English

حریرچی در پاسخ به موج؛

سزارین زودتر از موعد در برخی بیمارستان های خصوصی صورت می گیرد/مصرف الکل در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مصرف الکل در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین است و ۴.۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال یکبار در یکسال گذشته مصرف الکل داشتند و ۸.۸ افراد بالغ یکبار سابقه مصرف الکل در طول زندگی خود را داشتند.

سزارین زودتر از موعد در برخی بیمارستان های خصوصی صورت می گیرد/مصرف الکل در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، ایرج حریرچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: مصرف الکل عامل ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت است و شایع ترین اختلال اعتیاد بار به مصرف الکل است.

وی افزود: مصرف الکل سرطان زاست و سیستم ایمنی را تضعیف می کند و خطر ابتلا به ایدز را افزایش می دهد.

حریرچی همچنین گفت: مصرف الکل همسر آزاری را افزایش می دهد و موجب دیگر آزاری است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در رابطه با شیوع مصرف الکل و عدم مصرف الکل گفت: طبق آمار جهان۵۷ درصد مردم جهان مصرف الکل نداشتند و ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال سابقه مصرف الکل در یکسال گذشته را یکبار داشتند.

وی خاطر نشان کرد: سرانه مصرف روزانه الکل در جهان ۳۲.۸ گرم الکل خالص است و اروپا بالاترین سرانه مصرف را دارد.

حریرچی خاطر نشان کرد: شیوه بالای مصرف یا الکلی قهار کسی است که در ماه ۶۰ گرم الکل مصرف کرده باشد و تخمین آماری این است که یک چهارم الکل های مصرفی ثبت نمی شود.

وی به آمار مرگ و میر ناشی از مصرف الکل اشاره کرد و افزود: سالانه ۳ میلیون مرگ به دلیل مصرف الکل است و این آماری بیش از مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف الکل در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین است و ۴.۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال یکبار در یکسال گذشته مصرف الکل داشتند و ۸.۸ افراد بالغ یکبار سابقه مصرف الکل در طول زندگی خود را داشتند.

حریرچی با بیان اینکه ۵.۷ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله مصرف الکل داشتند، گفت: این آمار مصرف زنان و مردان یک به ۱۰ را نشان می دهد.

وی گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در کشور سابقه مصرف یکبار الکل را در زندگی داشتند و شیوع مصرف الکل در افراد دارای تحصیلات متوسط به بالا و شاغلین بیشتر است و در سنین ۲۰ تا ۲۹ سالگی بیشتر از سایر گروه های سنی است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: با آنکه مصرف الکل در کشور ما پایین است اما میزان نفر مصرف ما بالاتر است.

حریرچی خاطر نشان کرد: مشکلات اخیر کشور در مورد الکل تقلبی است و الکل انواع مختلفی دارد و الکل خالص معمولا مسمومیت شدید ایجاد نمی کند و الکل چوب سردسته الکلی است که در ایران توزیع می شود و الکل متیلیک قابل تشخیص نیست و در صنایع استفاده می شود و می تواند منجر به مرگ شود.

وی تاکید کرد: الکل های پلمب شیشه مشروبات الکلی هم در کشور تقلبی است و مصرف الکل چوب موجب نابینایی و از بین بردن کلیه می شود و با قدرت جذب بالا قابل شستشو و سم زدایی نمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه علائم ناشی از الکل متیلیک چند ساعت بعد بروز می دهد و نگاه ما درمان بیمار است در مسمومیت با الکل و گاهی عوارض حاد ندارد و مضمن است.

حریرچی عنوان کرد: چهار نوع الکل متیلیک به مصرف کننده می رسد که شامل تولید در خانه و یا تولید شخصی یا جایگزینی با روش تقلب و یا با وارد کردن خارج از کشور است.

وی با نگاهی به آمار یک هفته گذشته گفت: ۴۲ مرگ مغزی ناشی از مصرف الکل داشتیم و این در ۱۶ شهریور تا ۸ مهر و ۱۶ نفر نابینا شدند و ۱۷۰ نفر دیالیز شدند و این در محدوده کهگیلویه، خراسان، هرمزگان، مرکزی و خراسان شمالی و البرز رخ داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار موج در مورد تولد لاکچری ۷ مهر ۹۷ و تخلف احتمالی گفت: به طور معمول سزارین دو هفته زودتر از تاریخ طبیعی متولد می شوند و یک نوع پیش دستی انجام می شود و بیشترین رشد سلسله اعصاب جنینی در هفته آخر رخ می دهد.

حریرچی تصریح کرد: نارسایی تنفسی در کودکان سزارین بیشتر است و در تاریخ های خاص تعداد سزارین در بعضی بیمارستان های خصوصی و نه اکثر آنها بیشتر می شود و این موضوع در بیمارستان های دولتی رخ نمی دهد.

وی ادامه داد: یک بیمارستان ۶ مراد ۹۶ ۱۰ سزارین داشته و ششم شهریور به ۱۰۴ سزارین رسیده است همچنین یک بیمارستان هم در همین تاریخ از ۱۱ سزارین به ۲۳۲ سزارین رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نمی توان ثابت کرد این سزارین ها دچار تخلف پزشکی بودند و البته در اعتبار سنجی ها تاثیر دارد و ۴۹.۲ زایمان ها سزارین است.

حریرچی با تاکید بر اینکه مطلوب کل دنیا زایمان طبیعی در منزل است، افزود: اکنون در هلند و آمریکا زایمان در منزل تحت نظارت پزشک متخصص انجام می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار موج مبنی بر حذف رشته دکتری طب سالمندی خاطر نشان کرد: ۲ تا چهار نفر هر سال پذیرش داشتیم و امسال بازنگری انجام دادیم و این رشته حذف نشده بلکه در کشور ما رشته ای نوپاست.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد داروی بیماری اس ام اس گفت: بیماری جهش ژنتیکی در هیچ جای دنیا تحت پوشش بیمه نیست و از هر ۲۰ نفر یک نفر ناقل سالم این بیماری هستند و راه پیشگیری از تولد فرزند مبتلا غربالگری و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج است.

حریرچی با بیان اینکه قیمت دارو ۷۵۰ هزار دلار است، ادامه داد: کمیته ای برای این بیماری تشکیل داریم و با توجه به هزینه بالای دارو منطقی است که سرمایه گذاری برای تولید دارو در داخل کشور انجام دهیم.

وی با یادآوری برخی از حواشی رسانه ای برای وزیر بهداشت عنوان کرد: فیلم و سخنان وزیر بهداشت در ماه های قبل را با فاصله ماه ها بعد پخش کرده و دستاوردهای افتتاح بیمارستان در اهواز را تحت الشعاع قرار می دهند و این رفتارها آقای دکتر هاشمی و تیم ایشان را خسته نمی کند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: برخی از تخریب ها نظام را هدف قرار داده است‌.

حریرچی در مورد مشکل زباله در گیلان و مازندران گفت: در سال ۹۳ ۱۵۸ مورد جدید سرطان در هر ۱۰۰۰ نفر بوده و میزان شیوع سرطان در کشور ما از دیگر کشورها کمتر است و در مازنداران و گیلان تعداد شیوع سرطان به ترتیب ۱۴۷ و ۱۴۱ است و این اخبار نا درست مبنی بر افزایش سرطان در گیلان و مازندران صحت ندارد.

وی در مورد استنت قلب گفت: در بیش از ۵۰ بیمارستان است که به صورت ۷ -۲۴ استنت اجرا می کنیم و در سایر بیمارستانها موارد اورژانسی انجام می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در خصوص آزمایش های تبلیغاتی آب با آنالیز شیمیایی گفت: تبلیغ هوشمندانه برای تخریب سلامت آب شرب فریب است و دانش آموزان دبیرستانی که شیمی خواندند هم می توانند توضیح دهند که رنگ لجنی آب با الکترود به دلیل املاح ضروری و مفیدی است که درواکنش شیمیایی تغییر رنگ می دهند.

حریرچی در خصوص آمار سالمندان گفت: بر اساس آمار سال ۹۵ سالمندان ۷ میلیون و ۴۱۴ و ۹۱ نفر هستند و پیش بینی می کنیم تا سال ۲۰۲۵ تعداد سالمندان ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل بدهند.

وی همچنین با اشاره به افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت سالمندی گفت: به علاوه افزایش متولدین در سالهای ۵۰ تا ۷۰ خالص جمعیت سالمندان را در آینده پیش رو افزایش می دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کاهش تولدها نیز در نرخ جمعیت سالمندی اثرگذار است و البته افزایش جمعیت سالمندی هزینه های درمانی را بالا می برد و متوسط سرانه درمانی افراد بالای ۶۵ سال ۷۲۸ هزار تومان در سال است.  این عدد برای افراد کمتر از ۶۵ سال ۴۰۳ هزار تومان است.

حریرچی در خصوص کمبود داروی کارپول که داروی بی حسی دندانپزشکی بیان کرد: با افزایش تولید و ذخیره سازی مشکل داروهای خاص را بر طرف می کنیم و این دارو را پیگیری می کنم.

وی در مورد تبلیغات یک در خصوص داروهای تولید داخل و اثرگذاری بیشتر داروهای خارجی گفت: برخی رسانه ها در تله فعالیت تجاری شرکت های داروسازی و واردکنندگان دارو می افتند و در کشورهای دیگر نیز چنین اتفاق هایی می افتد.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخشی از سخنانش عنوان کرد: داروی بیماران سرطانی را تامین می کنیم.

حریرچی در رابطه با تاخیر پرداخت کارانه پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران عذرخواهی کرد و افزود: نظام بیمه ای ۲۳ سال تاخیر در پرداخت دارد.

وی در رابطه با استفاده از سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی در جذب های حوزه پزشکی و درمان و رعایت عدالت گفت: این موضوع قدمت دیرینه دارد و مربوط به یکی از دو تسهیل است که شهر محل تحصیل و یا رشته تحصیلی را تغییر می دهد و نکته مهم آن مازاد بر سهمیه است و از سهمیه افراد عادی تخصیص داده نمی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه