English

کلانتری:

نقش سوخت CNG در کاهش آلودگی هوا/ نیمی از اتوبوس‌های در حال تردد در تهران فرسوده هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس آمار مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های در حال تردد در شهر تهران فرسوده هستند و متوسط سن اتوبوس‌های درون شهری بیش از ۱۱ سال است.

نقش سوخت CNG در کاهش آلودگی هوا/ نیمی از اتوبوس‌های در حال تردد در تهران فرسوده هستند

به گزارش خبرگزاری موج، کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه امروز کارگروه آلودگی هوای استان تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوا طی تیرماه گفت: با توجه به بالا بودن میزان آلاینده ازن طی این ماه نسبت به مشابه سال قبل بنا شد تا دستگاه‌های مختلف بررسی کنند که به چه علت این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و با بررسی ۹ ایستگاه هواشناسی استان تهران، مشخص شد که دمای هوا به ویژه در داخل شهر تهران نسبت به مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که این مسئله یکی از عوامل افزایش آلایندگی ازن در سطح استان تهران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ازن یک آلاینده ثانویه و نتیجه فعلی و انفعالات آلاینده‌های دیگر است گفت:‌ در تیرماه روزهای ناسالم ما ناشی از افزایش این پارامتر بود و در این جلسه کارگروه آلودگی هوا قرار شد که محیط زیست و هواشناسی گزارش جامع‌تری با همکاری مسئولان بهداشت تهیه کرده و ارائه دهند.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه دیگر موضوع مطرح شده در این کارگروه اهمیت توجه به زیرساخت‌های دولت الکترونیک بود، تصریح کرد: مدیرکل فناوری استانداری تهران گزارشی از زیرساخت‌هایی که از سال ۹۲ به بعد در استان تهران برای توسعه خدمات الکترونیکی به شهروندان ایجاد شده، ارائه کرد. بر این اساس قرار شد که زیرساخت‌های لازم در این راستا فراهم شود که مردم بتوانند خدمات را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک در شهرهای پر جمعیت دنیا نهادینه شده‌اند گفت: برای مثال در سئول بیش از ۵۰۰ خدمت به مردم توسط دولت الکترونیک ارائه می‌شود و نیازی به رفت و آمدهای شهری ندارند. دولت الکترونیک می‌تواند به کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و از دست رفتن زمان کمک کند. همچنین از نظر اقتصادی به مصلحت کشور ما است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: دولت الکترونیک علاوه بر شفاف‌سازی خدمات می‌تواند هفت روز هفته و در کل نقاط مختلف به کاربران خود خدمات ارائه دهد. در این جلسه قرار شد که دستگاه‌های اجرایی خدمات مختلف خود را در فرمت‌های دولت الکترونیک مشخص و تعریف کرده و به مردم اطلاع رسانی کنند که نیازی به حضور در محل ارائه خدمت ندارند.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه فعال سازی جایگاه‌های سوخت CNG اتوبوس‌های درون شهری از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه این هفته کارگروه آلودگی هوا بود تصریح کرد: حدود پنج ایستگاه سوخت CNG اتوبوس‌های درون شهری مشکلاتی دارند که قرار شد پس از رفع نواقص این ایستگاه‌ها به ارائه گاز CNG به اتوبوس‌های درون شهری بپردازند و از ظرفیت این ایستگاه‌ها در کلانشهر تهران استفاده شود.

وی با تاکید بر نقش سوخت CNG در کاهش آلودگی هوا گفت: بر اساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ۱۴ ایستگاه سوخت CNG برای اتوبوس‌های درون شهری در استان تهران داریم که از این تعداد ۱۲ عدد در کلانشهر تهران قرار دارد که هفت ایستگاه آن فعال و پنج ایستگاه دیگر در حال تعمیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: از دیگر موضوعات کارگروه، تاکید بر جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده بود. بر اساس آمار مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های در حال تردد در شهر تهران فرسوده هستند و متوسط سن اتوبوس‌های درون شهری بیش از ۱۱ سال است. این در حالی است که سن مفید خودروهای عمومی به ویژه اتوبوس‌ها هشت سال است، بنابراین ما نیاز جدی برای جایگزینی اتوبوس‌های درون شهری با اتوبوس‌های نو و با گاز مصرفی سوخت CNG داریم.

کلانتری با بیان اینکه پلیس راهور آخرین گزارشات خود در جهت جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در تهران را اعلام کرد، گفت: پلیس راهور در سطح کلانشهر تهران اقدامات خوبی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ و خودروهای فرسوده و همچنین جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها انجام داده است. با توجه به اینکه کم کم وارد شش ماه دوم سال که با افزایش آلایندگی‌ها همراه است می‌شویم قرار شد که برخورد جدی‌تر با تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده انجام شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه بر تسریع اجرای تصمیمات دولت برای جایگزینی خودروهای تجاری تاکید شد، گفت: وزارت صنعت، معدن، تجارت موظف شد که سهم تهران را از این خودروهای جایگزین مشخص کند تا همزمان با جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده به درون شهر گزینه‌های جایگزین برای این خودروها داشته باشیم.

وی در پایان گفت: پلیس راهور اعلام کرده است که به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک خودروی فرسوده در کلانشهر تهران ۴۵ هزار تومان جریمه خواهد شد تا این جریمه بازدارندگی برای کسانی باشد که به حقوق مردم احترام نمی‌گذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی