English

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی:

عملکرد خیریه ها با تعدادشان همخوانی ندارد

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: تعداد خیریه‌های کشور با عملکرد آن‌ها همخوانی ندارد.

عملکرد خیریه ها با تعدادشان همخوانی ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، محمدعلی کوزه گر معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 8 هزار و 200 موسسه خیریه مجوز و پروانه فعالیت خود را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کرده اند و مشغول به کار هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: تعداد موسسات خیریه در کشور روز به روز در حال افزایش است و هم اکنون 45 هزار موافقت نامه اصولی برای انجام مراحل بعدی تاسیس موسسات خیریه و همچنین 38 هزار پروانه فعالیت برای موسسات خیریه پیشین صادر شده است.

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه توان مناسبی برای نظارت بر عملکرد موسسات خیریه به ویژه در بخش مالی آن ها وجود ندارد.

تدوین آئین نامه نظارت بر موسسات خیریه در آینده ای نزدیک

کوزه گر در ادامه یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر آئین نامه ای برای نظارت بر چگونگی شیوه های جذب و هزینه کرد مشارکت های مردمی توسط موسسات و مراکز خیریه نوشته است و باید در شورای عالی مشارکت ها به تصویب برسد که امیدواریم زیاد به طول نینجامد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: موسسات خیریه باید مجاب شوند که اگر تاکنون به صورت غیر نظارت پذیر یا کم نظارت فعالیت می کرده اند، عملکرد خود را در معرض نظارت کامل مجریان و مسئولان نظارت بر عملکرد موسسات خیریه قرار دهند.

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: موسسات خیریه باید برای جذب مشارکت های مردمی تنها یک شماره حساب داشته باشند و البته این شماره حساب باید قابل رصد و  پیگیری باشد.

کوزه گر تصریح کرد: در حال حاضر یک دبیرخانه که در حد یک اداره کل است، در خصوص نظارت و توسعه مراکز و موسسات غیردولتی وجود دارد، اما حتی یک ریال بودجه برای نظارت و انجام وظایف محوله به این مسئله اختصاص نمی یابد.

وی در ادامه به تشریح چگونگی هزینه اخذ مجوز مراکز و موسسات غیردولتی که در قالب موسسه خیریه فعالیت می کنند، گفت: تاسیس موسسه خیریه در حال حاضر هیچ هزینه خاصی ندارد و این هزینه کمتر از 100 هزار تومان است.

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: انجام نظارت بر عملکرد خیریه ها مستلزم تامین بودجه مورد نیاز است و تاکنون هیچ ردیف اعتباری از طرف دولت یا بهزیستی به این منظور تخصیص نیافته است.

آسانی صدور مجوز موسسات خیریه، نقطه ضعف های متعدد

کوزه گر در ادامه به تشریح جزئیات شرایط تاسیس موسسه خیریه اشاره و تصریح کرد: فردی که قصد تاسیس موسسه خیریه را داردT باید دارای فوق لیسانس باشد و 3 تا 5 نفر را به عنوان هیئت مدیره موسسه خیریه  به سازمان بهزیستی کشور معرفی کند و البته زمان زیادی هم برای صدور مجوز صرف نمیشود.

وی در پاسخ به اینکه چرا در شروط تاسیس موسسه خیریه وجود مبلغی مشخص در حساب بانکی فرد تقاضا دهنده مجوز مطرح نیست، گفت: یکی از ضعف های صدور مجوز فعالیت موسسات خیریه همین موضوع است و بهزیستی نمی تواند برای متقاضیان چنین شرطی را معین کند.

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: تاسیس موسسه خیریه در همه جای دنیا به این مفهوم است که فرد موسس فردی است که از توانایی مالی خوبی برخوردار بوده و توانایی انجام کار خیر و کمک به دیگران را دارد.

متولی صدور مجوز موسسه خیریه کدام نهاد است؟

کوزه گر اضافه کرد: متاسفانه سازمان بهزیستی کشور نمی تواند از متقاضیان مجوز تاسیس موسسه خیریه در خصوص اینکه چه مبلغی در حساب خود برای انجام امور خیر اختصاص داده اند، سوال کند.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از موسسات خیریه تشکیل می شوند تا برای انجام امور خیر به جمع آوری پول اقدام کنند و این موضوع اگر چه در مواردی که متقاضی پس از دریافت مجوز به هدف اولیه خود عمل می کند، بر خلاف کار موسسات خیریه در سراسر دنیا است.

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اینکه تعداد افراد نیازمند در کشور چه تعداد است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5 میلیون و 200 هزار نفر از نیازمندان تحت پوشش بهزیستی بوده و خدمات مورد نیاز خود را از این سازمان دریافت می کنند و البته تعداد افراد نیازمند در کشور را باید سازمان یارانه ها مشخص کند.

کوزه گر همچنین تصریح کرد: شرایط تاسیس موسسه خیریه در کشور ما آسان است و از طرفی هم ما نمی توانیم به متقاضیانی که شرایط مورد نیاز را دارا هستند، مجوز تاسیس موسسه خیریه را ارائه نکنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: متولی و مسئول اعطای مجوز به متقاضیان تاسیس موسسات خیریه باید سازمان بهزیستی کشور باشد و متاسفانه در حال حاضر این قبیل مجوزها توسط دستگاه های دیگر نیز مثل وزارت کشور، شهرداری، نیروی انتظامی و برخی دیگر از مجموعه ها نیز صورت می گیرد.

صدور موافقت نامه اصولی به معنای مجوز فعالیت نیست

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: حیطه فعالیت موسسات خیریه که از بهزیستی مجوز دریافت کرده اند، موضوعات مختلفی چون حمایت از کودکان کار و خیابان، آسیب دیدگان اجتماعی، کودکان بازمانده از تحصیل، دانش آموزان نیازمند و خانوداه های آن ها و مواردی از این دست را در بر می گیرد.

کوزه گر در ادامه به تشریح آمار صدور مجوز موسسات خیریه پرداخت و یادآور شد: بر اساس آمار دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی، در سال 96 تعداد پروانه های صادر شده برای متقاضیان تاسیس موسسه خیریه در سطح کشوری 91 مورد بوده است و این آمار در بخش استانی 8 هزار و 270 موسسه را شامل می شود.

وی اضافه کرد: در سال 96 تعداد 45 هزار و 905 موافقت نامه اصولی نیز صادر شده است و البته صدور موافقت نامه اصولی هیچ گاه به مفهوم تایید نهایی و آغاز به کار و تاسیس موسسات نیست و انجام چنین اقدامی تخلف است و با متخلفان به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

معاونت مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: نظارت بر عملکرد موسسات و مراکز غیردولتی که در قالب موسسات خیریه تاسیس شده و در حوزه های مختلف کار می کنند، مستلزم راه اندازی سامانه ای یکپارچه و سراسری است که امیدواریم با همکاری سایر ارگان ها و همچنین همکاری و تعامل موسسات فوق، چنین اقدامی را عملی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی