English

رئیس سازمان مدیریت بحران تشریح کرد؛

دلایل جدی جاری شدن سیل و سیلاب در خوزستان

سازمان مدیریت بحران کشور، یکی از دلایل جدی جاری شدن سیل و سیلاب، لایروبی نشدن رودخانه‌ها است.

دلایل جدی جاری شدن سیل و سیلاب در خوزستان

به گزارش خبرگزاری موج، اسماعیل نجار در بازدید از اردوگاه ثامن الائمه حمیدیه گفت: تعداد محدودی از هموطنانی که جان خود را از دست داده اند اغلب براثر ریزش ساختمان یا عدم رعایت موارد احتیاطی بوده است.

وی با تشکر از صبر و حوصله مردم به خاطر ترک محل زندگی شأن و استقرار در اردوگاه‌های اضطراری گفت: زندگی در اردوگاه‌ها آسان نیست و از سختی آن مطلع هستیم، اما حفظ جان مردم برای ما در اولویت است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تمام تلاش ما بر رسیدگی کامل تا حد امکان به این افراد است که به رغم میل خود خانه و زندگی شأن را ترک کرده و در اردوگاه مستقر شده اند. در این اردوگاه‌ها موکب‌های اربعین نیز برای پخت غذای گرم آمده اند و از آن‌ها خواسته شده که غذای با کیفیت و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

نجار، لایروبی نشدن برخی رودخانه‌ها را یکی از دلایل سیلاب‌های اخیر در کشور دانست و گفت: متولی لایروبی رودخانه‌ها وزارت نیرو است و لایروبی نیز کار گسترده‌ای است.

وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته از طرفی نیز اعتبارات دولت محدود است در حالی که کار در این حوزه نیازمند اعتبارات سنگینی است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: در برخی رودخانه‌های کشور شاهد دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها هستیم که منجر به ساخت و ساز و ایجاد باغ و زراعت شده است این مساله هم در بروز سیلاب‌ها تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون گفت: امکانات ساحلی و جاده ساحلی که در کنار کارون ایجاد شده است در بستر این رودخانه بوده است که تجاوز به حریم کارون محسوب می‌شود لذا ضرورت دارد که برای این گونه موارد فکری اساسی اندیشیده شود.

نجار یادآور شد: طرح جامع خطرپذیری سیلاب سال ۹۴ تکمیل و به وزیر کشور ابلاغ شد، این طرح می‌بایست عملیاتی و اجرایی می‌شد در حالی که برخی استان‌ها آن را به طور کامل اجرایی نکردند.

وی با اشاره به سیلاب اخیر بیان کرد: در خوزستان طی چند سال اخیر با خشکسالی رو به رو بودیم، ولی طی ۶ ماهه اخیر در خوزستان وضعیت آب و هوایی تغییر چشمگیری داشت و بارندگی بسیاری را در این استان و استان‌های بالادست شاهد بودیم از همین رو تلاش‌‎ها از همان زمان آغاز شد تا دیواره‌های ساحلی کارون، کرخه و سیل‌بند‌ها استحکام بخشی وتقویت شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که ماشین الات بسیاری برای ترمیم سیل بند‌ها بسیج شد، گفت: در بارندگی‌های چند ماه اخیر با وجود این که سیل بند رفیع در خوزستان شکسته شد، اما از ورود آب به منازل مردم جلوگیری شد.

وی با تشریح وضعیت ورودی و خروجی سد‌های استان و تأثیر آن‌ها بر سیلابی شدن برخی مناطق استان خوزستان گفت: از روز گذشته به دستور وزیر کشور خروجی‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است، اما ناگفته نماند که بارندگی‌های پیش رو نیز در وضعیت سد‌ها مجدداً تأثیرگذار خواهد بود.

اردوگاه اضطراری ثامن الائمه واقع در جاده اهواز حمیدیه است که ساکنان در معرض خطر روستا‌های حمیدیه و دشت آزادگان را در خود جای داده است، این اردوگاه ظرفیت چهار هزار نفر دارد که تا این لحظه نیز چهار هزار نفر در آن استقرار یافته اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی