English

دکتر اسماعیل کهرم:

منشا بوی بد تهران ترکیدن لوله فاضلاب بوده / مسجد جامعی: بوی بد تهران یک پدیده نوظهور قابل پیگیری است !

از انتشار بوی نامطبوعی که سه شنبه شب فضای پایتخت را انباشت تا کنون حرف و حدیث ها ادامه دارد و در کنار شایعات مردمی، مسئولان هم هر یک ادله ای برای اظهار نظر خود دارند. با اینهمه واقعیت چیست؟

منشا بوی بد تهران ترکیدن لوله فاضلاب بوده / مسجد جامعی: بوی بد تهران یک پدیده نوظهور قابل پیگیری است !

به گزارش خبرگزاری موج شامگاه سه شنبه‌ شب گذشته بوی تند و نامطبوعی فضای شهر تهران را انباشت! آنگونه که از اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی برمی‌آمد این بو اکثریت مناطق قریب به اتفاق شهر تهران را در بر گرفته بود. برخی اخبار غیرموثق هم فراگیری این بو را در نزدیکی استان البرز گزارش کرده بودند.

در ساعات اولیه انتشار این بو رسانه ها گزارش کردند که منشا بوی شامه آزار از مترو خیابان انقلاب است. حدسیات تا پایان شب و  صبح روز بعد ادامه داشت و هر رسانه و شبکه ای حدسیات خود را به منشا و مظهری متوجه می‌کرد.

 عاقبت مهندس علی رحیمی، مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو عصر روز چهارشنبه (12دی97) اعلام کرد: وقتی یکی از مقنی‌ها در عمق منفی 21 متری در حال حفاری بود، ناگهان اعلام خطر کرد و ما او را بیرون کشیدیم و همزمان با او، گازی بد بو با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون پرتاب شد.

این رویه ادامه داشت و در مقابل مطالبات مردمی هر مسئولی منشا این پدیده مرموز را به نقطه‌ای منتسب می دانست. آرادکوه ، کهریزک و دپوی زباله مهمترین جاهای شک بر انگیزی بودند که مسئولان در اظهارات خود به این مناطق اشاره کردند. حتی دسته ای از مردم در شبکه های اجتماعی پا را فراتر گذاشته و این بوی نامطبوع را ناشی از حملات بیولوژیکی دشمن دانستند!

اما روز جمعه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در جریان جمعه گردی های خود با اشاره به انتشار این بو گفت: انتشار این بو هیچ ارتباطی به آرادکوه و کهریزک و دپوی زباله در این محدوده‌ها و همچنین فاضلاب پلاسکو ندارد. این اتفاقی که در تهران افتاد یک پدیده نوظهور بوده و باید دنبال علت آن بود به همین دلیل قطعا در شورای شهر تهران این موضوع پیگیری خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاری موج طی تماسی با مدرس و مشاور اسبق رییس سازمان محیط زیست نظر وی را در این رابطه جویا شد.

دکتر اسماعیل کهرم با بیان اینکه چند روزی است که تهران نیستم و چون این بو را نتوانسته ام استشمام کنم، طبیعتاً نمی توانم اظهار نظر درستی در اینباره داشته باشم، عنوان کرد: شنیده های من از منابع موثق حاکی از آنست که بوی مورد اشاره ناشی از ترکیدن لوله های فاضلاب بوده. یعنی لوله انتقال فاضلاب در منطقه ای دچار اشکال شده و همین اشکال باعث ترکیدن لوله شده است.     

وی در خصوص نقصی که منجر به ترکیدن لوله فاضلاب شده گفت: لوله فاضلاب باید با شیبی حدود 5 تا 8 درصد تعبیه شود که همین شیب موجب حرکت فاضلاب به سمت مقصد می شود و از راکد ماندن و خوردگی لوله جلوگیری به عمل می آورد.

کهرم در خصوص نگرانی هایی که دسته ای از مردم در خصوص نشت فاضلاب به منابع آب شرب یا سفره های زیر زمینی دارند اظهار داشت: سیستم آب و فاضلاب تهران که به آن آبفا می گویند طوری طراحی شده که چنانچه اگر حوادثی مثل ترکیدن لوله اتفاق بیفتد سریعا راه‌های ورودی فاضلاب به شبکه آب تهران قطع می‌شود. بنابراین مردم مطمئن باشند که امکان ورود فاضلاب به منابع آب شرب و لوله های آب وجود ندارد برای همین با خیال راحت از آب لوله‌کشی استفاده کنند.

وی با تصریح بر این نکته که مردم باید اطلاعیه آبفا را مبنی بر ترکیدن لوله باور کنند افزود: اگر چنانچه مردم روی زمان فراگیری این بو که چند روز به طول انجامیده انگشت گذاشته اند باید بدانند که لوله ها در عمق چند متری زمین بوده، قطعا زمان زیادی نیاز است که کارگران بتوانند به محل دسترسی پیدا کرده و لوله های شکسته را تعمیر کنند. پس کاملا طبیعی است که این بو چند روز در سطح شهر فراگیر شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه