English

علی بیت‌اللهی خبر داد؛

۹۲ میلیارد متر مکعب آب در بارش‌های اخیر وارد کشور شد/ احتمال وقوع سیل در تهران

دبیر کارگروه مخاطرات زلزله گفت: در بارش‌های اخیر ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شد و در شهر تهران تنگه‌های مشرف به شهر مسدود شده و بر اثر ساخت و سازها قطع شده‌اند که این امر احتمال وقوع سیل در تهران را افزایش خواهد داد.

 ۹۲ میلیارد متر مکعب آب در بارش‌های اخیر وارد کشور شد/ احتمال وقوع سیل در تهران

به گزارش خبرگزاری موج،  علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه مخاطرات زلزله امروز در نشست خبری با اشاره به حادثه زلزله سرپل زهاب کرمانشاه و سیل‌های اخیر کشور، اظهار کرد: خسارات برآورد شده از زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ در سر پل ذهاب کرمانشاه ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد، در حالی که خسارات ناشی از سیل‌ های اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه همواره خسارات و هزینه‌های زیادی از مخاطرات را تحمل می‌کنیم، اظهار کرد: این در حالیست که می‌توان با درایت و مدیریت‌های مناسب ریسک‌های ناشی از مخاطرات را کاهش دهیم.

بیت‌اللهی به بارش‌های استان مازندران در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و یاد آور شد: از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته نسبت به وقوع سیلاب هشدارهایی داده شد و پس از بارندگی‌ها شاهد بروز سیلاب‌ها و رخنمون‌های ناشی از آن شدیم.

دبیر کار روه مخاطرات زلزله بارش‌هایی از اسفند ماه در کشور را بی سابقه خواند و یادآور شد: میزان بارش‌ها ۱۲۲ برابر مقدار میانگین آن در مقطع ۵۰ ساله خود بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: بر اثر این بارش‌ها میزان دبی رودخانه کشکان که ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در حالت عادی بوده، پس از این بارش‌ها دبی آن به ۵ هزار متر مکعب در ثانیه رسید.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن میزان دبی رودخانه کرخه در زمان بارندگی‌ها را ۲۰ هزار متر مکعب و دبی آب گرگان رود را از ۱۲۰ متر مکعب به ۸۰۰ متر مکعب ذکر کرد و ادامه داد: این بارندگی‌ها جنبه‌های مثبتی داشته که از آن جمله می‌توان به پرآب شدن تالاب‌های خشک چون هامون و جازموریان و همچنین افزایش آب دریاچه ارومیه اشاره کرد.

بیت‌اللهی در عین حال خاطر نشان کرد: در بارش‌های اخیر ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شد که از این میزان ۵۰ میلیارد متر مکعب از دست ما خارج شد.

وی به مخاطرات ناشی از فرونشست‌ها و خشکسالی‌های مستمر در کشور اشاره کرد و افزود: با رخداد خشکسالی‌های متمادی در کشور آرزو داشتیم که چنین حجم آبی به کشور وارد شود، ولی در بارندگی‌های اخیر حجم بسیار زیادی از آب را از دست دادیم.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه در صورتی که آب‌های وارد شده در کشور ذخیره‌سازی می‌شد، برای دو سال کشور کافی بود، اظهار کرد: در مقابل اراضی کشاورزی و راه‌های کشور بر اثر روان آب‌ها آسیب‌های زیادی دیدند، به گونه‌ای که ۱۴ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور آسیب دیدند و ۷۲۵ پل نیز تخریب شدند.

وی با اشاره به اینکه شاهد کشته شدن ۷۶ نفر در این سیل اخیر بودیم، افزود: در این سیل ۴۶ نفر مرد و ۳۰ نفر زن در گذشتند که این امر بر خلاف مخاطرات زلزله است؛ چرا که در زلزله بزرگ کرمانشاه بیشتر افراد کشته شده در میان زنان بوده است.

بیت‌اللهی به میزان خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل اشاره کرد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تخریب‌های ناشی از سیل به مراتب بیشتر از خسارت ناشی از زلزله است که نمونه‌های آن را می‌توان در میزان تخریب اراضی کشاورزی و از بین رفتن پول‌ها و ساختمان‌ها در مناطق سیل زده مشاهده کرد.

به گفته وی، در استان گلستان ۱۷ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند و در مازندران ۴۰۰ منطقه دچار رانش شدند.

بیت‌اللهی در ادامه به سیل شیراز اشاره کرد و یاد آور شد: ۲۱ نفر کشته شدند که این تعداد نشان می‌دهد که باید ضوابط شهرسازی را مورد ارزیابی قرار دهیم. چرا که آسیب‌های وارد شده به شهر شیراز قابل تعمیم به سایر شهرهایی که در معرض سیلاب قرار دارند، است.

به گفته وی، در سیل شیراز آب راهه طبیعی مسدود شده بود و لوله‌ها را جایگزین آن کرده بودند که این لوله در زمان شدت بارش توان لازم برای انتقال آب را نداشت که در نهایت با جاری شدن سیل علاوه بر کشته شدن انسان‌ها ۴۰۰ خودرو آسیب دیدند.

بیت‌اللهی همچنین در خصوص احتمال وقوع سیل در شهر تهران هشدار داد و گفت: در شهر تهران تنگه‌های مشرف به شهر مسدود شده و بر اثر ساخت و سازها قطع شده‌اند که این امر احتمال وقوع سیل در تهران را افزایش خواهد داد.

این محقق حوزه تحقیقات در نشست امروز یادآور شد: این نشست با هدف هم‌افزایی و هفمکری میان اندیشمندان و کاهش ریسک و ایجاد کمیته کارشناسی برگزار شده است.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های اخیر ما را بدعادت کرده است، اضافه کرد: این خشکسالی‌ها از یاد ما برده است که خطر سیل همواره وجود دارد. از این رو لازم است تا همانطور که آئین‌نامه ۲۸۰۰ برای مقاوم سازی سازه‌ها تدوین شده است، ضوابطی نیز برای مقابله با سیلاب باید تدوین شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی