English

هرآنچه در مورد لیزر موهای زائد باید دانست؛

علائم تاثیر لیزر روی موهای زائد/ مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست

برای درمان نواحی وسیع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر نیست.

علائم تاثیر لیزر روی موهای زائد/ مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست

به گزارش خبرگزاری موج، در سال های اخیر لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع مو های ناخواسته بدن تبدیل شده است و تقاضاى عمومى براى انجام آن افزایش چشمگیرى داشته است.

بشر تاکنون روش‌ های زیادی برای رفع موهای زائد ابداع کرده‌ است، برخی روش‌ ها که موقتی و قدیمی هستند عبارتند از: دستگاه‌های مو کن خانگی، اپیلاسیون، کرم‌ ها و پودرهای موبر، بند انداختن و استفاده از موچین، تیغ اصلاح، اپیلاسیون و محلول‌های شیمیایی که هر کدام از این روش‌ ها علاوه بر اینکه می‌ توانند عوارضی مانند حساسیت را نیز ایجاد کنند همچنین پس از استفاده از آن ها موهای زائد دوباره رشد خواهند کرد.

امروزه با توجه به موقتی بودن و دردناک بودن و عوارض روش‌ های قدیمی، دیگر این روش‌ ها استفاده نمی‌ شوند و روش‌ های جدید و کاراتری جایگزین آن شده‌ است.

شخصی به نام Rox Anderson راکس اندرسون که فارغ‌ التحصیل دکترای دانشگاه MIT در رشته مگنا بود با حضور تکنولوژی‌ های جدید کشف کرد که می‌ توان به صورت انتخابی chromophore را با هدف از بین بردن فولیکول‌ های مو مورد اصابت لیزر قرار داد که  این روش به اثبات رسید و در سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) برای اولین بار از آن استفاده شد و اداره غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶)  این روش را برای حذف مو مورد تأیید قرار داد.

با توسعه این تکنولوژی و تحقیقات بیشتر، مشخص شد استفاده از لیزر برای حذف و برداشتن مو مؤثر تر و کارآمد شده‌ است؛ به همین دلیل در حال حاضر این روش، روشی معمول برای از بین بردن مو برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

لیزر، در واقع پرتو نورى است که به علت داشتن ویژگی هایى نظیر تک رنگ بودن و داشتن انرژى زیاد، کاربردهاى متعددى در علم پزشکى پیدا کرده است. یکى از محبوبترین کاربردهاى لیزر، رفع موهاى زائد است. لیزر موی زائد، براساس خاصیت جذب انتخابى توسط رنگدانه ملانین موجود در موها، عمل مى‌کند. به عبارت دیگر، لیزر روى سطح پوستى که موى زائد دارد، تابانده مى‌ شود، رنگدانه هاى ملانین موجود در موها، انرژى لیزر را جذب کرده و آن را از سطح پوست، به عمق ٢ تا ٣ میلیمترى پوست، جایى که سلول هاى تولیدکننده مو در ریشه موها قرار گرفته‌اند، رسانده و باعث تخریب این سلول ها مى‌ شود.

بر خلاف روش هاى قدیمى تر رفع موهاى زائد که ساقه مو را به طور موقت حذف مى کنند؛ لیزر موهای زائد، سلول هاى تولید کننده مو در ریشه (فولیکول) را هدف قرار داده و از بین مى برد، به همین علت تاثیر لیزر موهای زائد، بلند مدت و دائمى است.

انجام لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد1

لیزر در مطب و اتاق لیزر انجام می‌ شود، کسانى که به درد حساس هستند یا قصد لیزر نواحى حساس پوست را دارند، مى‌ توانند یک ساعت قبل از انجام لیزر موهای زائد، از کرم بی حس کننده زایلا-پى (xyla-p) استفاده کنند البته مشکل درد در مدل جدید لیزر Gentlelase به طور کامل برطرف شده و بدون نیاز به بی حسی انجام می‌ شود.

پوست محل لیزر باید بطور کامل تمیز شود (هر نوع کرم، ازجمله کرم بی حسى، ضدآفتاب، کرم پودر، عطر و هر نوع لوازم آرایشى مى‌تواند، باعث سوختگى پوست شود) عینک هاى محافظ براى پوشاندن چشم استفاده شده و در تمام مدت انجام لیزر، چشم ها بسته باشد. 

لیزر باید توسط پزشک یا اپراتور دوره دیده و مجرب انجام شود. علائمى که نشانگر انجام صحیح لیزر موهای زائد است عبارتند از:

  • ورم مختصر پوست اطراف موهاى زائد که به آن ادم پرى فولیکولار(perifollicular edema) مى‌گویند،این ورم که به اندازه یک عدس کوچک است، علامت انتقال موفق انرژى لیزر به عمق پوست و جایى که ریشه مو قرارگرفته است، مى‌باشد. 
  • خاکستر شدن بخشى از ساقه مو که بیرون از پوست قرار گرفته است.
  • بوى خاص موى سوخته یا کز داده شده 

موهاى لیزر شده، به تدریج ظرف روزهاى بعد و حداکثر تا دو هفته بعد، خود به خود مى‌ افتد. فاصله بین جلسات لیزر ٨-٦ هفته است ولى بسته به صلاح دید پزشک ممکن است تغییر کند.

عملکرد لیزر موهای زائد

نور لیزر هر چیزی که تیره‌ رنگ باشد را حرارت داده و می‌ سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره‌ رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌ بیند و از بین می‌ رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص اکثر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ ها در فاز رشد هستند.

اگر هنگام لیزر موهای زائد، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌ های فعال مو سوخته می‌ شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌ روند.

نکاتی مهم در مورد لیزر موهای زائد بدن و پس از آن

لیزر موهای زائد

  • باید ناحیه مورد نظر لیزر را قبل از انجام بتراشید
  • برای تسکین دردها از ژلی که داده می شود و رسانا می باشد استعمال نمایید.
  • باید حتما از عینک محافظی که داده می شود استفاده نمایید
  • از شما خواسته خواهد شد تا هر ناراحتی که در مورد لیزر موهای زائد دارید بیان کنید (حتما درد خود را بروز دهید) تا تنظیمات لیزر برای شما آسان تر و با تاثیرتر باشد.
  • تا سه روز اول پس از لیزر موهای زائد از رفتن به سونا و استخر دوری کنید
  • قبل از اینکه به پیاده روی بروید از فیلتر uv(کرم ضد آفتاب حداقل ۳۰) استفاده کنید.
  • حداقل یک هفته بعد از لیزر در مقابل معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

توجه داشته باشید در برخی از بیماران که سابقه عارضه در لیزر مو های زائد در آنها دیده شده احتمال رخ دادن عارض در آنها زیادتر می باشد . پزشک پیش از شروع از روش تست کردن استفاده می نماید و یک ناحیه را لیزر می نماید و در هفته ی بعدی پزشک آن را بررسی می کند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد نسبت به شروع لیزر برای صورت و بدن اقدام می نماید.

گاهی اوقات پس از چند ساعت حالت قرمزی ایجاد شده از لیزر از بین می رود و همچنین برای چنین مواقعی پس از لیزر استفاده از پماد اکسید زینک یا کرم های ترمیم کننده ی کافی است. باید ناحیه که تحت درمان است از اشعه ی خورشید محافظت شود که به همین دلیل از فرآورده های ضدآفتاب با spf بالا استفاده می شود.

انواع لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر موی مناسب

با توجه به اینکه عوامل زیادی بر نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار هستند از دستگاه های متفاوتی (با تشخیص پزشک متخصص) برای برطرف کردن موهای زائد بدن استفاده می شود که این عوامل به رنگ مو، نوع پوست، ضخامت مو و ناحیه درمان لیزر موهای زائد بستگی دارد.

  1. لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت
  2. لیزر موهای زائد با لیزر روبی ( یاقوت )
  3. لیزر تور پالسی بالا
  4. لیزر ND:YAG
  5. لیزر موهای زائد با استفاده از لیزر دایود

مهمترین لیزر هاى موى زائد عبارتند از:

لیزر الکساندرایت با طول موج ٧٥٥ نانومتر

لیزر الکساندرایت

درحال حاضر یکى از بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد، لیزر الکساندرایت Gentlelase است که با کمترین تعداد جلسات درمانى (بطورمیانگین ۵-۳ جلسه) و اثر بخشى بهتر و درد کمتر، نسبت به لیزرهاى دیگر؛ توانایی از بین بردن انواع موهاى زائد و حتى موهاى زیرپوستى را دارد. 

لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد در پوست های نوع 1، 2، 3 و 4 کاربرد دارد و در حال حاضر محبوبترین و شناخته شده ترین لیزر موی زائد در ایران است ولی نکته مهم اینست که تنها الکساندرایت بودن کافی نیست، بهترین و موثرترین لیزر الکس درحال حاضر، لیزر Gentlelase کمپانی کندلا آمریکاست که در مدل جدید یعنی Pro-U ؛ با استفاده از تکنولوژی خنک کننده DCD، مشکل درد و سوزش ناشی از لیزر موهای زائد را، برطرف کرده است و در عین حال آنقدر کارآمد و موثر است که در ۵-۳ جلسه موهای زائد را بطور کامل و دائمى از بین می‌برد. لیزر آپوجی(Apogee) ساخت کمپانی cynosure آمریکا، لیزر الکس دیگر موجود در بازار ایران است. در واقع کمپانی cynosure و candela دو کمپانی برتر و رقیب در زمینه تولید لیزر الکساندرایت هستند ولی ازآنجا که Cynosure چندسالی است که هیچ نوآوری در زمینه لیزر الکس نداشته است بعد از عرضه لیزر Gentlelase مدل Pro-U توسط Candela و معرفی سیستم خنک کننده DCD، که باعث بی درد شدن لیزر موی زائد می‌شود، لیزر Gentlelase  محبوبیت بیشتری نسبت به Apogee پیداکرده است.

برای انواع پوست ها و مو ( موهای ضخیم و نازک – پوست های تیره و روشن ) لیزر الکساندرایت بسیار مناسب است و به همین دلیل این دستگاه برای نژاد های ایرانی توصیه می شود.

لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر

 این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می‌تواند موهای زیر پوست را نیز از بین ببرد. در حال حاضر بهترین لیزر دایود؛ لیزر Lightsheer ساخت کمپانی Lumenis آمریکاست.

لیزر ان دى یاگ (Nd-YAG) با طول موج ١٠٦٤ نانومتر

این لیزر براى رفع موهاى زائد در پوست‌هاى تیره و بسیارتیره (نوع ۵ و ۶) کاربرد دارد و استفاده از آن محدود به موارد خاص مى‌باشد.

دستگاه های آی پی ال IPL یا (intense pulse light)

دستگاه های آی پی ال که به علت ارزان و در دسترس بودن و سهولت استفاده، بسیار رایج شده است (بطوریکه نوع خانگى آن نیز در بازار موجود است) اصلاً لیزر نیست  و در واقع نور شدید پالسى است که توسط یک لامپ گزنون تولید مى‌شود و مانند لیزر روى سطح پوست تابیده مى‌شود، اما هم از نظر تأثیر روى موهاى زائد و هم تعداد جلسات درمانى با لیزر موهای زائد متفاوت است.

تفاوت IPL با لیزر موهای زائد 

تفاوت IPL با لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد متشکل از پرتوهاى نورى موازى، تک طول موج و هم فاز است که در نتیجه داراى انرژى و قدرت نفوذ بسیار زیاد است ولى IPL شامل انواع طول موج‌ هایى از نور مثلاً ( ٦٠٠ تا ١٢٠٠ نانومتر) است که هم فاز نبوده و پرتوهاى آن کاملاً واگراست و مانند نور فلاش دوربین عکاسى در همه جهات پخش مى‌شود، بنابراین نمى‌تواند، انرژى کافى و قدرت نفوذ لازم به عمق پوست، که براى از بین بردن سلول هاى مولد موهاى زائد، مورد نیاز است را به خوبى لیزر موهای زائد، تأمین نماید.

 مهمترین نکته اینست که در مورد نوع و کیفیت دستگاه لیزر جایى که قرار است براى رفع موهاى زائد خود به آن مراجعه کنید، مطمئن شوید.

علائم تاثیر لیزر روی موهای زائد

  •  کاهش تعداد موها
  • کاهش سرعت رشد
  • نازک شدن موها
  • کمرنگ تر شدن موها که همه اینها منجر به طبیعی تر شدن منظره محل درمان می شود

مزیت لیزر مو های زائد 

  1. بدون عارضه
  2. بدون درد

  3. اثر بخشی سریع

الف) یکی از بهترین دستگاههای لیزر مو های زائد لیزر الکساندرایت می باشد که ساخت کشور آمریکاست و به هیچ عنوان نمی توان آن را با دستگاههای آسیایی و اروپایی مقایسه نمود و می تواند از ۲تا ۳۳ جلسه از طول درمان شما کم نماید.

ب) نیاز به هیچ نوع بستری نمی باشد و شما سریعا می توانید بعد از لیزر موهای زائد به فعالیت های خود ادامه بدهید.

    4.  در برابر روش های دیگر می تواند بدون ناراحتی و درد باشد 

    5. این تکنولوژی توسط FAD برای کاهش موهای زائد به صورت دائمی تایید شده است

    6. پوست در این روش درگیر نخواهد شد

    7. به وسیله لیزر موهای زائد ، رفع آنها اثر بخش تر می باشد

    8. به سرعت می توان مناطق وسیعی را درمان نمود

   9. در این روش تغییر رنگدانه و ایجاد زخم به ندرت اتفاق می افتد

   10. این فرآیند به سرعت صورت می گیرد و بسته به ناحیه ی لیزر ممکن است از چند دقیقه تاچند ساعت به طول بینجامد.

   11.بنابر مناطق بدن قابل تنظیم می باشد.

  13.شما می توانید در فاصله ی کمی این نتایج را مشاهده کنید.

عوارض لیزر موهای زائد 

لیزر موهای زائد3

  • سوختگی  
  • لک  
  • عفونت   
  • عدم جواب   
  • فولیکولیت و آکنه

چه کسانی می‌ توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند

همه کس اعم از زنان و مردان می‌ توانند در تمام قسمت‌ های بدن خود از لیزر موهای زائد استفاده کنند، هرچقدر رنگ موها تیره‌تر باشد لیزر بر آن تاثیر بیشتری خواهد داشت، البته خصوصیات و ویژگی های فردی شخص نیز در نظر گرفته می شود و قوانین جاری در مورد کاربرد لیزر نیز در کلیه‌ی موارد اجرا می‌شود.

معمولاً فرد برای استفاده از لیزرموهای زائد باید حداقل 12 سال داشته باشد.

لیزر برای چه کسانی ممنوع است

  • وجود اختلالات هورمونی
  • مصرف دارو های خاص
  • وجود بعضی بیماریها
  • سابقه گوشت اضافه در محل عمل
  • سابقه تبخال مکرر
  • سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی
  • برنزه بودن
  • وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر
  • مصرف ایزوترتینویین
  • مصرف داروهای حاوی طلا
  • سابقه بیماریهایی مثل لوپوس
  • افراد باردار

در چه شرایطی نمی‌توان از لیزر موهای زائد استفاده کرد؟

 اگر در موضعی که قرار است لیزر بر روی آن انجام شود، آکنه (نوعی جوش)، آفتاب‌ سوختگی و احساس سوزش و درد یا هر‌گونه ناراحتی‌های پوستی وجود داشته باشد لیزر مربوطه انجام نمی‌ شود و همچنین سایر مواردی که به علت آن استفاده از لیزر موهای زائد مقدور نخواهد بود یا تابع شرایطی خاص خواهد بود که عبارتند از:

  1. کسانی که حمام آفتاب گرفته و یا از "سولاریوم" استفاده کرده‌اند.
  2. افرادی که در چند روز گذشته در محلی که قرار است لیزر موی زائد انجام شود، از لیزر دیگری مثل Co2 فرکشنال استفاده کرده‌اند.
  3. کسانی که داروهایی مثل روآکوتان (ایزوترتینویین)، تتراسیکلین، داکسی سیکلین، ماینوسیکلین مصرف می‌کنند که لازم است  قبل از لیزر درمانی این دارو قطع شود.
  4. کسانی که اخیراً  Pelling انجام داده‌اند.

انجام لیزر موهای زائد در چند جلسه

 لیزر موهای زائد به علت چرخه رشد مو در انسان در چند جلسه انجام می‌شود. به عبارت دیگر؛ هر تار مو، سه مرحله تکاملی را طى مى‌کند:

  • مرحله رشد یا آناژن
  • مرحله انتقالی با کاتاژن
  • مرحله استراحت یا تلوژن .

لیزر فقط روى موهایى که در مرحله رشد یا آناژن هستند، مؤثر بوده و روى موهایى که در مراحل کاتاژن و تلوژن باشند، بى تأثیر است، به همین علت یکى از عوامل مؤثر در اثر بخشى لیزر، تعداد موهاى در مرحله آناژن ناحیه اى است که لیزر مى‌ شود.

مراقبت های پس از لیزر

ممکن است پس از لیزر ورم و قرمزی در محل وجود داشته باشد که گذاشتن یخ سبب کاهش آن می شود. معمولا نیازی به استفاده از مسکن نیست. گاهی اطراف ریشه موها دلمه می بندد که 10-7 روز طول می کشد، در این موارد بهتر است از پمادهای آنتیبیوتیک استفاده کرد تا دلمه ها بریزند.

ممکن است رشد موی لیزر شده یک تا  2 هفته بعد از لیزر هم ادامه پیدا کند بعد از آن بریزد. بیمار باید از آفتاب پرهیز کند زیرا به خصوص در افراد با پوست تیره تر ممکن است 3-2 ماه طول بکشد تا اثر برنزه کننده آفتاب از بین برود و در این بین شکل درمان بیمار را به تعویق بیندازد. باید توجه داشت در بعضی بیماران که سابقه عوارض لیزر مو وجود دارد یا به عللی احتمال عوارض در آنها بیشتر است، می توان از تست استفاده کرد.

درمان دارویی موهای زائد

داروی افلورنیتین (Eflornithine) که مهارکننده آنزیم اورنیتین دکربوکسیلاز است سرعت رشد مو ها را کاهش می‌دهد و در حال حاضر به عنوان درمان مکمل برای رفع موی زائد چانه در خانم ها، استفاده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه