English

جزئیات افزایش ۴۴۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان اعلام شد

به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، ۸۳ درصد بازنشستگان کشوری که یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۵۸۰ نفر می شوند، مشمول طرح همسان‌سازی حقوق خواهند بود و این افراد دارای کمترین حقوق دریافتی هستند.

جزئیات افزایش ۴۴۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج، در هفته‌های گذشته، بازنشستگان و همچنین کانون‌های بازنشستگی خواستار اعلام جزئیات همسان‌سازی حقوق‌ها شدند و به گفته مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی ارقام افزایش حقوق، بر اساس اعتبار ابلاغی سازمان برنامه و بودجه است.

خرج و مخارج بازنشستگان  در این شرایط اقتصادی بالا بوده در حالی که اکثر  بازنشستگان تا پایان سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۱۶ هزار تومان حقوق دریافت می کرده اند و بودجه مصوب سازمان برنامه برای افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان در سال جاری، ۹ هزار میلیارد تومان است در نتیجه افزایش سنواتی حقوق‌ها ۱۸ درصد خواهد بود؛ البته این افزایش به نحوی است که از ۴۴۰ هزار تومان کمتر نباشد.

براین اساس، بودجه طرح همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری، در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان است. از این میزان، ۶۵ درصد معادل ۳۲۵۰ میلیارد تومان، سهم بازنشستگان کشوری است.

به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، ۸۳ درصد بازنشستگان کشوری که یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۵۸۰ نفر می شوند، مشمول طرح همسان‌سازی حقوق خواهند بود و این افراد دارای کمترین حقوق دریافتی هستند.

همچنین ۱۷ درصد باقی مانده بازنشستگان، فقط از افزایش ۱۸ درصد سنواتی برخوردار می‌شوند.

در همسان‌سازی، حقوق‌ها حداقل به میزان ۳۱ هزار تومان (گروه شغلی یک) و حداکثر ۲۴۹ هزار تومان (گروه شغلی ۲۰) افزایش می‌یابد. حداقل حقوق امسال برای پایین‌ترین گروه‌های شغلی با ۳۰ سال خدمت برابر ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۵۸۸ تومان است.

حداقل حقوق امسال برای کمتر از ۳۰ سال خدمت، برابر با یک میلیون و ۵۷۸ هزار ۵۰۰ تومان است که سال گذشته یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ بوده است.

جداول همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان

به همین جهت، با ابلاغ جداول همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری از سوی سازمان برنامه و بودجه در روز شنبه 21 اردیبهشت ماه 98 و صدور احکام بازنشستگان تحت پوشش از همان روز، سوالاتی برای بازنشستگان پیش آمده که تلاش شده ابعاد مختلف آن روشن شود.

حقوق بازنشستگان کشوری براساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور در دو بخش و برای مجموعاً یک میلیون و 424 هزار و 111 رکورد ثبت شده، به صورت زیر افزایش یافته است:

در این گروه، تعداد 183 هزار و 565 نفر معادل 12.87 درصد جمعیت بازنشستگان کشوری هستند که حقوق بازنشستگی سال 97 آن ها بیش از افزایش های ناشی از امتیاز جداول 109 و 110 است و صرفا 18 درصد به آن ها تعلق می‌گیرد و میانگین حقوق سال 98 آن ها به 39.281.647 ریال افزایش یافته است. بنابراین، حقوق بازنشستگان در این گروه 440 هزار تومان به بالا افزایش یافته است.

تعدادی از حقوق بگیران نیز که به لحاظ سنوات کمتر از 30 سال (معمولا کمتر از 15 سال) به علت فوت یا از کار افتادگی مشمول دریافت حقوق شده‌اند با توجه به شرایط تعریف شده در مواد 109 و 110 قانون مدیریت خدمات کشوری و قلت سنوات حقوق آن‌ها، براساس سنوات برقرار شده که در محاسبه، این افزایش مشمول 18 درصد و حداقل حقوق 15.875.000 ریال شده است.

در این گروه، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری مشمول که یک میلیون و 186 هزار و 454 نفر معادل 83.19 درصد جمعیت بازنشستگان کشوری هستند به 26.929.964 ریال افزایش یافته است. این افزایش به طور میانگین 6.663.148 ریال است.

از آنجایی که پس از صدور احکام یکی از بیشترین سوالات مطرح شده چگونگی افزایش حقوق در بخش همسان سازی بازنشستگان مطرح شده است، در ابتدا جدول مرحله سوم همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری (سال 1398) موضوع افزایش امتیازات جداول مواد 109 و 110 قانون مدیریت خدمات کشوری (با ضریب 2120) و سی سال خدمت ارائه می شود:

 

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

 در این جدول امتیازات مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در چهار گروه شغلی یعنی گروه 20 گانه شغلی، گروه 8 گانه قضات، پنجگانه هیات علمی و همچنین گروه مقامات ذکر شده است. براساس ضوابط و قوانین موجود و همچنین جدول همسان سازی و گروه های شغلی ذکر شده در بالا، روش محاسبه حقوق به صورت زیر خواهد بود:

حقوق بازنشستگان

چگونگی افزایش حقوق برای هر فرد بازنشسته یا موظف براساس عوامل مختلفی چون سابقه بالای 30 سال، مناطق جنگی، گروه شغلی، طبقه شغلی، سنوات خدمت، پست مدیریتی و .. متفاوت بوده و روش محاسبه آن تفاوت دارد و برای هر فرد به صورت جداگانه باید مورد محاسبه قرار گیرد و لزوماً دو فرد با سابقه بازنشستگی یکسان و یک گروه شغلی، حقوق یکسانی دریافت نخواهند کرد. با توجه به موارد بالا و برای درک بهتر چگونگی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، روش محاسبه یک نمونه حکم بازنشستگی در زیر بیان می شود:

حقوق بازنشستگان

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی