English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تحمیل هزینه ۲۸۰ هزار تومانی ماهانه به بیماران تالاسمی

پوشش بیمه ای داروهای تالاسمی از 7 هزار تومان به 4200 تومان و بر اساس داروی جدیدی که چندان در بازار یافت نمی شود تغییر کرده و باعث بروز مشکلاتی برای بیماران تالاسمی و تحمیل هزینه 280 هزارتومانی در سال شده است.

تحمیل هزینه 280 هزار تومانی ماهانه به بیماران تالاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک سال گذشته با وجود اینکه دارو جزو تحریم ها نبوده و مسیر تامین آن بسته نبوده، اما قیمت آن ها بسیار بالا رفته و مشکلاتی برای خرید داروهای خاص توسط بیماران ایجاد کرده است. در این میان برخی از داروها که در داخل تولید و توزیع می شوند با قیمت ارزانتری در دسترس بیماران قرار می‌گیرد، اما برای بیماران خاص که مصرف آن‌ها پیوسته و مادام العمر است و در صورتی که پوشش بیمه ای مناسبی وجود نداشته باشد هزینه آن کمرشکن خواهد بود.

عضو هیات مدیره تالاسمی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره تغییر قیمت دارو با تغییر پوشش بیمه ای داروهای تالاسمی گفت: طبق دستورالعمل ها شرکت های دارویی دارو را با قیمت معین به سازمان غذا و دارو معرفی می‌کنند و این سازمان نیز پس از تایید سلامت و قیمت دارو، آن را به سازمان‌های بیمه‌گر و ... ابلاغ می کند. در حال حاضر دارویی در داخل تولید شده و قیمت را پایین‌تر از داروهای قبلی تعیین کرده و بیمه‌ها نیز پوشش بیمه‌ای را بر اساس همین قیمت جدید هزینه‌های دارو را پرداخت می‌کنند، اما مشکل اینجاست که فرصت انطباق بیماران با دارو ایجاد نشده و از طرف دیگر شرکت‌های توزیع و پخش نیز در زمینه انتقال این دارو به تمام کشور هنوز فعال نشده اند، از این رو این دارو در تمام نقاط کشور پیدا نمی شود و بیماران از داروهای قبلی استفاده می‌کنند که تحت پوشش بیمه نیست.

یونس عرب با بیان اینکه پزشکان اطلاعات لازم درباره این دارو ندارد، افزود: تا زمانی که این دارو به‌طور کامل در بازار در دسترس قرار نگیرد سازمان غذا و دارو نباید پوشش بیمه‌ای داروهای قبلی را کاهش دهد و این مسئله بازی با جان بیماران است، در حال حاضر نیز بیماران تالاسمی در سردرگمی به سر می‌برند. به همین دلیل اعتراض‌های خود را به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم و آن ها نیز گفته اند پیگیری می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه قیمت هر قرص نانوجی قبلی 7 هزار تومان است، تصریح کرد: طبق پوشش بیمه‌ای جدید برای هر قرص بیمه 4200 تومان پرداخت می‌کند و 2800 تومان نیز بیمار باید پرداخت کند، در شرایطی که هر بیمار 3 تا 4 قرص و در ماه بین 90 تا 100 عدد قرص مصرف می‌کند پرداخت 280 هزار تومان در ماه هزینه بالایی برای بیماران تالاسمی است و از طرف دیگر باید توجه داشت که به دلیل در دسترس نبودن دارو و گرانی آن در یک سال گذشته باعث شده سن مرگ‌ومیر در میان بیماران تالاسمی به‌شدت کاهش یابد.

عرب با تاکید بر اینکه داروی جدید که با قیمت 4200 تومان عرضه می شود از استانداردهای لازم برخوردار است، اما در حال حاضر در تمام داروخانه های کشور یافت نمی شود، تصریح کرد: از آنجایی که بیماران تالاسمی باید به صورت مادم العمر از این داروها استفاده کنند افزایش هزینه 280 هزارتومانی ماهانه می تواند چالش برانگیز باشد، از این رو سازمان قضا و دارو باید فرصتی را ایجاد کند که داروی جدید در تمام کشور در دسترس قرار بگیرد و پس از آموزش پزشکان بیماران نیز انطباق پیدا کنند وبعد از آن پوشش بیمه ای با ارزانترین دارو تطبیق پیدا کند.

بابک یزدانی کارشناس دارو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر 76 درصد از داروهای تالاسمی توسط 4 شرکت داخلی تولید و تامین می شود، گفت: بیش از 24 درصد از داروهای تالاسمی از طریق واردات تامین می شود، با این حال 75 درصد از ارزش داروی تالاسمی در بازار شام همین داروهای خارجی است با وجود اینکه تنها سهمی 24 درصدی در بازار دارند.

او با تاکید بر اینکه برای پوشش بیمه ای تالاسمی ابتدا باید ظرفیت تولید شرکت های تامین کننده را بررسی کرد، تصریح کرد: در حال حاضر پوشش بیمه ای داروی تالاسمی روی دارویی قرار گرفته که هنوز معلوم نیست آیا می‌تواند همه نیاز بازار را تامین کند یا خیر. از این رو سازمان غذا و دارو باید نسبت به پوشش بیمه ای داروهای تالاسمی تجدید نظر کند و این سیاست را در یک بازه زمانی بلندمدت اجرا کند.

براساس این گزارش، سازمان غذا و دارو بدون اینکه شرایط بیماران را در نظر بگیرد و نسبت به در دسترس بودن داروی جدید اطمینان حاصل کند پوشش بیمه ای داروهای قدیمی را طبق قیمت جدید تغییر داده و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه