت در این بازدید ضمن دیدار با مسوولان موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال و گفت و گو پیرامون بخش های مختلف این مرکز، از موزه مشاهیر پزشکی فارس دیدن کرد.

در این بازدید، فعالیت های موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال، نقش این مرکز در ارتقای دانش دانشجویان و اساتید و پژوهش های مرتبط با تاریخ پزشکی و تبیین تاریخچه پزشکی فارس، نشست های ماهیانه طب ایرانی، انتشارات موزه و مرکز اسناد، برنامه های پیش رو برای آینده، چالش ها و موانع این حوزه، به وزیر بهداشت معرفی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه