English

شکل گیری شخصیت انسان با شروع فصل بلوغ/خانواده ها در مقابل بلوغ فرزندانشان حساس باشند

بلوغ دوره ای حساس و سرنوشت ساز در زندگی هر انسانی است. هرکس در این دوره موقعیت خود را پیدا کند، در زندگی آینده نقش خاص و مثبتی ایفا خواهد کرد.

شکل گیری شخصیت انسان با شروع فصل بلوغ/خانواده ها در مقابل بلوغ فرزندانشان حساس باشند

 

مجید ابهری-خبرگزاری موج؛ بلوغ یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز در زندگی هر انسانی است. رسیدن به سن بلوغ جسمی، بیانگر مسئولیت پذیری در جامعه است. بنابراین مرز بلوغ، مرز اندیشه و دانایی و لحظه ورود جدی به جامعه است. یعنی لحظه ای که از آن به بعد باید شخصیت فرد شکل بگیرد. به این معنا که هر فردی با توجه به دریافت هایی که از زندگی دارد و آموزش هایی که در زندگی می‌بیند موقعیت خود را پیدا و در زندگی نقش خاص خود را ایفا می‌کند.  

چند وضعیت در مقوله بلوغ وجود دارد که تقریبا در دوره نوجوانی همزمان با هم به تکامل و شکل گیری می‌رسند. مثلا بلوغ شرعی، بلوغ قانونی و بلوغ فرهنگی، اقتصادی و مواردی دیگر. ممکن است نوجوانی با توجه به استعدادی که دارد، در زمینه اقتصادی به بلوغ برسد و دیگری در زمینه فرهنگی یا هنری یا هر حوزه دیگری...

در این میان اما بلوغ اقتصادی و فرهنگی برای همه آحاد جامعه اتفاق می‌افتد. ممکن است نوجوانی پیدا شود که با کسب مهارت ها بلوغ را سرعت ببخشد، در حالی که دیگری اهمیتی به بلوغ ندهد. مثلا کسی را در نظر بگیرید که به بلوغ فرهنگی نرسیده باشد. نمونه اش کسانی هستند که در سطح جامعه بدرفتاری هایی می کنند که با فرهنگ عامه در تضاد است. مسلما چنین کسی در دوره نوجوانی و حتی پس از آن نسبت به بلوغ فرهنگی خود حساس نبوده و اگر بوده  احتمالا والدین و معلمان آنها در این خصوص کم کاری کرده اند.

با این اوصاف بلوغ شرعی، بلوغ اقتصادی، بلوغ اجتماعی و بلوغ فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. بلوغ شرعی معمولا برای ادای وظایف دینی و بلوغ قانونی برای ورود به جامعه و فعالیت‌های شهروندی، بلوغ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج و تشکیل زندگی و... ضروری است. اگر شما بطور مثال زوجی که در حال طلاق هستند را در نظر بگیرید و دلایل اختلاف آنها را بررسی کنید ممکن است به معضلی بربخورید که در کوتاه مدت یا بلند مدت مشکل ساز شده باشد. حالا اگر این معضل را بررسی و علت یابی کنید متوجه خواهید شد که فردی که مسبب ایجاد این معضل شده در این زمینه به بلوغ نرسیده است و دیدگاه بسته‌ای درخصوص آن معضل دارد. من باب مثال مردی که می خواهد همسرش را بخاطر دانشگاه رفتن طلاق دهد نتوانسته به بلوغ اجتماعی و فرهنگی برسد. نتوانسته اهمیت تحصیل را در زندگی درک کند. چنین کسی اهمیت تلاش و رقابت را نمی داند. اگر شما بررسی کنید می بینید چنین کسی اتفاقاً به بلوغ اقتصادی هم نرسیده چرا که نمی تواند درک کند که اگر همسرش تحصیل کند و به واسطه تحصیل تخصص خاصی کسب کند و بعد از فارغ‌التحصیلی استخدام شود، چقدر می‌تواند در وضعیت اقتصادی و مالی خانواده تاثیرگذار باشد. در حالی که این مرد می‌‍خواهد چنین زنی را طلاق دهد اما نمی داند به واسطه زندگی با این زن وضعیت معیشت و رفاه او و خانواده اش متحول خواهد شد. حالا ممکن است این مرد 50سال هم داشته باشد اما هنوز به بلوغ فرهنگی و اجتماعی نرسیده!

بنابراین باید خانواده ها در مقابل بلوغ فرزندان شان حساس باشند . اگر پدر و مادری می خواهد رفاه و آسایش فرزندش را در آینده ببیند و از هر نظرخیالش در مورد او راحت باشد باید با تحقیق و مطالعه همراه فرزندش شود و در مرحله بلوغ فرزندش نقش مهمی ایفا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه