English

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی برگزار شد

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور صبح امروز برگزار شد.

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم اخلال در نظام اقتصادی کشور صبح امروز به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و سایر متهمان پرونده گفت: در جلسه قبل آقای حسین هدایتی دولابی بخشی از دفاعیات خود را در قالب آخرین دفاعیان بیان کرد.

وی خطاب به متهم گفت: آیا دفاعیات دیگری دارید؟ که هدایتی پاسخ داد: بله

قاضی مسعودی خطاب به متهم یادآور شد: شما و آقای موسوی نژاد خطاب به هم مطالب را مطرح نکنید و سعی کنید به اختصار توضیحات خود را بیان کنید.

متهم خطاب به قاضی گفت: دفاعیات بنده تایپ شده آماده است. مسعودی در واکنش به این سخنان متهم گفت: باید شفاهی در دادگاه بیان کنید. هدایتی در ابتدای دفاعیات خود خطاب به دادگاه گفت: نیامدن آقای یقینی و اتهامات سایر متهمان به نوعی منعکس شده است که همه مسئولیت‌ها بر گردن من نهاده شده است. اینکه چرا ایشان در دادگاه حاضر نمی‌شود کم لطفی است.

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: من در تمام دوران عمر خود ارز ۴۲۰۰ دریافت نکرده‌ام. با توجه به سابقه فعالیت خود یار و یاور جمهوری اسلامی بودم و در هشت سال دفاع مقدس حضور مؤثر داشتم. اگر مشهور نبودم نمی‌توانستم از بانک سرمایه یا هر بانک دیگر وام بگیرم؟ اینکه قبل از دیگران به اتهامات من رسیدگی شده است شاید از توفیقات من باشد. من ملکی را خریداری کردم و تمام لوایح و مستندات خود را مکتوب تقدیم دفتر شما کردیم.

هدایتی با اشاره به روند رسیدگی پرونده‌اش در دادگاه کیفری ۲، گفت: زمانی که من بازداشت شدم به قرار اعتراض کردم مبنی بر اینکه اگر وام گیرنده اقساطش را با تأخیر پرداخت کرده باشد جنبه کیفری دارد؟ مبلغ بالا و پایین و اظهار نظر کارشناس جرم است؟

هدایتی خطاب به قاضی گفت: این پرونده قبل از استجازه از مقام معظم رهبری تشکیل شده و مشمول این استجازه نمی‌شود بنده تلفنی از کمیسیون حقوقی مجلس استعلام گرفتم و آنها گفتند این پرونده مشمول استجازه رهبر نمی‌شود.

قاضی مسعودی مقام خطاب به هدایتی گفت: آقایان که این مطلب را عنوان می‌کنند آیا آئین نامه استجازه را خوانده اند؟ طبق آئین نامه هر مرجع قضائی که هنوز حکم پرونده را صادر نکرده است شامل این استجازه می‌شوند آیا آقایان حاضر هستند مکتوب هم نظر دهند؟

هدایتی گفت: بنده کارآفرین فعال از سال ۵۷ هستم و موجب اشتغال هزاران نفر شده ام در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتم و در بخش ورزش و کمک به پرسپولیس محبوبم از سال ۸۲ تا ۹۴ در بخش ورزش حضور داشتم. هدایتی با بیان اینکه موسوی نژاد شخصاً باید پاسخگو باشد گفت: با کارشناسی گروه‌های قبل وام گرفته شده و چرا فقط برای آقای فیروزآبادی که فوت کرده کیفرخواست صادر شود. بنده در گرفتن کارشناسی‌ها نقشی نداشتم اگرجعلی است باید کارشناسان پاسخگو باشند.

وی افزود: بانک سرمایه با هدف طرح دعوی کیفری، عملیات مجرمانه را گفته است. چندین بار گفته شده که تبانی صورت گرفته، این تبانی یعنی چه؟ ما نشستیم و شیرینی خورده و رشوه دادیم؟.

متهم گفت: در جلسه قبل گفته شد که اقای موسوی نژاد در یک روز برای پسر ۸ ساله اش تعداد زیادی حساب باز کرده است که این موضوع در صدا و سیما به گونه مطرح شد که این کار توسط بنده انجام شده است.

هدایتی گفت: همچنین در صدا و سیما به گونه‌ای مطرح شده است که بنده از حضور یقینی به دادگاه جلوگیری کرده ام.

وی، گفت: ریاست محترم شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی بنده حسین هدایتی دولابی، تولید کننده هستم و به نظر بنده اخلالگر در نظام اقتصادی کسی است که منابع ارزی کشور را به تاراج برده است. سکه، طلا و ارز گرفته و منابع کشور را از بین برده است. بنده نه ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتم و نه واردات داشتم. در ۴۰ سال فعالیت اقتصادی در حوزه کشاورزی، تولید، به ویژه پرورش میگو یار نظام بودم و در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضر داشتم. نماینده دادستان در جلسات گذشته گفته بود که بنده برای کسب شهرت دست به این اقدامات زده ام که باید پاسخ بدهد این شهرت به چه درد من می‌خورد؟ مگر اگر شهرت نداشتم نمی‌توانستم وام بگیرم؟ چه بسا افراد زیادی هستند که شهرت ندارند اما از بانک سرمایه وام گرفتند.

وی افزود: بنده تنها یک ملک خریدم و وام گرفتم. در تاریخ ۹۵.۱۰.۱۵ بانک سرمایه درحالی‌که هنوز سر رسید وامم نرسیده بود اقدام به تشکیل پرونده کرد. بنده استعلام کردم.

هدایتی ادامه داد: توسعه بنگاه‌های اقتصادی اعم از تأسیس شرکت استیل اذین از اقدامات دیگر من بوده است. من اولین تولید کننده تزئینات ساختمانی هستم. راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی استیل آذین، احداث کارخانه قیر در غرب کشور از اقدامات دیگر بنده است.

وی، افزود: ۲۰ سال است بزرگترین پرورش دهنده میگو هستم و به همین دلیل شرکت پست عکس بنده را به عنوان بزرگترین تولید کننده میگو تمبر کرده است. بنده اقدام به خرید ملکی از آقای سید مهدی موسوی نژاد کردم.

هدایتی خطاب به دادگاه گفت: بر اساس قولی که جلسه اول دادم تسویه حساب ریالی را انجام می‌دهم.

قاضی در ادامه دادگاه در خصوص پرونده بانک سرمایه گفت: رأی مدیران صادر شده و تا امشب اعلام می‌شود.

هدایتی در ادامه دفاعیات خود، عنوان کرد: من ۱,۱۴۰ میلیارد تومان وثیقه نزد بانک داشتم اما بانک گفته بود وثیقه من صفر است.

قاضی مسعودی مقام، گفت: شما که مالک نبودید چطور نزد بانک وثیقه گذاشتید؟

هدایتی پاسخ داد: در ادامه دفاعیات خود به این موضوع هم می‌رسم. ما بارها می‌رفتیم که با بانک توافق کنیم و ملک را فروخته و پولش را به بانک واریز کنیم. ۱۰۰ میلیارد واریز کردیم ولی نه در زمان خودش، باقی را هم وثیقه ملکی گذاشتیم.

هدایتی، ادامه داد: این شرکت‌ها و صورت‌های حسابرسی شده مالیات هم داده اند و سرمایه ثبتی هم داشتند. آقای وافی کارمند من و مدیرعامل شرکت من است و در دسترس و قابل رسیدگی است.

وی افزود: آقای وافی مدیرعامل شرکت من در سال ۹۴ تمام اختیارات خود را به بانک تفویض کرد.

هدایتی در ادامه دفاعیات خود گفت: در حال حاضر از آقای پوری حسینی رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی و آقای مهریزی شکایت کرده ایم زیرا آنها به ما گفته بودند این شرکت ۱۲۰۰ کارگر دارد که نداشت.

وی افزود: بنده در بخش ورزش از سال ۸۲ تا ۹۴ هزینه کردم در کیفرخواست آمده است که بنده ۳۰ میلیارد تومان به ورزش داده‌ام که اشتباه است بلکه ۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۴ فدراسیون ورزشی به پاسخ کار خیر و توسعه ورزش کمک کرده‌ام.

۱۳ هزار زندانی را آزاد کردم

هدایتی گفت: وزیر وقت ورزش و رئیس کمیته المپیک من را دعوت می‌کردند و کمک می‌خواستند بنده هم این کار خیر انجام می‌دادم و به آن افتخار می‌کنم.

هدایتی گفت: ۱۳ هزار زندانی را آزاد کرده ام که اسناد آن هم موجود است حال به من اخلالگر نظام اقتصادی می‌گویند.

متهم پاسخ داد: من به یک مداح هم پول نداده ام اگر یک ریال داده‌ام مدارک آن را بیاورید مداحان و ذاکرانی که به منزل می‌آمدند یک ریال هم از من پول نگرفته اند من با آنها از دوران جنگ دوست بودم و آنها نه از من بلکه نه از کس دیگری هم پول دریافت نمی‌کردند.

هدایتی گفت: آقای تاج از بنده ۲ میلیارد دلار پول گرفته است که آن را هم تأیید کرد چند بار به آقای تاج گفتم که مجوز بگیر که از من پول می گیری اما او گفت: بنده اسم سه نفر را برای دریافت پول معرفی کرده‌ام که آنها گفته اند فقط از حسین هدایتی پول بگیر.

وی ادامه داد: آقای تاج حقوق کی روش و پول لباس تیم ملی و ۵ هزار دلار پاداش اعضای تیم ملی را از من گرفت.

افتخار می‌کنم به کی‌روش پاداش دادم

وی افزود: بنده افتخار می‌کنم که به کی روش و کار آن پاداش داده‌ام. زمانی که تیم ملی فوتبال با تیم آمریکا بازی داشت و توانست این تیم را شکست دهد آقای داورزنی با بنده تماس گرفتند و گفتند ۱۵۰ هزار دلار به عنوان پاداش به ما پول بده که بنده گفتم ما با لهستان مراوده بانکی نداریم اما بعد از دوساعت پول را از هلند به هتل هیلتون ورشو انتقال دادند.

وی افزود: بنده در قرض الحسنه جاوید از سال ۶۵ به هزاران نفر با مبلغ وام بدون کسر یک ریال داده ام اما خودم امروز به خاطر دریافت یک وام با وثیقه زندانی هستم.

هدایتی گفت: ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به سه نفر دادند که اسناد آنها را به دادگاه ارائه کرده‌ام و ضابطان قول داده‌اند آن را وصول کند ۱۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان هم به یقینی بابت خرید شرکت‌ها داده ام و فکر می‌کردم این شرکت‌ها درست هستند اما بعداً فهمیدم که اسناد آنها سوری هستند و یقینی باید جواب دهد چرا شرکت‌های صوری و قلابی به ما معرفی کرده است که امروز گرفتار شویم خودمان می‌توانستیم شرکت ثبت کنیم و گرفتار این مشکلات نشویم.

هدایتی گفت: ۱۸ میلیارد تومان هم از بابت ۱۰ درصد سپرده بانکی پرداخت کرده ام. ۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه از بانک گردشگری گرفتیم که آن را به شرکت نورد اهواز بودیم و۴ و ۵ سال از این موضوع می‌گذرد و هنوز شرکت نورد اهواز با ما تسویه نکرده است هدایتی گفت: قرار بود شرکت نورد اهواز برای ما ۳۴ تا اسلب بسازد که این کار را نکرده است و بنده برای این که به بانک گردشگری بدهکار نباشد ۴۳ میلیارد پرداخت کردم امروز قیمت ۳۴ اسلب ۱۷۷ میلیارد تومان است.

متهم ادامه داد: ۴۷ میلیارد تومان هم از بانک صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان تصدی آقای ضیایی وام گرفتیم که با این پول از عراق نفت خریداری کردیم و به پتروشیمی‌ها دادیم هدایتی گفت: چون آقای قندالی و ضیایی با هم دعوا داشتند این حساب را هم تسویه کردیم

وی گفت: آقای میم. الف و م. ه از صندوق ذخیره فرهنگیان وام گرفته اند و تسویه نکرده اند آقای ورزشکاری هم که دوست بنده است و بارها به خاطر قهرمانی از من تشکر کرده از صندوق ذخیره فرهنگیان وام گرفته و هنوز تسویه نکرده در ادامه نماینده دادستان گفت این فرد وام خود را تسویه کرده است هدایتی گفت بنده برای خرید یک شرکت از سازمان خصوصی‌سازی در مناقصه شرکت کردم و بابت آن ۳۰۰ میلیارد تومان دادن این شرکت ۷۹۵ میلیارد تومان بدهی انباشته داشت که بعد از چهار سال بدهی آن را به چهارصد میلیارد رساندیم.

وی ادامه داد: من مثل برادر رئیس جمهور ترسی از اسم بردن از افراد ندارم. چرا دادگاه برادر رئیس جمهور به کیفری دو می‌رود و غیر علنی است اما برای من علنی برگزار می‌شود؟

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان تهران گفت: بانک سرمایه در بخشی از متهمان متفاوت است، بخشی از متهمان از جمله جهانبانی بازداشت بوده و کیفرخواست آنها صادر شده و در نوبت رسیدگی است

 

وی افزود: م. الف یکی از بزرگترین مفسدان بانک سرمایه است. البته در رابطه با این بخش از پرونده همکاری خوبی از سوی وزارت اطلاعات نشد.

 

قهرمانی ادامه داد: هشت مدیر بانک سرمایه صادر شده و کیفرخواست ۳۲مدیر دیگر هم به نوبت صادر می شود.

نماینده دادستان خطاب به حسین هدایتی گفت: فعالیت اقتصادی شما در حد صفر است تنها شرکتی که دارید استیل آذین است که فعالیت محدودی دارد. در مورد میگو هم آنطور که شما می گویید نیست. مستند حرف بزنید.

قهرمانی تصریح کرد: آقای مهریزی را چه کسی گذاشته است؟ کارخانه نورد اهواز در اوضاع بحرانی به سر می برد. چه کسی به شما دستور می دهد و برای آقای ضیایی واسطه می شود؟ غلط می کند که چنین دستوری بدهد. آن آقایی که در دادسرا دلالی می کرد از دادسرا بیرون انداخته شد و خود شما بهتر می دانید چه کسی را می گویم.

بانک مرکزی اخلال هدایتی را اعلام کرد

وی در خصوص عنوان اتهامی اخلال گفت: بانک‌مرکزی به عنوان بزرگترین نهاد بانکی کشور در خصوص شخص هدایتی اخلال را اعلام کرد.

نماینده دادستان تهران در رابطه با ادعای حسین هدایتی مبنی بر تسویه بدهی هایش‌گفت: آرزوی این کار را دارم که شما پول ها را برگردانید جدا از دادگاه رابطه دوستی با شما دارم.

وی ادامه داد: بارها گفته‌ام اگر آقای هدایتی زورش نمی‌رسد که پول هایش را پس بگیرد اما من که زورم می رسد اگر کاری از دست ما بر می آید بگویید.

وی در ادامه افزود: با این حال آقای هدایتی بدبینی هایی را هم به شما دارم و این را بدانید که تسویه ملک موجب رفع اتهام شما نمی شود پول کلانی که بخشی از آن سپرده فرهنگیان است مطرح هست.

وی خطاب به هدایتی گفت: شما قرار بوده آلومینیوم کشور را راه بیندازید اما در ورزش هزینه کردید البته که ورزش امر خوب و مفیدی است و همه باید در توسعه آن بکوشند اما شما به نام دیگری تسهیلات گرفته اید.

قهرمانی در ادامه گفت: نماینده بازرسی به موضوع کانادا اشاره کرد من اگر جای ایشان بودم قضیه آمریکا را گفتم و وکالت نامه ای را برای فرزندت داده ای و گویا اتفاقی هم نبوده که فرزندت در آمریکا به دنیا بیاد.

هدایتی در روز منتهی به بازداشت قصد خریر لکسوس داشته است

وی ادامه داد: در روز منتهی به بازداشت ایشان قصد خرید لکسوس داشتند که جلوی آن گرفته شد. در رابطه با جشن قهرمانی و حواشی آن هم نمی پردازم چرا که حاشیه است.

قهرمانی ادامه داد «از سال ۹۲تا۹۴ پول‌هایی تحت عنوان بذل و بخشش هزینه شد است و این در حالی است که بخش عمده ای از سپرده گذاران بانک سرمایه فرهنگیان هستند. آنهایی که هدیه هایی گرفتند بدانند که باید پول مردم را پس بدهند. ورزشی و غیر ورزشی هم ندارد و بدانند که پول هایی که در این باره زمانی تحت عنوان بذل و بخشش گرفتند باید پس دهند.

نماینده دادستان در واکنش به این سخن حسین هدایتی مبنی بر اینکه به جای اینکه به سراغ ورزشکاران بروید به سراغ قلدرها بروید چرا که سفیر ایران در ترکیه در دولت قبلی ۲۱میلیازد تومان از من پول گرفته است و پس از چهار سال صدور کیفرخواست هنوز دادکاهش رسیدگی نشده است، گفت: من گفتم برای بازگرداندن پول مردم کوچه و خیابان ها را می گردم حالا می گویید به یک سفیر پول دادید، بگویید چه کسی است تا احضار شده و گردنش را بشکنیم.

در ادامه حسین هدایتی اعلام کرد تاج برای برگرداندن بدهی اعلام آمادگی کرده است.

همچنین قاضی مسعودی مقام در جمع خبرنگاران در خصوص حکم متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: هرکدام از متهمین به ۲۰ سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و همچنین محرومیت دائم از مشاغل دولتی محکوم شدند.

وی در رابطه با سایر متهمان گفت: آقای رضوی بعد از عید جلسه دادگاهشان برگزار می‌شود و سایر مدیران و ارکان اعتباری هنوز پرونده شان از دادسرا ارسال نشده است.

مسعودی مقام درباره اظهارات شیخ الاسلام در پرونده پتروشیمی گفت: تمام متهمین مدافعاتی ارائه می‌دهند که دال بر بیگناهی و نحوه مداخله آنها است. ۲ نفر از متهمان وثیقه شان تشدید شد که یکی از آنها حمزه لو است که وثیقه آن به۴۵ میلیارد افزایش پیدا کرد، احمدیان متهم دیگر هم بازداشت است و وثیقه اش به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود:در رابطه با سایر متهمان مستندی دال بر اینکه اقداماتشان از سوی دستگاه های دولتی، بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها مجاز بوده یا خیر هنوز ارائه نداده‌اند و نحوه مداخله این اشخاص مشخص نیست.

وی افزود: تعدادی دیگر از افراد پرونده‌شان در دادسرا مفتوح است و همچنین اقداماتی هم که صورت گرفته باید مورد ارزیابی قرار بگیرد شاید مداخله بعضی از این اشخاص به واقع مستندی دال بر جرم بودن نداشته باشد و ممکن است برخی جرم باشد، ممکن است بعضی معاونت به آنها تفهیم شده باشد و در تحقیقات مشخص شود که مراتب بالاتری مانند مباشرت و مشارکت منتسب به آنها شود و قطعاً یکسری افراد هستند که شاید تحقیقی راجع به آنها نشده که تذکراتی را دادگاه خواهد داد.

قاضی تصریح کرد: در رابطه با بحث‌های پولشویی و غیره هم باید در دادسرا و دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار بگیرد که ما دستور ردیابی آن را خواهیم داد.

مسعودی مقام در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت مرجان شیخ الاسلام آل آقا اقداماتی از سوی پلیس اینترپل یا اقدامات دیگری صورت گرفته است؟، گفت: اقداماتی را ما انجام دادیم و بخشی هم دادسرا انجام داده قطعاً بعضی از اقدامات مستلزم یکسری قوانین و مقررات استرداد مجرمین است و قطعاً اگر ایشان خودشان حاضر شود که هیچ اما ما رسیدگی‌مان در صورت غیبت ایشان ادامه خواهد شد و رأی مقتضی هم به ایشان اعلام می‌شود.

قاضی مسعودی مقام ادامه داد: در پرونده پتروشیمی بحث ۱۰۰ هزار میلیارد را قبلاً گفتم که این رقم ۱۰۰ هزار میلیارد نیست، این مابه التفاوت این ارقام است که باید در نظر گرفته شود و دستگاه قضا قاطعانه علیرغم اینکه توسط اشخاص متعدد و صاحبان قدرت چه آنهایی که در کیفرخواست ذکر شده

و چه آنهایی که در رابطه با آنها تحقیقات انجام می شود و چه کسانی که تحقیقات صورت نگرفته، ما تماماً دستوراتش را صادر می‌کنیم تا دادسرای تهران تعقیب‌های قضایی را انجام دهد.

قاضی مسعودی با اعلام ختم جلسه پنجم اعلام کرد جلسه بعدی متعاقبا اعلام می شود.

ادامه دارد...

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی