English

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

سالانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در جهان دور ریز می شود

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون در حالی که سالانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در جهان دور ریخته می شود ایران توانسته است از مازاد پلاسما به دانش جدیدی برای داروهای مشتق از پلاسما دست یابد.

سالانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در جهان دور ریز می شود

به گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر پورفتح اله با اشاره به استفاده از میلیون ها لیتر پلاسمای مازاد گفت: با پالایش قراردادی پلاسما نه تنها به الگو و سرآمد کشورهای منطقه امرو تبدیل شده ایم بلکه با تبدیل سالانه بیش از یک میلیون لیتر پلاسمای به دست آمده از اهدای خون بخش قابل توجهی از داروهای مشتق از پلاسما را با منبع داخلی تامین می کنیم. این کار ثروت آفرینی به همراه داشته و صرفه جویی قابل توجهی نصیب کشورمان کرده است. با تبدیل سالانه بیش از یک میلیون لیتر پلاسمای به دست آمده از اهدای خون بخش قابل توجهی از داروهای مشتق از پلاسما را با منبع داخلی تامین می کنیم.

پورفتح اله افزود: کسب دانش جدید این فرایند، مبتنی برGMP و ایجاد هزارانSOP و ارتقای فرایندها دستاورد همین خلاقیت است. ما اکنون می توانیم این دانش را به کشورهایی که فاقد آن هستند صادر کنیم. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که سالانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در جهان دور ریخته می شود. دانشجوی ما باید آماده شود به این کشورها برود و تکنولوژی که ما صاحب آن هستیم را برای آن کشورها اجرا کند.

وی ضمن تقدیر از تلاش معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون و همکارانش در این زمینه، ادامه داد: دستور العملی به امضای ۲۳ کشور منطقه رسیده است که پلاسما را نیز وارد چرخه انتقال خون کنند و داروهای مشتق از پلاسما را از منبع داخلی تهیه کنند و این نه تنها یک دستاورد که یک فرصت بزرگ برای دانشجویان و متخصصان ما است.

پورفتح اله ادامه داد: گام بعدی ارتقای دانش و فناوری سازمان برای تهیه خمیر پلاسما به جای پلاسما است که این به ما فرصت خواهد داد در میان کشورهای پالایشگر بهترین با کیفیت ترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون، گلبول های سفید موجود در فیلترها که به خاطر پیشگیری از عوارض تزریق خون حذف می شوند را فرصت دیگری برای سرمایه گذاری و خلق ثروت خواند که می توان از این محصول مازاد که حاوی سلول های زنده است برای مصارف آزمایشگاهی بهره برد.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد باید نگاهی خلاقانه به درون داشته باشیم و ظرفیت ها را کشف کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه