English

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

بر اساس ISI ایران در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۵ تولید علم دنیا را به خود اختصاص داد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران در سال گذشته بیشترین تولید علم را در بین کشورهای اسلامی داشته است

بر اساس ISI ایران در سال 2018 رتبه 15 تولید علم دنیا را به خود اختصاص داد

به گزارش خبرگزای موج،  دکتر رضا ملک زاده در نشست با هیات رییسه، اعضای هیات علمی، پزشکان متخصص و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص دستاوردهای علمی و فنی حوزه سلامت در 40 سال گذشته گفت: ایران در سال گذشته بیشترین تولید علم را در بین کشورهای اسلامی داشته است در حالیکه رسیدن به این هدف در اسناد بالادستی کشور برای سال 1400 پیش بینی شده بود که با تلاش محققین زودتر از برنامه به این مهم دست یافتیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  در ادامه افزود:رشته های پزشکی فقط 12 درصد محققین کشور را دارد و 30 درصد توسعه علم کشور مربوط به حوزه پزشکی است. در کشورهای منطقه در تولید علم اول هستیم و بر اساس ISI ایران رتبه 15 در تولید علم در دنیا را در سال 2018 به خود اختصاص داد که دستاورد بزرگی برای کشور است. به گونه ای که بر اساس رتبه بندی تایمز در سال2019 ، کشور ایران با 29 دانشگاه برتر، رتبه نخست در بین کشورهای اسلامی را دارد و کشور ترکیه با 23 دانشگاه برتر بعد از کشور ما قرار دارد این در حالی است که ما بودجه ها و اعتبارات زیادی را برای تحقیق هزینه نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 412 عنوان مجله علمی پژوهشی پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: 210 مجله در بانک های اطلاعاتی معتبر نمایه می شوند که پیش از انقلاب فقط 13 عنوان مجله علمی پژوهشی در کشور بوده است و در 40 سال پس از انقلاب، بیش از 12 هزار عنوان کتاب علمی پزشکی در کشور توسط دانشگاه ها و یا ناشرین خصوصی منتشر شده است و فعالیت بیش از 800 مرکز تحقیقاتی دانشگاهی و خصوصی پزشکی در کشور و راه اندازی و فعالیت 50 پژوهشکده در رشته های پزشکی از دیگر دستاوردهای کشور در حوزه سلامت است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تعداد پژوهشگران در مقایسه با کشورهای دیگر، مهمترین دستاورد بعد از انقلاب را تربیت نیروی انسانی دانست و گفت: 3 برابر ترکیه نیروی جوان فعال تحقیقاتی داریم و اساسی ترین و مهمترین سرمایه کشور، نیروی انسانی است که باید قدر آن را بدانیم و تلاش کنیم با سرمایه گذاری مناسب در کشور، آنها را حفظ کنیم. با وجود اینکه یک درصد جمعیت دنیا در ایران سکونت دارند ولی تولید علم ایران 2 درصد و استنادات به آثار پژوهشی محققان ایرانی 3 درصد است.

وی در خصوص برنامه ثبت بیماری ها بیان کرد: تاکنون بیش از 70 برنامه ثبت بیماری ها در سطح استانی و ملی راه اندازی شده است که دانشگاه علوم پزشکی فسا می تواند در اکثر برنامه ها فعالیت و نقش داشته باشد و می توان از این طریق کارهای مشترکی در سطح بین المللی انجام داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه