English

انوشه شریعت تربقانی در گفتگو با موج؛

متأسفانه آمار مطالعه در کشور پایین است

در دنیای امروز و با وجود وسایل الکترونیکی و ارتباط جمعی مدرن اغلب مردمان به خصوص جوانان، علاقه زیادی به خواندن کتاب از خود نشان نمی دهند و متأسفانه آمار مطالعه در کشور پایین است.

متأسفانه آمار مطالعه در کشور پایین است

خبرنگار خبرگزاری موج به گفتگو با انوشه شریعت تربقانی پرداخت که متن این گفتگو به شرح زیر است:

با وجود اینکه رشته تحصیلی شما پزشکی است و آثار متعددی هم در این زمینه به رشته تحریر درآوردید، چرا و چگونه تصمیم به نوشتن کتب ابن‌عربی گرفتید؟ 

پاسخ: از نوجوانی علاقه خاصی به خودشناسی و خداشناسی داشتم و تفاوت دنیای فیزیک و غیر فیزیک همیشه از دغدغه های فکری من بوده است. در زمان دانشگاه و تحصیل به دلیل درگیری های خاص آن دوران بیشتر به تألیف، ترجمه و ویرایش در زمینه رشته پزشکی پرداختم، هرچند از لحاظ پژوهش در آثار اندیشمندان دین و عرفان غافل نبودم. پس از فراغت از تحصیل به مقتضای حرفه‌ام از نزدیک با درد و رنج انسان¬ها سر و کار پیدا کردم که این امر خود موجب شعله‌ور شدن روحیه جستجوگری‌ام شد و مرا واداشت تا به تفکری عمیق‌تر در معنای زندگی بپردازم. در این رهگذر از آثار گران‌بهای عرفان نظری بهره فراوان بردم و بی شک ابن¬عربی، به عنوان یکی از پایه‌گذاران عرفان نظری، بیشترین تاثیر را بر تفکر و نگاه من بر جای گذاشت. بنابراین لازم دیدم دسترنج مطالعات و تحقیقات خود را در قالب مجموعه کتاب‌هایی به رشته تحریر درآورم به امید آنکه یاریگر جویندگان آگاهی راستین باشد.

به طور کلی سطح علاقه‌ به کتابخوانی در جامعه کنونی و بازدید از نمایشگاه کتاب را در این دوره چگونه ارزیابی می کنید؟ 

پاسخ: در دنیای امروز و با وجود وسایل الکترونیکی و ارتباط جمعی مدرن اغلب مردمان به خصوص جوانان، علاقه زیادی به خواندن کتاب از خود نشان نمی دهند و متأسفانه آمار مطالعه در کشور پایین است. اما شور و شوق حاکم بر نمایشگاه انسان را به وجد می آورد و بسیار خوشحال هستم که در دست اغلب بازدیدکنندگان چند کتاب می توان مشاهده کرد.انوشه شریعت تربقانی

از برنامه های آتی خود در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برای علاقه‌مندان توضیح بفرمایید.

پاسخ: یک کتاب تحت عنوان «نجوم و افلاک» در ادامة کتب قبلی از نظرات شیخ اکبر در دست چاپ دارم و امیدوارم تا آخر سال بتوانم اولین اثر خود را از بیانات شیخ اشراق نیز به نشر برسانم که قسمت اعظم آن را به پایان رسانده ام.

آیا در فضای مجازی نیز فعالیت دارید؟ 

پاسخ: بله، به علت گسترش فضای مجازی و با هدف شناساندن آموزه‌های ناب ابن عربی به تعداد بیشتری از مخاطبان اقدام به راه‌اندازی تارنمای www.anooshehshariat.com کردم که مخاطبان می توانند در آن علاوه بر استفاده از مطالب متنوع همچون گزیده‌ای از سخنان ایشان، از طریق بخش سوالات پاسخ پرسش‌هایشان را در زمینه ابن‌عربی مطرح کنند.انوشه شریعت تربقانی

عناوین بسیار جذابی همچون عقله المستوفز، لوح محفوظ، مقامات ابن عربی و انسان کامل در میان کتاب‌های تالیفی جنابعالی به چشم می‌خورد، لطفاً در مورد محتوا و علت انتخاب موضوع آنها به اختصار توضیح دهید.

پاسخ: همان طور که مستحضرید آموزه‌های شیخ اکبر بسان دریایی بی پایان گسترده است و این امر برگزیدن موضوع مناسب جهت تالیف کتاب‌هایی با هدف آشنایی مخاطبان امروزی با مفاهیم عمیق عرفانی ایشان را بسیار دشوار می‌سازد. در دو جلد عقله¬المستوفز چکیده‌ای از نظرات بدیع ایشان در باب آفرینش به همراه شرح موضوعی این نظرات گردآوری شده است. همچنین از آن جهت که دو موضوع «انسان کامل» و  «لوح محفوظ» بسیار از سوی بزرگان عرفان نظری مورد بحث و نقد قرار گرفته است، شایسته دیدیم نظرات محیی الدین این پیشگام عرفان نظری را پیرامون این مباحث در قالب کتاب‌هایی جداگانه به رشته تحریر درآوریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه