English

موج گزارش می دهد؛

صندلی شهرداری تهران در انتظار وزیر یا معاون شهرسازی/رقابت تجربه و گمنامی در خان آخر

روز سه شنبه شهردار تهران انتخاب و نتیجه برنامه ریزی های شورای شهر و دولت در انتخاب روش های مسالمت آمیز برای ادامه تعامل دولت و شهرداری مشخص می شود که آیا وزیر مستعفی برای توسعه تعامل دولت و شهرداری استعفاء داد؟

صندلی شهرداری تهران در انتظار وزیر یا معاون شهرسازی/رقابت تجربه و گمنامی در خان آخر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از کش و قوس های فراوان برای تکیه زدن به صندلی شهرداری تهران که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اتفاق افتاد، رایزنی های اعضای شورای شهر و نزدیکان محمد علی افشانی به نتیجه ای نرسید و در نهایت شهردار تهران غزل خداحافظی را از این صندلی چسبناک خواند.

شورای شهر پس از قطعی شدن برکناری شهردار تهران 30 گزینه برای کاندیداتوری شهرداری تهران مطرح و در نهایت با گزینش مجدد این تعداد را به 13 گزینه و با رای گیری آنها را به 5 رقیب کاهش داد.

در این انتخابات میانی کشت پور با ۱۴ رای، آخوندی و حناچی هر کدام ۱۱ رای و انصاری و تقوی نژاد هر کدام ۱۰ رای اخذ کردند و به عنوان 5 کاندیداتور اصلی شهرداری تهران شناخته شدند.

پس از اعلام اسامی، کاندیداهای نهایی به برگزاری نشست های پرسش و پاسخ در دانشگاه تهران مقرر بود هر پنج کاندیدای شهرداری به پرسش دانشجویان، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و خبرنگاران پاسخ دهند که در این جلسه پرسش ها به صورت دسته بندی و به دور از توجه به روحیه پرسشگری دانشجویان طرح و اجازه پرسش به صورت فرد به فرد از حضار سلب شد در این راستا پرسش خبرنگار موج هم به صورت مکتوب ارائه شد و از آنجاییکه کشت پور کاندیدای شهرداری پاسخ متقنی به این پرسش مبنی بر به کار گیری نیروهای متخصص در شهردای، نداد، فضای جلسه ای که از پیش در اثر بی پاسخ ماندن پرسش دانشجویان ملتهب شده بود با طرح سوال و مطالبه خبرنگار آشفته شد و در نهایت این کاندیدا که قدرت پاسخ گویی به خبرنگار و دانشجو را نداشت صبح روز بعد در جلسه شورای شهر از ادامه رقابت برای تصاحب پست شهرداری پایتخت کناره گیری کرد تا در سمت شهرداری منطقه 2 باقی بماند.

روز یکشنبه بیستم آبان ماه 1397 روز موعود فرا رسید تا در نود و نهمین جلسه شورای شهر پنج کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با بیان و ارائه برنامه های خود وارد فاز رقابت در انتخابات شهردار تهران شدند و البته با انصراف کشت پور انتخاب اعضای شورای شهر بین 4 گزینه محدود شد.

در این جلسه اعضای شورای شهر با طرح سوال از کاندیداها دیدگاه های خود را مطرح و برنامه های کاندیداها را نقد کردند. اعضای شورای شهر در ساعت ۱۶ رای گیری را آغاز کردند تا از بین ۴ کاندیدای فعلی ۲ نفر در مرحله نهایی انتخاب شهردار تهران انتخاب شوند.

رای ۴ کاندیدای شهرداری در جلسه نود و نهم شورای شهر به این شرح است: عباس آخوندی ۱۶ پیروز حناچی ۱۱ سید کامل تقوی نژاد ۱۰ غلامرضا انصاری ۳.

بر این اساس عباس آخوندی و پیروز حناچی به عنوان دو گزینه نهایی شهرداری تهران انتخاب شدند.

 در ادامه نگاهی داریم به سابقه دو گزینه انتخابی برای تصدی شهرداری تهران.

حال باید دید که رقابت بین یک وزیر مستعفی در دولت تدبیر و امید با هدف تکیه زدن بر کرسی شهرداری پایتخت با معاون فعلی شهرداری تهران به کجا می رسد؟ آیا برنامه ریزی شورای شهر و دولت مبنی بر ارتباط حسنه شهرداری با دولت و وصول مطالبات شهرداری از دولت نتیجه مثبت برای پایتخت کشور خواهد داشت؟

روز سه شنبه اعضای شورای شهر با انتخاب شهردار تهران از بین دو گزینه آخوندی و حناچی به این پرسش پاسخ می دهند.

عباس آخوندی

عباس احمد آخوندی (زاده ۱۳۳۶، نجف) سیاستمدار‌‌، استاد دانشگاه، دولتمرد ایرانی و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و دوازدهم بود. وی پیش از این از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ در زمان وزارت علی‌اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور و بین ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده‌است.

زندگی شخصی

آخوندی در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده روحانی در نجف متولد شد. وی نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع نجف و صاحب اثر معروف الغدیر و فرزند علی احمدآخوندی و داماد سیدهاشم رسولی‌محلاتی می‌باشد. آخوندی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علوی ایرانیان در همین شهر طی کرد و پس از مهاجرت به ایران دوره متوسطه را در قم و تهران طی کرد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند. عنوان پایان‌نامه او «جهانی‌سازی، دولت ملی و سیاستگذاری اقتصادی ملی: گرایش‌های نخبگان ایرانی» بود. وی و هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیئت‌ علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد گروه بریتانیاست.

ابتدای فعالیت سیاسی

پس از انقلاب اسلامی در شکل‌گیری و تأسیس جهاد سازندگی نقش مؤثری داشت و از سوی سید محمد بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد. وی همچنین در جهاد سازندگی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ ایران و عراق مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت.

در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور، به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. معاونتی که پس از او به سه معاونت در وزارت کشور تقسیم شد. دبیری شورای امنیت کشور، ریاست شورای تأمین ویژه غرب کشور، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای هماهنگی امور افاغنه، برگزاری انتخاب اولین دوره مجلس خبرگان، برگزاری چهارمین دوره ریاست جمهوری ایران و دومین دوره مجلس شورای اسلامی از اقدامات او در این دوره است.

بنیاد مسکن

وی در بهمن ۱۳۶۵ بعنوان مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده و در بهمن ۱۳۶۶ به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد.

وزیر مسکن و شهرسازی (۱۳۷۲–۱۳۷۶)

در سال ۱۳۷۲ در دولت دوم هاشمی رفسنجانی موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد. در این دوره برنامه‌های راهبردی در این وزارتخانه از جمله نظام پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی تحت عنوان طرح پاک که یک مدل توسعه پایدار در بخش مسکن است اجرا می‌شود. هم‌چنین وی طرح آمایش سرزمین و طرح‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای را که موجب توزیع خدمات و جمعیت در سرزمین به صورت متوازن است را به تصویب می‌رساند. در دوره تصدی آخوندی بر وزارت مسکن همزمان بیش از یکصد بیمارستان در حوزه ساختمان‌های دولتی در حال اجرا بوده‌است و ساختمان اجلاس سران از بناهای این دوره است.

وزارت راه و شهرسازی (۱۳۹۲ -۱۳۹۷)

آخوندی توسط حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد. عباس احمد آخوندی در نهایت توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت مزبور را بدست بیاورد. وی در مراسم معارفه‌اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد ولی این مخالفت به معنی متوقف کردن این پروژه نیست. چون این طرح با زندگی ۱۰ میلیون ایرانی گره خورده‌است.

سه استیضاح ناموفق

در سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید.

در ۱ اسفند ۱۳۹۵ و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی مجددا استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجددا استیضاح با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس رای نیاورده و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.

در ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ نیز جلسه استیضاح وی برگزار شد که با ۹۲ رای موافق و ۱۵۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای به فعالیتش در دولت ادامه داد و در این سمت ابقا گردید.

پایان وزارت

آخوندی در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷ با انتشار نامه استعفای قبلی خود بطور رسمی از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد و رئیس جمهور نیز پذیرفت.

دیگر سمت‌ها

  • قائم مقام مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (مهر ماه ۱۳۷۶ - شهریور ماه ۱۳۷۷)
  • عضو شورای عالی پول و اعتبار (۱۳۷۴ – ۱۳۷۶)
  • عضو شورای رقابت (۱۳۸۸ تا کنون)
  • عضو شورای مرکزی نظام مهندسی (دوره پنجم)، (۱۳۸۹ تا کنون)
  • عضو هیئت مدیره دوره پنجم نظام مهندسی استان تهران، (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰)
  • عضو شورای مرکزی نظام مهندسی (دوره چهارم)، (۱۳۸۶–۱۳۸۹)
  • عضو هیئت مدیره دوره چهارم نظام مهندسی استان تهران، (۱۳۸۵–۱۳۸۸)[۴]
  • بنیانگذار مؤسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی (۱۳۸۰)
  • وی همچنین از بنیان گزاران جهاد سازندگی بشمار می‌رود. (۱۳۵۸)

پیروز حناچی

پیروز حناچی(متولد ۱۳۴۳)، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سیاستمدار اصلاح طلب، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باززنده سازی شهرهای تاریخی است.

زندگی شخصی

پیروز حناچی در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. وی دانش‌آموخته اولین دوره دبیرستان مفید در تهران است. دبیرستان مفید زیر نظر مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین در قم که عبدالکریم موسوی اردبیلی آن را بنیان نهاده است، فعالیت می‌کند. وی در سال ۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت مدرک دکتری تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باززنده سازی شهرهای تاریخی شد. حناچی در دوران دفاع مقدس فاصله سالهای۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ در عملیات مطلع الفجر، والفجر مقدماتی، خیبر و همکاری وحضور در اجرای پل عظیم خیریه جزیره مجنون و چندین عملیات مهندسی حضور داشت و طراحی و اجرای بیمارستانهای صحرایی بانی و مقاوم و ساختمان های اورژانس را بر عهده داشت.

سوابق اجرایی

پیروز حناچی در دو عرصه دانشگاهی و دولتی سابقه فعالیت اجرایی دارد.

  1. حضور در دانشگاه تهران قائم مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبا تهران (۱۳۷۲–۱۳۷۴)، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران (۱۳۷۸–۱۳۷۹)، سمت مشاوری رئیس دانشگاه تهران (۱۳۸۰–۱۳۸۴)، ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران و همچنین مدیریت گروه مرمت ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران از سوابق اجرایی پیروز حناچی در دانشگاه بوده است. سایر سوابق علمی و پژوهشی حناچی دربرگیرنده سردبیر و مدیر مسئول مجله تخصصی آبادی و ریاست نهاد جهانی غیردولتی فرهنگی دوکومومو در ایران است.
  2. فعالیت‌های دولتی مشاور وزیر مسکن و شهر سازی (۱۳۸۴–۱۳۸۸)، معاونت معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی در دولت‌های اصلاحات و حسن روحانی و سابقه ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی از سوابق دولتی پیروز حناچی به حساب می‌آید. پیروز حناچی همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده ۵ و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در پرونده خود دارد.

حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب گردید.

آثار تألیفی و ترجمه

  • بررسی تطبیقی تجارب مرّمت شهری در ایران و جهان (با نگاه ویژه به بافت تاریخی شهر یزد) ۱۳۸۶ ، انتشارات سبحان نور، تألیف: پیروز حناچی، محمدحسن خادم زاده محمدجواد مهدوی نژاد
  • بازآفرینی شهرها میراثی برای آینده .۱۳۸۹، ا نتشارات دانشگاه تهران، تألیف: پیروز حناچی و محمدجواد مهدوی نژاد
  • مرّمت شهری در بافتهای تاریخی ایران .۱۳۹۱، انتشارات دانشگاه تهران، تألیف: پیروز حناچی
  • اصول و مستندسازی بناها و محوطه‌های تاریخی. ۱۳۹۵، انتشارات دانشگاه تهران، تألیف: پیروز حناچی، سعید محمودکلایه و محمد غلام نژاد
  • تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم توانان جسمی .۱۳۹۳، انتشارات دانشگاه تهران، تألیف: پیروز حناچی، سعید محمودکلایه و محمد غلام نژاد
  • اصول و روش های پاکسازی جداره های شهری تاریخی.۱۳۹۳، انتشارات دانشگاه تهران، تألیف: پیروز حناچی، سعید محمودکلایه، محمد غلام نژاد
  • نظریه‌های مرّمت.۱۳۸۷ ، انتشارات دانشگاه تهران، ترجمه: پیروز حناچی
  • حفاظت و پایداری در شهرهای تاریخی .۱۳۹۳ ، انتشارات دانشگاه تهران، ترجمه: پیروز حناچی و یلدا شاه تیموری
  • حفاظت معمارانه .۱۳۹۳ ، انتشارات دانشگاه تهران، ترجمه: پیروز حناچی، مرضیه آزاد ارمکی و یلدا شاه تیموری
  • فرهنگ و حوزه عمومی.انتشارات دانشگاه تهران، ترجمه: پیروز حناچی
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه