English

متهم علی رنجبر کرمانی:

من در بازرسی‌ها حتی یک چای هم نخوردم و یک ریال پول نگرفتم

متهم ردیف ششم پرونده گوشت های برزیلی گفت: اتهامات وارده به من صحت ندارد. من در بازرسی از فروشگاه‌های سطح شهر حتی یک چای هم نخوردم و یک سیر گوشت و یک ریال پول نگرفتم و قصور نداشتم.

من در بازرسی‌ها حتی یک چای هم نخوردم و یک ریال پول نگرفتم

به گزارش خبرگزاری موج، سومین دادگاه رسیدگی به پرونده گوشت‌های برزیلی صبح امروز (چهارشنبه 9 مرداد) به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی آغاز شد.

طبق اعلام قاضی صلواتی رئیس شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی، در  پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی اتهامات مدیران دولتی متخلف مورد رسیدگی قرار می گیرد. اتهام متهمان این پرونده  توزیع گوشت های برزیلی وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی به قیمت آزاد در بازار است که از این طریق تحصیل مال نیز داشته‌اند.

 

حمیدرضا خلیلی جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، علیرضا جهیزی کارمند و رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، علی رنجبر کرمانی کارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مرتضی عسگری مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان استان تهران، علی سعیدی مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهام تدبیر آسیا و حسین خلیلی کارگزار تنظیم بازار متهمان  این پرونده هستند. طبق گفته حسینی نماینده دادستان نیز  اتهام متهمان ردیف اول تا ششم  این پرونده، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد  است و اتهام علی رنجبر کرمانی متهم ردیف هفتم پرونده که کارمند حراست اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بوده ، معاونت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی است.

در ابتدای این جلسه، قاضی صلواتی گفت: گزارشی از نحوه توزیع گوشت در سطح شهر تهیه شده که این گزارش در دادگاه پخش می شود.

در نمایش این گزارش مردمی  در دادگاه، مردم نسبت به نحوه توزیع گوشت‌های یخ زده و منجمد و نبود آن در بازار  گلایه داشتند.

در ادامه قاضی صلواتی از علی رنجبر کرمانی متهم ردیف ششم این پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد و در برابر اتهام معاونت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از خود دفاع کند.

علی رنجبر کرمانی متهم ردیف ششم پرونده با حضور در جایگاه، گفت: من متولد ۱۳۴۵ فرزند محمود و کارمند حراست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و متاهل و فوق لیسانس هستم و سابقه کیفری ندارم. من با ۲۶ سال سابقه هیچ گاه از نظر اعتقادی به خودم اجازه ندادم وارد اعمال مجرمانه بشوم و این را از نظر ایمان و اعتقادی درک می کنم. به لحاظ قانونی هم اتهام خود را رد می کنم. من هیچ گاه دستوری مبنی بر بازرسی از این شرکت‌ها که اولین بار است نام آنها را می شنوم به من داده نشد و از اتهامات مطروحه در کیفرخواست علیه متهمان اطلاعی نداشتم.

این متهم افزود: اتهامات وارده به من صحت ندارد. من در بازرسی از فروشگاه‌های سطح شهر حتی یک چای هم نخوردم و یک سیر گوشت و یک ریال پول نگرفتم و قصور نداشتم.

رییس دادگاه از او پرسید وظیفه شما چه بود که متهم رنجبر کرمانی گفت: من از ۷ شهریورماه ۹۷ در بحث تنظیم بازار و نظارت بر گوشت انتخاب شدم و به این دلیل گزارش می نوشتم و رونوشت ان را به مدیرحراست و اصل آن را به آقای خلیلی می‌دادم.

متهم رنجبر کرمانی در ادامه دفاعیات خود  گفت: بر اساس شرح وظایف من حق دخالت در بحث گران فروشی و یا کم فروشی نداشتم و تنها وظیفه ام نظارت بر توزیع گوشت بود.

قاضی صلواتی از متهم خواست پاسخ دهد که در این مدت چند گزارش تخلف به مدیران خود داده است که متهم پاسخ داد:  فکر کنم حدود ۵ گزارش به آقای خلیلی داده‌ام.

 قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: توضیح دهید که گوشت منزل خود را از کجا تهیه می‌کردید.

متهم در پاسخ گفت: از قصابی محله تهیه می‌کردم.

*جای تاسف دارد که جلسات تنظیم بازار باید در یک کافی شاپ برگزار شود

قاضی صلواتی خطاب به متهم، گفت: خیر. گوشت منزل شما توسط مباشرین تهیه می شد و داخل  اتومبیل شما قرار می گرفت. جای تاسف دارد که جلسات تنظیم بازار باید در یک کافی شاپ برگزار شود و اینکه نماینده حراست و بازرسی تا این اندازه در انجام وظایف خود قصور کرده است. جای تاسف دارد شما به عنوان یک کارمند حراست دنبال تهیه گوشت منزل خود بودید.

متهم رنجبر گفت: من این موضوع را رد می‌کنم. هرگز از کسی گوشت دریافت نکردم.

 قاضی صلواتی با بیان اینکه اقرار شما در کیفرخواست وجود دارد، خطاب به متهم افزود:شما به برخی از فروشگاه‌ها  پیشنهاد دادید که چگونه گوشت تهیه کنند. بازرس بودی یا مسئول توزیع گوشت؟

متهم در پاسخ گفت: خیر من فقط آنها را راهنمایی کردم که چگونه می‌توانند سهمیه گوشت خود را بیشتر کنند. در فروشگاه کوروش یکی از راننده‌ها به دلالان خبر می داد که چه زمانی درون منطقه گوشت توزیع می‌کند و آنها نیز در همان ساعت جمع می‌شدند و بیشتر گوشت‌ها را می‌خریدند.

رئیس دادگاه خطاب به متهم رنجبر گفت: جلسه تنظیم بازاری که در کافی شاپ برگزار شود و بازرس شما باشید بهتر از این نخواهد بود.

متهم رنجبر کرمانی با بیان اینکه بنده از سوی دلالان و حتی دو جوان که از صف‌های گوشت فیلم می‌گرفتند مورد ضرب و شتم قرار گرفتم، گفت: شرکت‌هایی را که آقای خلیلی از آن نام می‌بردند اولین بار است که شنیدم اما ایشان گفتند که بنده برای بازرسی به سردخانه این شرکت می رفته‌ام. آقای خلیلی همچنین گفتند که من به صورت ثابت در تعاونی عسکری بوده‌ام که صحت ندارد.

قاضی صلواتی گفت: شما یک گزارش دادید که بنیاد مستضعفان توان توزیع ندارد اما بعد می‌گویید توان توزیع دارد. این تناقض را چطور توضیح می دهید؟

متهم رنجبرکرمانی گفت: وظیفه ذاتی من این بود که اگر نقصی وجود دارد بگویم. آقای خلیلی گفت این تعاونی گوشت و برنج آورده و من گفتم به این دلیل که ایجا خلوت است احتمال تخلف وجود دارد.

در این هنگام وکیل مدافع شرکت مهام تدبیر آسیا به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: اتهامی که در کیفر خواست آمده با کیفرخواستی که در بازپرسی مطرح شده متفاوت است. در کیفرخواست بازپرسی تحصیل مال نامشروع ذکر شده است. نوع دفاع از این دو کیفرخواست متفاوت است.

رئیس دادگاه گفت: شما در ارتباط با کیفرخواست دفاع کنید.

وکیل مدافع شرکت مهام تدبیر آسیا با اشاره به موادی از قانون گفت: میزان اعلامی بزه یک سوم میزان اعلام شده است. یعنی ۲۷ تن به ۱۸ تن کاهش می‌یابد. بیش از چهارتن از آن به نزاجا تحویل داده شده است. در مهرماه ۹۷ نیز ۲۷ تن به مهام تدبیر واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در بحث توزیع هیچ دستورالعملی ارائه نشده گفت: هرگونه توزیع که در میادین انجام شده بدون تغییر ارایه می شده است. بحث تفاوت اقلام ارائه شده در کیفرخواست و موضوع اتهامی یاید بررسی شود.

در این هنگام وکیل مدافع حمیدرضا خلیلی متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از موکل خود اظهار کرد:  در کیفرخواستی که قرائت شده اعداد و ارقام متفاوت است اول اینکه در  اینجا مشارکت صدق نمی کند چون وحدت قصد وجود نداشته است. از این ۱۱۴ تن ۲۷ تن آن مربوط به مهرماه سال ۹۷ است. اولین حواله ۱۵ تن، دومین حواله ۳۵ تن و سومین آن سه حواله ۱۰ تنی بوده است.

وی با اشاره به اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد گفت: برای ۱۱۴ تن گوشت این میزان به ۸۰۰ میلیون تومان برای متهمان می‌رسد و اگر بگوییم سود این افراد از محل فروش بوده است رقمی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می شود. پس با آن رقم کیفر خواست که ۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان بود متفاوت است. اگر به کارشناس ارجاع می شد این ابهامات به وجود نمی‌آمد.

وکیل مدافع حمیدرضا خلیلی متهم ردیف اول پرونده ادامه داد: موکل بنده یک زندگی ساده دارد و سال‌های سال با صداقت خدمت کرده و به نظام جمهوری اسلامی بستگی دارد. بنابراین از دادگاه می‌خواهم پرونده را به کارشناسی بی طرفانه ارجاع دهند.

وی با اشاره به ابهامات کیفرخواست در باب توزیع کالا، گفت: شرکت مهام تدبیر آسیا یک بار حواله گوشت از سازمان امور دام می گیرد و یک بار هم خودش کالا وارد کرده که مقرون به صرفه نبوده است و این کار را رها می‌کند.

وکیل مدافع متهم خلیلی ادامه داد: جوانان مملکت برای نظام خدمت کرده‌اند و دادگاه باید تصمیمی بگیرد که جوانان از نظام بریده نشوند. با زندانی شدن و صدور احکام سنگین، نظام  و رهبر ما هرگز راضی نیستند که این جوانانی که در جبهه بوده‌اند از بدنه نظام جدا شوند.

در ادامه وکیل مدافع دو نفر از متهمان پرونده ( جهیزی و عسگری) ضمن تشکر از نحوه خوب برگزاری جلسات دادگاه، گفت: اتهامی که به دو نفر از موکلینم انتساب داده شده به هیچ وجه با مواد قانون اخلالگران در نظام اقتصادی تناسب ندارد. در عنوان اتهامی مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی  عنوان شده که دادگاه باید مشخص کند موکلینم‌با چه کسی مشارکت داشتند. همچنین سونیت موکلین احراز نشده است.

وی افزود: موکلینم هیچ قصد مجرمانه‌ای نداشته‌اند و اگر از لحاظ سیستم اداری قصوری کردند باید رسیدگی به آن در هیات تخلفات اداری باشد و به عنوان یک جرم قطعا نیست و برهمین اساس تقاضای برایت موکلینم را دارم.

در ادامه وکیل مدافع متهم سعیدی گفت: اعداد و ارقام در کیفرخواست ایراد دارد و بعدا لایحه دفاعی را تقدیم می‌کنم. تا سال ۹۷ موکلم هیچ گونه همکاری با برادران خلیلی نداشته است. ایشان تاجر بوده و از سال ۹۷ به بعد وارد مشارکت با آنها می‌شود و چند صد میلیون تومان ضرر می کند و چیزی حاصلش نشده است. هرچند گوشت تحویل می شده ولی به وسیله آقای خلیلی گرفته و توزیع شده است.

در ادامه وکیل متهم رنجبر کرمانی گفت: گزارش ارائه شده در کیفرخواست  مطابق به واقع نیست و با گزارشات و تحقیقات بعدی مطابقت ندارد. تقاضای تخفیف را دارم. موکلم به بیماری های متعدد مثل فشار خون بالا و عدم بینایی چشم چپ و راست مبتلاست و تقاضای برائت او را دارم.

 وکیل مدافع رنجبر کرمانی گفت:  نظارت بر نحوه توزیع گوشت در میادین تره بار ابتدا به صورت گروهی انجام می‌شد. موکل من نیز یکی از همین افراد بود که بر نحوه توزیع گوشت در فروشگاه های مختلف تهران نظارت داشت و به رغم اینکه موکل من بخش دیگری مامور شده بود اما همچنان در اداره حراست مستقر بود و  حتی به صورت فیزیکی نیز به نامه ‌هایی که برای مباشرین برای توزیع گوشت ارسال می‌شده دسترسی نداشته است که بخواهد دخل و تصرفی داشته باشد.

وکیل مدافع رنجبر کرمانی ادامه داد: همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که کارشناسان ناظر شرکت امور پشتیبانی دام نیز به صورت جداگانه بر نحوه توزیع گوشت در میادین تره بار نظارت داشتند. شرکت امور دام و پشتیبانی فهرست مباشرین را با تاخیر به اداره نظارت تنظیم توزیع گوشت  ارسال می‌کرده است و در بسیاری از مواقع حدود ۷۰ درصد از گوشت‌ها توزیع می‌شد سپس در جریان توزیع آن قرار می‌گرفت.

وکیل مدافع رنجبر کرمانی خاطرنشان کرد: بر اساس حکم صادره موکلم تنها وظیفه نظارت بر توزیع گوشت را بر عهده داشت و موضوع گران‌فروشی و  کم‌فروشی و توزیع خارج از شبکه بر عهده سازمان صنعت و معدن استان تهران و سازمان تعزیرات بوده است.

وی با اشاره به اعلام  اسامی برخی از شرکت‌های مطرح شده بر اساس کیفرخواست گفت: موکل من برای اولین بار است که اسامی این شرکت‌ها را می شنود و  هیچ وظیفه‌ای برای نظارت بر نحوه توزیع گوشت به این شرکت‌ها را نداشته است.

وی درباره پرداخت پول به موکل خود گفت:  باید مشخص شود که وجه چگونه به نامبرده پرداخت شده است، آیا شاهدی وجود دارد؟ آیا به صورت کارت به کارت بوده است؟ دوربین‌ها آن را ضبط و ثبت کرده‌اند و این نوع نیز باید مشخص شود و نمیتوان بدون سند و مدرک به کسی اتهام رشوه گیری داد.

در این هنگام حسینی نماینده دادستان در واکنش به اظهارات وکلای مدافع متهمان، گفت: گوشت تنظیم بازار که اختصاص پیدا کرده است هیچ دستور العملی نمی‌خواهد. در کیفرخواست هم دو عدد و رقم ذکر کرده‌ایم که یکی از آنها ارقامی مربوط به مجموع عواید حاصله از فعالیت مجرمانه است.

نماینده دادستان تاکید کرد: برای هرکیلو از گوشت‌ها ۵.۵ تا ۶.۵ دلار هزینه صرف شده است که اگر این مقدار را در ۱۱۴ ضرب کنیم، ۶۲۷ هزار دلار می شود و اگر این میزان گوشت را در مابه تفاوت قیمت ارز آزاد و دولتی ضرب کنیم عدد پنج میلیارد به دست می آید.

وی گفت: برخی فکر می کنند زمانی جرم اخلال حاصل می‌شود که به اقتصاد کشور خلل وارد شود ولی ما در قانون، جرم اخلال در نظام اقتصادی نداریم بلکه اخلال در نظام پولی یا اخلال در نظام مالی یا اخلال در نظام تولیدی و... داریم.

*هیچ کدام از این متهمان قصد ضربه زدن به نظام را نداشته‌اند

حسینی با بیان اینکه هر مساله اقتصادی در کشور نظام‌هایی دارد عنوان کرد: ما هم گفته‌ایم که اخلال در نظام توزیع صورت گرفته است. هیچ کدام از این متهمان قصد ضربه زدن به نظام را نداشته‌اند اما به عمل خود علم داشته‌اند.

در این هنگام خلیلی متهم ردیف اول به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و در بیان آخرین دفاعیات خود گفت: تقاضای حمایت از شما و مستشاران دارم. بنده کتک خورده‌ام و حتی با اسلحه به طرفم تیراندازی شده است اما اگر آبرویم هم برود ولی حاضرم به انقلاب ضربه‌ای وارد نشود.

این متهم با اشاره به طرحی که برای مدیریت بازار گوشت نوشته بود، گفت: اگر طرح بنده اجرا می شد با میزان کمتری از این گوشت می توانستیم بازار را کنترل کنیم. بهتر بود در کنار این فیلم که امروز در دادگاه پخش شد فیلم حضور بنده و سایر افراد و کتک خوردمان در جریان بازرسی‌ها هم پخش می‌شد.

متهم ردیف اول پرونده با بیان اینکه بنده تحصیل مال نامشروع نداشته‌ام اظهار کرد: من در این چرخه سوءنیت نداشتم. درباره اینکه نماینده دادستان گفتند برای هرکیلو ۵.۵ دلار درنظر گرفته شده است هم باید بگویم این مبلغ را وارد کننده به حساب بانک می‌ریزد و بعد از اینکه کالا آمد پول از توزیع کننده دریافت می شود.

در ادامه جلسه دادگاه متهم جهیزی در بیان آخرین دفاعیات خود گفت: پدر من همیشه تاکید داشت نان حلال بر سر سفره ببرم.

*۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم/گاهی بحث نیاز پیش می‌آید

وی با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان گفت: ایشان می فرمایند که علم به عمل وجود داشته است اما بنده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم، گاهی بحث نیاز پیش می‌آید.

متهم جهیزی که اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد  را دارد در اخرین دفاع از خود گفت: من قصوری نداشتم و با اینکه کاری نکردم ولی اگر اشتباهی داشتم از دادگاه و مردم و خانواده و شهدا عذرخواهی می‌کنم.

*نیت اخلال نداشتم، آقایان پشت پرده نقشه کشیدند

در ادامه متهم عسگری که اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد را دارد در آخرین دفاع گفت: نیت کسب مال نامشروع نداشتم. اگر جرمی مرتکب شدم مجازات شوم حال در دادگاه ویژه باشد یا دادگاه کیفری یک و یا تعزیرات. فرقی نمی‌ کند. من نیت اخلال نداشتم. آقایان پشت پرده نقشه کشیدند. با آبروی من بازی می‌شود. از مردم، از رهبر و از خانواده‌ام و کسانی که با عملکردم ضرر کردند معذرت خواهی می‌کنم. من پسرم فوق لیسانس است ولی در تراشکاری کار می‌کند. نمی‌توانستم بگذارم نروژ برود و گفتم در کشورمان بماند. یکی دیگر از پسرهایم مهندس عمران است و با تاکسی کار می‌کند. من گفتم در ایران بمانند و گفتم یک روز مملکت درست می‌شود.

رییس دادگاه خطاب به متهم عسگری گفت: شما مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان بودید. نماینده حقوقی بنیاد در جلسه حضور دارد.

قاضی سپس از از نماینده حقوقی بنیاد مستضعفان خواست به ارائه توضیحاتش بپردازد.

نماینده حقوقی بنیاد مستضعفان گفت: همه متهمان دم از نظام انقلابی زدند. باید بگویم صرف نظر از اجحافی که در بیت المال شده و اجحافی که بر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رخ داده، هرگونه بهره برداری از نهادهای دولتی مستلزم اخذ مجوز است. آقای عسگری تحت شرکت خصوصی بودند و هیچ گونه مجوزی از بنیاد مستضعفان نداشته و از عنوان بنیاد سوء استفاده شده است. بنیاد به اعضای مدیران اخطار داده بود که عناوین در سربرگ‌ها حذف و تابلویش پایین آورده شود ولی سوءنیت وجود داشته است. بنیاد اطلاعی از جرایم رخ داده شده ندارد و تقاضای رسیدگی به موضوع را داریم.

در ادامه متهم سعیدی در آخرین دفاع از اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد، گفت: من با صداقت امدم. من نمی‌دانم در کجای داستانم و گیجم. شاید بدلیل سهل انگاری و اعتماد بی موردم بود. من نه تنها سونیت نداشتم حتی با اعتماد بیجا جلو امدم و نه تنها سودی نبردم بلکه  متضرر شدم و هزاران هزار تهمت و افترا به من وارد شد. اقای اویسی که با پولی که به عنوان سرمایه گذار گذاشته نزول گرفته و ۳۰۰ میلیون تومان پول گرفته است. سرمایه گذاری روی ۱۵ تن گوشت بوده نه ۳۵ تن.

این متهم در پایان دفاعیاتش از برادران وزارت اطلاعات و دادسرا و دادگاه تشکر کرد.

در ادامه متهم حسین خلیلی در آخرین دفاع در برابر  اتهام مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد درخواست برائت کرد و گفت قصوری نداشته است.

متهم رنجبر کرمانی نیز در آخرین دفاع  در اتهام معاونت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه برخلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد  بار دیگر تکرار کرد که هیچ کوتاهی و قصوری نداشته و از هیچ کس رشوه نگرفته است.

قاضی صلواتی با ختم دادرسی اعلام کرد که رای دادگاه در زمان مقتضی صادر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه