English

ماجرای فرار مالیاتی ۶۵۰۰ میلیاردی پزشکان از زبان رییس سازمان نظام پزشکی

ظفرقندی گفت: یکی از بحث‌های تخریبی و هدفدار بحث فرار مالیاتی بود. ما حدود ۱۲ هزار نفر رزیدنت در کشور داریم که در بخش دولتی کار می‌کنند و عنوان‌شان هم پزشک عمومی است که آنها را در آمارشان محاسبه کرده بودند یا پزشکان خارج از کشور را هم جزو آمارشان آورده و برجی را با عنوان فرار مالیاتی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیاردی ساخته بودند. پس چگونه می‌توان ادعا کرد که ۶,۵۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان اتفاق افتاده است.

ماجرای فرار مالیاتی ۶۵۰۰ میلیاردی پزشکان از زبان رییس سازمان نظام پزشکی

به گزارش خبرگزاری موج، محمدرضا ظفرقندی ،  رییس کل سازمان نظام پزشکی در یک نشست خبری درباره نصب کارتخوان در مطب پزشکان ، اظهار کرد: بحث‌ها در این ارتباط واقعی نیست و اکثر پزشکان از کارتخوان استفاده می‌کنند. نظر سازمان نظام پزشکی بر این است که هر اقدامی منجر به تسهیل خدمت به مردم و بیمار شود، از آن استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه که مورد اعتراض است، این است که اگر موضوعی در مجلس مطرح می‌شود، باید برای همه صنوف باشد؛ چرا در مجلس مبحثی را برای یک صنف خاص مطرح می کنند. کارتخوان باید برای همه صنوف باشد.

کارتخوان، ارتباطی با فرار مالیاتی ندارد

وی گفت: از طرفی با تبلیغات سوء بحث کارتخوان را به فرار مالیاتی ربط می‌دهند؛ در حالیکه بر اساس اظهار صریح مسوولین سازمان مالیاتی، کارتخوان ارتباطی با فرار مالیاتی پزشکان ندارد. به هر حال ما از قانون تبعیت می‌کنیم.

ماجرای فرار مالیاتی ۶۵۰۰ میلیاردی

ظفرقندی در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح مبنی فرار مالیاتی پزشکان، گفت: یکی از بحث‌های تخریبی و هدفدار بحث فرار مالیاتی بود. در مجلس از سوی مرکز پژوهش‌ها عدد اعلام شده درباره فرار مالیاتی را تکذیب کردند. بنده در آنجا اعتراض کردم و گفتم چنین موضوعی را رسانه‌ای کردید، اما حالا در جلسه‌ای خصوصی آن را تکذیب می‌کنید؟. این اعداد و ارقام درباره فرار مالیاتی پزشکان کاملا غیرواقعی بود. متأسفانه اثرات سوء اعلام عددها و ارقام فرار مالیاتی در جامعه مشهود بوده، در حالی که مطرح کنندگان این اعداد و ارقام نیز خودشان در مجلس عنوان کردند که این عددهای ما نیست که اعلام شده است.

وی گفت: به عنوان مثال در آن عددی که مطرح کرده بودند تعداد پزشکان عمومی که مشمول مالیات می‌شوند، عددی  ۸۰ هزار نفری است، اما بعد که ما بررسی کردیم دیدیم حدود ۳۵ هزار نفر هستند. مثلا ما حدود ۱۲ هزار نفر رزیدنت در کشور داریم که در بخش دولتی کار می‌کنند و عنوان‌شان هم پزشک عمومی است که آنها را در آمارشان محاسبه کرده بودند یا پزشکان خارج از کشور را هم جزو آمارشان آورده و برجی را با عنوان فرار مالیاتی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیاردی ساخته بودند. در حالیکه کل مالیات صنوف بخش خصوصی در سال ۹۵، حدود ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. پس چگونه می‌توان ادعا کرد که ۶,۵۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان اتفاق افتاده است.

وی افزود: اکثر خدمات جامعه پزشکی در بخش دولتی انجام می‌شود و ۸۰ درصد بستری‌ها و بخشی از مراجعات سرپایی در بخش دولتی انجام می‌شوند. این اعداد و ارقام جهتی تخریبی داشتند و می‌خواستند مصوبه‌ای را از مجلس دریافت کنند که تا حدودی هم موفق شدند.

تورم در حوزه سلامت ۱.۵ برابر تورم عمومی کشور

وی همچنین درباره تعرفه‌های پزشکی ۹۸ ، گفت: حسن تعرفه‌های امسال این بود که به موقع از سوی دولت اعلام شد. اما باید توجه کرد که اگر در تعیین تعرفه‌ها همه مباحث اقتصادی دیده نشود، دچار آسیب می‌شویم. بنابراین هزینه‌های واقعی حوزه سلامت باید توسط متخصصین سلامت کشور تعیین شود.

ظفرقندی افزود: در دوره قبلی که بنده رییس سازمان بودم با معاونین وزیر بازرگانی این هزینه‌های واقعی را احصا کردیم. ما برای بحث تعرفه چند مبنا داریم؛ یکی تعیین تعرفه واقعی یا همان هزینه تمام شده خدمات و دوم اینکه در نظر گرفتن حداقل‌ها برای گذر از شرایط سخت امروز و حفظ حداقل کیفیت؛ که در این زمینه برای جزء فنی معادل تورم و برای جزء حرفه‌ای معادل نرخ رشد حقوق و دستمزد باشد. باید توجه کرد که تورم حوزه سلامت ۱.۵ برابر تورم عمومی کشور است. در عین حال ما از عمل به قانون استقبال می‌کنیم.

بازنگری تعرفه‌های پزشکی؛ آری یا خیر؟

ظفرقندی ادامه داد: بحث بازنگری تعرفه‌های پزشکی به شرایط اقتصادی دولت بازمی‌گردد. ما در این زمینه نامه‌ای را برای شورای عالی بیمه نوشتیم. این درخواست بازنگری مورد توجه قرار گرفت و قرار شد در این زمینه جلسه‌ای داشته باشیم. البته قطعا دولت هم مشکل دارد و ما متوجه این مشکلات هستیم، اما چون در این حوزه متولی هستیم، نمی‌خواهیم کیفیت کاهش یابد. وی درباره شکایت به دیوان عدالت اداری برای تعرفه‌ها نیز گفت: هر کسی می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند. این شکایت در سنوات قبل هم از سوی سازمان انجام شده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. چند ماه طول می‌کشد تا شکایت در دستور قرار گیرد و مشکلات امسال را حل نمی‌کند.

ظفرقندی دربخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که سازمان نظام پزشکی یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مدنی و صنفی در کشور محسوب می‌شود، گفت: این سازمان حدود ۲۷۰ هزار عضو دارد و می‌تواند در مسائل حوزه‌ سلامت به ویژه در مسائل مرتبط با قانون نظام پزشکی تأثیرگذار باشد.

چرا اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند در هیات مدیره نظام پزشکی‌ها حضور داشته باشند؟

وی با اشاره به تصویب آخرین بازنگری قانون نظام پزشکی در سال ۱۳۸۳ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: یکی از اشکالاتی که در قانون نظام پزشکی باقی مانده بود و همچنان باقی است، این است که در هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان‌ها اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند حضور داشته باشند که ما این را یک اشکال می‌دانیم.

اقدامات پزشکان در سیل اخیر

وی ضمن تشکر از جامعه پزشکی برای خدمات شبانه‌روزی‌شان گفت: در سیل اخیر صحنه‌های ایثارگرانه‌ای از جامعه پزشکی شاهد بودیم که انتظار داریم رسانه‌ها در این موارد هم تاکید کنند. عمیقاً اعتقاد دارم که فضای کار حرفه‌ای پزشکی و اعتماد میان مردم و پزشکان یکی از فضاهای ضروری است که می‌تواند به ارتقای سلامت و کاهش مشکلات این حوزه کمک کند. اما متأسفانه گاهی تخریب‌های سازماندهی شده در برابر این صنف قرار می‌گیرد.

اعتماد مردم به جامعه پزشکی

وی تاکید کرد: ما می‌دانیم که باید در حوزه‌ پزشکی یک پالایش درونی داشته باشیم، اما نباید اجازه دهیم که اعتماد میان پزشک و بیمار از بین برود. البته طبق آخرین نظر سنجی درباره‌ اثرگذاری اجتماعی صنوف در مردم، جایگاه پزشکی بسیار بالا بوده و در سه رتبه‌ اول قرار دارد.

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر حوزه سلامت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان گفت: در حالی که شرایط سختی را تجربه می‌کنیم، اما جامعه پزشکی همواره در شرایط سخت مردم کمک کردند. تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان انجام شده علی رغم قوانین بین‌المللی، در حوزه‌ پزشکی هم اثر گذار است؛ زیرا انسداد کانال‌های مالی و تامین وسایل ضروری پزشکی اثرگذارند و در تهیه آنها با مشکل مواجه می‌شویم. البته وزارت بهداشت سعی می‌کندکه این مشکلات حل شوند و این کمبودها بر درمان مردم اثر سوء نگذارند. بنابراین جامعه پزشکی اقداماتش را انجام خواهد داد.

مسوولیت سازمان نظام پزشکی در ایجاد ساختار نسخه‌ الکترونیک

ظفرقندی در ادامه با اشاره به ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و راه‌اندازی نسخه الکترونیک در کشور، گفت: پیشبرد پرونده الکترونیک سلامت و ایجاد ساختار نسخه الکترونیک بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شده است که این موضوع شامل کارت الکترونیک هوشمند و ایجاد امضای الکترونیک است که به معنای هویت بخشیدن به قاعده‌ای به نام پرونده الکترونیک انجام می‌شود. پرونده الکترونیک سلامت به این معنی است که سوابق هر بیمار به صورت سازمان‌دهی شده مشخص باشد و نحوه ارجاع بیماران و هزینه‌های حوزه سلامت نیز سازمان‌دهی شود.

۴ پایه اصلی پرونده الکترونیک سلامت

وی ادامه داد: ‌باید توجه کرد که این اقدامات دارای چهار پایه‌ اصلی هستند؛ پایه‌ اول انجام اقدامات ساختاری است. پایه‌ دوم ایجاد نظام ارجاع است؛ چرا که بدون پرونده الکترونیک، اجرای نظام ارجاع ممکن نیست. پایه سوم هم بحث پزشک خانواده است و پایه چهارم بحث تدوین راهنماهای بالینی است. این چارچوب می‌تواند کاری هدفمند را انجام داده و منجر به کنترل هزینه شود. علی رغم این که ما معتقدیم سرانه بیمه‌ها کافی نبوده و باید از سوی دولت حمایت بیشتری شود، اما قطعاً بدون اعمال این ساختارها هر بیمه و هر اقتصاد سلامتی با شکست مواجه خواهد شد.

ظفرقندی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا این طور نیست که ضابطه‌ای برای دریافت و یا تکرار دریافت خدمات نباشد، گفت: در همه جای دنیا این ساختار کنترل شده است و برای ایجاد این ساختار چهار پایه‌ای را که اعلام کردم، ضروری است. مبنای همه آنها هم پرونده الکترونیک سلامت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ ترجمه کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات گفت: یکی از اقدامات سازمان نظام پزشکی ایجاد تعادل و عدالت بین رشته‌ای در خدمات پزشکی است که مبنای ایجاد این عدالت، کتاب ارزش گذاری نسبی است. سازمان نظام پزشکی با کمک انجمن‌های علمی این کتاب را ترجمه و به صورت یک پکیج به شورای عالی بیمه منعکس کرد تا آن را مبنای محاسبه و هزینه و مبنای ابلاغ تعرفه‌ها به دولت ارائه دهد. البته معاونین وزارت بهداشت معتقدند برای اجرای کتاب ارزش گذاری نسبی یا باید سقف سرانه سلامت افزایش یابد و یا اینکه با اجرای کتاب، برخی از رشته‌ها با کاهش تعرفه مواجه خواهند شد.

ظفرقندی در پاسخ به سوالی درباره‌ اثر تحریم‌ها در حوزه‌ سلامت گفت: این که بگوییم تحریم‌ها هیچ اثری ندارد، درست نیست. به هر حال بیمارستان‌ها باید تجهیزات‌شان را بازسازی کنند و تحریم می‌تواند بر روی این مسائل اثر گذار باشد. معتقدم در تعرفه‌های فعلی که از سوی دولت اعلام شده، حداقل‌هایی برای عبور از این شرایط ملاحظه شده است؛ به طوری که در هتلینگ و در بعد فنی، رشدی ۲۵ درصدی را در نظر گرفتند، البته این برای شرایط حداقلی است.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که شرایط پزشکی کشور هم از شرایط عمومی تبعیت می‌کند. بنابراین نمی‌توانیم در این حوزه پیش بینی صریحی درباره‌ وضعیت‌مان در نیمه دوم امسال داشته باشیم. اما در وزارت بهداشت هر هفته جلساتی برگزار می‌شود و ستاد تدابیر ویژه برای رسیدگی به حوزه‌ سلامت ایجاد شده تا مردم در زمینه‌ دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل نشود، اما امسال شرایط ما نسبت به سال ۹۰ سخت‌تر است.

صدور ۱۰۰هزار کارت هوشمند نظام پزشکی در سال جاری

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ لزوم اصلاح ساختار برای ایجاد ساختارهای الکترونیک در سازمان نظام پزشکی گفت: پایه ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، ایجاد مستندات الکترونیک است. به عنوان مثال ساختاری چون نسخه الکترونیک نیاز به ثبت هویت الکترونیک دارد که در این زمینه امضای الکترونیک را ایجاد کردیم تا به لحاظ حقوقی و مالی قابل استناد شود. در این زمینه سازمان نظام پزشکی کارت هوشمند نظام پزشکی را که حاوی امضای الکترونیک مستند است ایجاد کرد؛ به طوری که قرارمان با جامعه پزشکی این است که در سال ۹۸ حداقل ۱۰۰ هزار کارت هوشمند نظام پزشکی صادر کنیم. در حال حاضر ساختار نسخه الکترونیک در مراکز ملکی تأمین اجتماعی ایجاد شده و ۸ هزار نفر از همکاران‌مان با آن کار می‌کنند.

ظفرقندی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برخی از تبلیغات نادرست در حوزه‌ سلامت گفت: طبق قانون نظام پزشکی تنظیم دستورالعمل آگهی‌های دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی و امور پزشکی با سازمان نظام پزشکی است که باید این دستورالعمل‌ها را به مراجع ذیربط اعلام کند، اما متأسفانه امروز می‌بینیم ک تبلیغات در این حوزه‌ها چه در رسانه‌ها و چه در فضای مجازی بدون توجه به دستورالعمل‌های سازمان اتفاق می‌افتد و حتی گمراه کننده هستند؛ در حالی که بر اساس قانون این آگهی‌ها باید از سوی نظام پزشکی بررسی شده و در صورت تأیید، تبلیغ شوند.

وی افزود: متأسفانه می‌بینیم که در رسانه‌ها و صدا و سیما تبلیغاتی انجام می‌شود که با واقعیت منطبق نیست و این موضوع به مردم آسیب می‌زند. در این زمینه نامه‌ای به رئیس صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد نوشته‌ام و مصر هستیم که این قانون تصویب شود.

ویزیت گروهی بیماران، تخلف است

ظفرقندی همچنین درباره‌ برخی از تخلفات پزشکی و ویزیت گروهی بیماران گفت: خوشبختانه راهنمای اخلاق پزشکی در سازمان مصوب شده است و آن را بر آموزش‌های دانشگاهی نیز قرار داده‌ایم. ویزیت گروهی بیماران نیز کاری خلاف اخلاق پزشکی و خلاف شأن بیماران است و اگر این خلاف محرز شود، با آن برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ تخلف برخی از پزشکان ارتوپد در اتاق عمل و گرفتن آفر در حوزه‌ تجهیزات پزشکی گفت: باید توجه کرد که محکوم کردن با انعکاس یک پدیده‌ منفی و همه را زیر سوال بردن نتیجه نمی‌دهد. ما صدها پزشک ارتوپد داریم که با صداقت کار می‌کنند. ما وقتی این مطلب را به همه آنها نسبت دهیم، گویی دوغ و دوشاب را قاطی کرده‌ایم. بنابراین مطالبه‌گری با اقدام عمومی اثری ندارد. راه درست این است که این موارد به سازمان پزشکی منعکس شود تا ما آنها را پیگیری کرده و نتجیه را اعلام کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی