English

محمدرضا جهانبانی:

من و همکارانم غیر از خدمت به نظام هدف دیگری نداشتیم!

متهم بانک سرمایه گفت: من و همکارانم غیر از خدمت به نظام هدف دیگری نداشتیم و اگر در زندان نبودم بدهی جاری‌ ام را تسویه می کردم.

من و همکارانم غیر از خدمت به نظام هدف دیگری نداشتیم!

به گزارش خبرگزاری موج، اولین جلسه دادگاه گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه صبح امروز (دوشنبه 28 مرداد)  به ریاست قاضی مسعودی‌ مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قهرمانی نماینده دادستان تهران در قرائت کیفرخواست متهمان اتهامات انها را بشرح زیر اعلام کرد:

محمدرضا جهانبانی متهم ردیف اول پرونده فرزند علی و شغل آزاد و بازداشت از تاریخ ۶ / ۱۰ / ۹۵ به دلیل عجز از تودیع وثیقه است و در  حسابرسی مهارت دارد و اتهام او اخلال در نظام عمده اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۶۰۴ میلیارد تومان از بانک سرمایه است و در اخذ تسهیلات مشارکت مدنی داشته و اتهام خیانت در امانت هم متوجه او بوده است.

احمد یوسفی کوپایی متهم ردیف دوم پرونده و بازنشسته و آزاد با قرار وثیقه است و فاقد سابقه کیفری است و اتهام او معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت شکوه نور احسان است. 

مالک خداشاهی متهم ردیف سوم و متاهل و آزاد با قرار وثیقه است و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت شکوه نور احسان است.

حمید فرحانی خواه متهم ردیف چهارم پرونده  فرزند شاهرخ بازنشسته و فاقد سابقه محکومیت است و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت شکوه نور احسان است.

مهدی الله یاری متهم ردیف پنجم پرونده  فرزند فریدون و دانشجو و فاقد سابقه محکومیت کیفری بوده و ازاد با قرار وثیقه است و اتهام او معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت تجارت نصر البرز است‌.

ابوالحسن خداشاهی متهم ردیف ششم پرونده متولد ۱۳۵۹ و کارمند و متاهل و ازاد با قرار وثیقه و و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت تجارت  نصر البرز است. 

سید مصطفی خداشاهی متهم ردیف هفتم پرونده  متاهل و فاقد سابقه محکومیت و ازاد با قرار وثیقه است و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت افضل حکمت است.

امین خداشاهی متهم ردیف هشتم متاهل و فاقد سابقه محکومیت وازاد است و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت سروش تجارت برین است. 

بهزاد خداشاهی متهم ردیف نهم پرونده ازاد و فاقد سابقه کیفری و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت سروش تجارت برین است.

عمار صالحی متهم ردیف دهم پرونده متولد ۱۳۵۹ فاقد سابقه کیفری و آزاد است و اتهام او معاونت در نظام اقتصادی در شرکت جهان تجارت تیوا است. 

محمدرضا کریمی متهم ردیف یازدهم متولد ۱۳۵۶ فاقد سابقه کیفری و ازاد است و اتهام او معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت جهان تجارت تیوا است. 

نماینده دادستان  در ادامه گفت: در این پرونده اتهامات جهانبانی دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع جمعا به مبلغ 604 میلیارد تومان است. جهانبانی به همراه گروه زیرمجموعه خود طی سالهای 92 تا 94 با استفاده از شرکت‌های بدون فعالیت و صدور فاکتورهای صوری دال بر فعالیت میان این شرکت‌ها از بانک سرمایه تسهیلات کلان گرفته و حسب تحقیقات، جهانبانی خود مدیرعامل شرکت تجارت نور ابرار بوده و چندین نفر از دوستان و بستگان خود را به عنوان مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره سایر شرکتها به کار گماشته است.

قهرمانی ادامه داد:  شرکت‌های شکوه نور احسان، تجارت نفت البرز، افضل حکمت، سروش تجارت برین، جهان تجارت تیوا و شکوه نوآوران آفتاب  شرکتهای زیرمجموعه جهانبانی است و تسهیلات پس از دریافت توسط این شرکت‌ها به حساب شرکت تجارت‌نور ابرار واریز می‌شده و مدیریت وجوه در اختیار جهانبانی بوده است. شرکت‌های صوری فاقد اخذ تسهیلات در این حد کلان بوده‌اند.

قهرمانی گفت: شرکت شکوه نور احسان در سال ۸۷ بصورت شرکت سهامی در اداره ثبت شرکت‌ها در مشهد به ثبت رسیده است و در سال ۹۱ در اداره ثبت شرکت‌های تهران تغییر داده شده است و در واردات و خرید و فروش گوشت و... بوده است. سه فقره تسهیلات  جمعا به مبلغ 118 میلیارد تومان از بانک سرمایه گرفته است. 

وی افزود: همچنین شرکت افضل حکمت یک مرحله تسهیلات به مبلغ 110 میلیارد تومان در قالب دو فقره قرارداد و  شرکت تجارت برین دو مرحله تسهیلات جمعا به مبلغ 86 میلیارد تومان در قالب 17 فقره قرارداد و  شرکت جهان تجارت تیوا دو مرحله تسهیلات جمعا به مبلغ 110 میلیارد تومان در قالب 22 فقره قرارداد و  شرکت شکوه نوآوران آفتاب یک مرحله تسهیلات در قالب 16 فقره قرارداد جمعا به مبلغ 80 میلیارد تومان و  شرکت تجارت نصر البرز 3 مرحله تسهیلات در قالب 20 فقره قرارداد جمعا به مبلغ 100 میلیارد تومان را از بانک سرمایه دریافت کرده‌اند که تمام این تسهیلات به دلیل عدم پرداخت در زمان سررسید و به رغم تمهیدات چند باره در حالت مشکوک‌الوصول قرار دارد.

قهرمانی گفت: محاکمه متهمان و  صدور حکم قانونی را درخواست دارم و قابل ذکر است که زمان وقوع جرم سالهای ۹۲ تا ۹۴ بوده و محل وقوع جرم نیز تهران  بوده است. 

در ادامه قهرمانی  با اشاره به بررسی وثایق ارسالی به بانک‌ها در قبال اعطای تسهیلات، گفت: بخش اول وثایق ارسالی 10 درصد از مبلغ تسهیلات است که سپرده مسدودی بوده و در هر مرحله از تمدیدها چند فقره از این 10 درصدها تمدید شده است. بخش دوم وثایق وثیقه ملکی است که حسب مستندات و تحقیقات صورت گرفته و  جهانبانی با مشارکت فردی به نام مهرداد کهرام اسناد ملکی 170 نفر از مردم را به بهانه پرداخت وام دریافت کرده و جهت وثیقه دریافت تسهیلات در رهن بانک قرار داده است. همچنین جهانبانی پس از ارزیابی املاک 25 الی 40 درصد مبلغ ملک را نقدا به مالکین پرداخت می‌کرده و سپس از آنها رضایت‌ تام‌الاختیار و بلاعزل دریافت می‌کرده و از این طریق وثیقه‌های ملکی تسهیلات را تامین می‌کرده است.

قهرمانی ادامه داد: توافق میان جهانبانی و مهرداد کهرام و پرداخت 6 درصد از ارزیابی املاک به عنوان حق حساب به کهرام، مذاکره کهرام با مالکین، ارزیابی ملک توسط بانک و پرداخت 25 الی 40 درصد مبلغ ارزیابی به مالکین به اسم وام و  اخذ وکالت بلاعزل از مالکین و عقد قرارداد اجاره به شرط تملیک، مراحل عملیات جهانبانی برای استفاده از املاک مردم بوده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: جهانبانی حدود 170 فقره از املاک مردم را در رهن بانک قرار داده و با توجه به بازپرداخت نکردن تسهیلات دریافتی امکان فک‌رهن از سوی بانک وجود ندارد و بانک نیز برای تملک املاک مردم اقدام کرده است. با توجه به اعلام بانک مرکزی دایر بر کلان بودن تسهیلات دریافتی اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع جمعا به مبلغ 604 میلیارد تومان در این پرونده محرز است و باتوجه به هزینه نشدن تسهیلات در محل خود اتهام خیانت در امانت نیز در این پرونده قابل رسیدگی است.

در ادامه قاضی مسعودی مقام اتهام محمدرضا جهانبانی متهم ردیف اول پرونده را به او تفهیم کرد و پرسید آیا اتهامات را قبول داری؟

 متهم جهانبانی ضمن رد اتهامات وارده، فرازی از نامه ۵۳ نهج البلاغه را خواند.

این متهم سپس گفت: در سال ۹۶ اقدام به تاسیس شرکت شکوه نور احسان کردم و صادرات و واردات زعفران بخارج و داخل را انجام دادم و در کنار شرکت اصلی نیاز بود تا چندین شرکت فرعی ایجاد کنیم و به همین دلیل اعضای هیات مدیره را از بستگان و حویشاوندانم انتخاب کردم. 

وی افزود: من یک بدهکار بانکی هستم و حاضر به تسویه حساب و تهاتر با بانک هستم و مکاتبه هم کردم و نیاز به مساعدت شما دارم. من و همکارانم غیر از خدمت به نظام هدف دیگری نداشتیم و اگر در زندان نبودم بدهی جاری‌ام را تسویه می کردم. من از سال ۹۵ بازداشت شدم و طی این چند سال قرارم تشدید شد و نهایتا در ۱۹ فروردین ۹۸ پرونده‌ام به دادگاه ارسال شد و در کمال ناباوری اتهام اخلال در نظام اقتصادی را به من وارد کردند. 

جهانبانی افزود: با عنایت به ندای رهبرم و وظیفه انقلابی‌ام ، زندگی روز مره‌ام را کنار گذاشتم و به عنوان سرباز ولایت مدار به مبارزه با دشمن پرداختم و در امر واردات کالاهای اساسی مثل گوشت و شکر و جو در اوج تحریم‌های ظالمانه امریکا در خدمت نظام و انقلاب و رفع تنگناهای اقتصادی مردم بودم و در تنظیم نهادهای دامی نقش موثری داشتم.

وی افزود: من از سال ۹۱ تا ۹۳ به مدت ۴ سال به نام ۷ شرکتم جمعا ۷۰۱ میلیارد تومان تسهیلات گرفتم که از این میزان ۳۶۵ میلیارد تومان را در سررسیدها  پرداخت کردم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی