English

موج گزارش می‌دهد؛

جا به جایی مرزهای اورژانس؛از دخالت در کار هلال تا دستورات غیر قانونی

مدتهاست در زمان حوادث شاهد اطلاع رسانی شتابزده اورژانس کشور هستیم که بارها باعث بروز تناقض گویی در آمارها شده است، گویا این تراژدی هیچگاه پایانی ندارد و این بار هم شاهد سناریویی جدید در سیل خوزستان و حضور اورژانس در عملیات امداد و نجات بودیم که منجر به فوت تکنسین جوان اورژانس شد.

جا به جایی مرزهای اورژانس؛از دخالت در کار هلال تا دستورات غیر قانونی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، اواخر هفته گذشته بود که بارش شدید باران سبب جاری شدن سیل در برخی استان‌ها، شهرها و روستاهای کشور شد تا شهروندان این بخش‌ها روزهای سختی را پشت سر بگذارند، در واقع باید گفت تهران، چهارمحال و بختیاری، فارس، خوزستان، سمنان و کهگیلویه و بویر احمد 5 استانی بودند که پنجشنبه و جمعه  آبگرفتگی و سیل را تجربه کردند.

یکی از مناطقی که بیشترین هجوم سیل را داشت شهرستان اندیکا در استان خوزستان بود که بروز سیل در آن باعث خسارت‌های زیادی شده است، به طوری که بارندگی سیل آسا باعث اختلال در شبکه برق و مخابرات بخش‌هایی از توابع این شهرستان و بسته شدن مسیر دسترسی به برخی روستاها شد. محور اندیکا- شهر کرد نیز برای ساعاتی مسدود و سپس با تلاش نیروهای راهور بازگشایی شد.

تمامی نیروهای امدادی، راهور و درمانی در این ایام در آماده باش کامل به سر می‌بردند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را در راستای کمک به مردم انجام دهند که متاسفانه خودروی اورژانس در سیل گرفتار شد که در این میان یکی از تکنسین‌های 22 ساله اورژانس که تنها 10 ماه از فعالیتش در این ارگان می‌گذشت ‌جان خود را از دست داد.

اورژانس در حوالی منطقه شیرین بهار در حال گشترنی‌ بود که در جریان گرفتار شدن اعضای خانواده‌ای در منطقه شیرین بهار در سیلاب قرار گرفتند، جاری شدن سیل باعث شده بود که امدادگران اورژانس برای نجات اعضای این خانواده دست به کار شوند که متاسفانه خودشان دچار حادثه شدند.

شرح حال حادثه از زبان رئیس اورژانس شهرستان اندیکا

محمود ورناصری رئیس اورژانس شهرستان اندیکا یکی از کسانی است که در این حادثه حضور داشت، در گفت‌وگویی اظهار داشت بعداز ظهر پنجشنبه به همراه یکی از همکاران در حال گشترنی در جاده‌ها بودیم که خبر رسید عده‌ای در سیل گرفتار شدند، چون در آن لحظه تماس گرفتن با هلال احمر سخت شده بود با همکاران به سمت محل حادثه حرکت کردیم.

همزمان، یک تیم دیگر اورژانس که آن‌ها هم در نزدیکی محل حادثه بودند از مسیر دیگری به سمت آنجا حرکت کردند و این در حالی بود که همکارانم در مرکز تلاش می‌کردند ماجرا را به هلال احمر گزارش کنند. زمانی که به نزدیکی محل حادثه رسیدیم آب جاده را پر کرده بود و از  دور خودرو سانتافه‌ای  دیدیم که ۱۵۰ متر پایین‌تر و در جایی که عمق آب بیشتر بود گرفتار و متوقف شده بود. سرنشینان آن خودرو خودشان را روی سقف رسانده و درخواست کمک می‌کردند.

زمان به سرعت می‌گذشت و تیم اورژانس می‌دانست که اگر برای عملیات نجات دست به کار نشود ممکن است آب بالاتر آمده و سرنشینان سانتافه را با خود ببرد آمبولانس به آرامی در جاده مملو از آب پیش می‌رفت تا شاید امدادگران بتوانند با نزدیک شدن به سانتافه و استفاده از طناب، خانواده گرفتار را نجات دهند اما در همین هنگام اتفاق غیرمنتظره رخ داد.

بارش باران باعث شد در یک چشم به هم زدن ارتفاع آب بیشتر شود، به طوری که آمبولانس خاموش شد و آب بالا و بالاتر می‌آمد من و همکارانم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه خودمان را به سقف آمبولانس برسانیم اما آب تا سقف بالا آمد و روی آن را گرفت. کنار ما درختی بود به آن پناه بردیم و منتظر ماندیم تا همکارانمان برسند.

آمبولانس دیگر هم وقتی به نزدیکی محل حادثه رسید در سیل گرفتار شد در آن نقطه جریان آب شدیدتر بود و همین باعث شد که آمبولانس واژگون شود دو سرنشین آن از پنجره ماشین بیرون پریده و خودشان را به آب زدند. آنها تلاش کردن با شنا خود را نجات دهند اما شدت جریان آب به حدی بود که یکی از آنها را با خود برد.

هرچند با گزارش ماجرا به هلال احمر با تلاش تیم‌های امدادی سرنشینان سانتافه از محاصره سیل نجات یافتند اما کسی از امدادگران اورژانس خبر نداشت هیچ امکاناتی که بتوانیم با همکاران تماس بگیریم نداشتیم و زمانی که باران قطع شد ارتفاع آب پایین آمد و همکاران ما توانستند محل گرفتارشدن ما را شناسایی کرده و با کمک ماشین‌های سنگین راهداری ما را نجات دهند.

سیل گرفتار

پس از خواندن شرح واقعه این سوالات مطرح می شود که در وهله اول چرا هلال احمر در دسترس نبود؟! چرا ارگان‌ها در زمان حادثه با یکدیگر تعامل ندارند و از همه مهمتر چرا در اقدامات یکدیگر مداخله می‌کنند؟!

برای ما هم جای سوال است که چرا اورژانس وارد اقدمات عملیاتی شده است

این موضوع سبب شد تا به سراغ صادق سلامت معاون امداد و نجات هلال‌احمر خوزستان برویم و جویای این حادثه شویم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج اظهار داشت: نیروهای هلال احمر از زمان بارش‌ سیل آسا در سطح شهر حضور داشتند و زمانی که حادثه مذکور اعلام شد، بلافاصله امدادگران در حادثه حضور یافتند و اقدامات لازم برای نجات صورت گرفت، به طوری که با خودروهای سنگین همچون کمپرسی وارد عمل شدند.

 معاون امداد و نجات هلال‌احمر خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا اورژانس در کار شما مداخله اقدام به عملیات نجات کرده است، گفت: اورژانس هیچ گاه در اینگونه حوادث مداخله نمی‌کند و وظایف آنها نقل و انتقال و رسیدگی به مصدومان احتمالی است، برای ما هم جای سوال است که چرا وارد اقدمات امداد و نجات شده است.

اورژانس بدون بررسی وضعیت وارد عمل شد

طی پیگیری‌های صورت گرفته مجتبی طحان مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی موج در خصوص جزئیات روز حادثه اظهار داشت: حدود ساعت 14:40 دقیقه سیلاب در منطقه شیرین بهار از طریق مردم بهEOC  اطلاع رسانی می‌شود که بلافاصله تیم عملیات به محل حادثه اعزام می‌شود. از پایگاه تاراز  تا منطقه حادثه دیده حدود 30 کیلومتر بوده که با توجه به مه شدید در منطقه، امدادگران ساعت 15:30 دقیقه در محل حادثه حضور داشتند که متاسفانه 10 دقیقه قبل از حضور نیروها، خودروی اورژانس هم در سیل گرفتار شده بود.

به گفته طحان، نیروهای اورژانس از منطقه چلو در حال گشتزنی بودند که از طریق اطلاع رسانی مردمی متوجه گرفتار شدن اسپورتیج در سیل می‌شوند و بدون بررسی وضعیت موجود، وارد عمل شده و دچار حادثه می‌شوند. نیروهای هلال احمر 10 دقیقه بعد بروز حادثه برای اورژانس به محل واقعه رسیدند و اقدامات لازم را برای نجات 4 سرنشین اسپورتیج و تکنسین اورژانس انجام دادند.

حال این سوال مطرح است مگر تکنسین‌های اورژانس؛ آموزش و دوره‌های نجات در مواجه با سیل را دیده بودند؟! مگر خودروی آمبولانس همچون یدکش‌های هلال احمر و راهور این توانایی و قدرت در جابه‌جایی ماشین دیگر را دارد که تیم‌های اورژانس تصمیم به اقدام امداد و نجات در زمان حادثه گرفتند؟!

 موضوع زمانی جالب می‌شود که رئیس اورژانس کشور دستور بسیج شدن تمام نیروها و دستگاه‌های امدادی را برای یافتن تکنسین مفقودی در سیل خوزستان را صادر می‌کند، که باید دید براساس چه حکمی این قدرت را دارد که دستور صادر کند نه اینکه از دستگاه‌های امدادی درخواست کمک کند؟!

دستور دادن رئیس اورژانس کشور و تداخل کاری در حوادث سبب شد تا این موضوع را پیگیری کنیم که شاید بخشنامه یا قانونی این اجازه را به ارگان‌ها داده باشد. پس از بررسی‌های صورت گرفته به کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی رسیدیم، این کارگروه با مسوولیت جمعیت هلال احمر و با ریاست سازمان امداد و نجات که فعالیت‌های آن به استناد مواد 1 و 2 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران تشکیل شده است. در یکی از بندهای شرح وظایف عمومی و تخصصی به تداخل کاری اشاره و گفته شده برنامه ریزی لازم به منظور جلوگیری از تداخل مسوولیت و انجام کارهای موازی و تکراری در زمینه امداد و نجات و آموزش همگانی در جلسات کارگروه با هماهنگی اعضا باید باشد. همچنین در این بخش نامه نیز به برنامه ریزی جهت همکاری فی مابین دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور ذکر شده است.

پس ارگانی همچون اورژانس کشور در حوادث اجازه دستور صادر کردن به ارگان‌های دیگر را ندارد و تنها می‌تواند درخواست کمک و همکاری کند. همچنین در راستا کمک رسانی نیز پس از هماهنگی و تصویب با اعضاء کارگروه، می‌تواند در حیطه کاری دیگری ورود پیدا کند.

بررسی‌های صورت گرفته از وظایف تکنسین اورژانس پیش بیمارستانی 115 نشان دهنده آن است که اورژانس موظف است وضعیت مصدومان احتمالی و بیماران را ارزیابی کند نه امداد و نجات خودروهای گرفتار در سیل. امدادرسانی و نجات وظیفه ارگانی دیگر است که در این راستا آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، همان طور که اورژانس وظیفه‌اش تریاژ مصدومان است نه نجات.

سوال اینجاست که آیا ورود به حیطه کاری ارگان دیگر باعث تداخل در کارها نمی‌شود؟! آیا بهتر نیست هر ارگانی به درستی به کار خود رسیدگی کند تا شاهد حادثه دلخراشی که منجر به از دست دادن تکنسین جوان نشویم که با هزار امید و آرزو وارد این حیطه کاری شده است.

تماس با 112 در شرایط اضطرار

شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌گویی از هموطنان خواسته بود در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی انواع حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت حتی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه با شماره 112 هلال احمر تماس بگیرند.

گویا تیم اورژانسی که در حال گشتزنی بودند و مدعی شدند دسترسی به هلال احمر وجود نداشت، در جریان شماره 112 نبوده‌اند که حتی بدون سیم کارت و آنتن امکان برقراری ارتباط با ارگان مربوطه وجود دارد. اگر شتابزده عمل نمی‌کردند و منتظر هلال احمر می‌شدند تا با خودروهای سنگین این عملیات را انجام دهند هیچگاه شاهد از دست دادن یک تکنسین جوان نبودیم.

حال باید این سوال را پرسید که دلیل این همه شتابزدگی در عملیات و مداخله در حیطه کاری دیگر از سوی اورژانس چیست؟!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه