English

اباذر اشتری:

سفره خانه ها به اماکن خصوصی تبدیل نشوند

مشاور سازمان جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به افزایش مصرف قلیان در نوجوانان در قهوه خانه ها گفت: اگر مجلس با تغییر این مکان ها از خصوصی به عمومی موافقت کند دیگر عرضه قلیان در آن ها ممنوع می شود.

سفره خانه ها به اماکن خصوصی تبدیل نشوند

اباذر اشتری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: مجلس باید قهوه خانه ها، رستوران ها و کافی شاپ هایی را که قلیان عرضه می کنند از حوزه خصوصی به عمومی تغییر دهد تا مشمول قوانین فضای عمومی و عدم کشیدن قلیان و عرضه آن شوند.

او ضمن اشاره به درخواست های مکرر سازمان جمعیت مبارزه با دخانیات از مجلس شورای اسلامی برای تصویب عدم عرضه قلیان به نوجوانان گفت: سازمان جمعیت مبارزه با دخانیات بارها درخواست داده تا فضاهای خصوصی که قلیان عرضه می کنند به فضاهای عمومی تبدیل شوند یا قانون منع نسبی برای عرضه آن به نوجوانان و سنین پایین، ساعات عرضه آن وجود داشته باشد که خوشبختانه این درخواست به مجلس رفته و منتظر نتیجه آن هستیم.

اباذر اشتری گفت:سفره خانه ها قهوه خانه ها از اماکن عمومی محسوب می شوند و همین عاملی است بر نظارت بیشتر در برخی مکان ها و عدم فروش دخانیات در آنها.

او افزود: ما از مجلس درخواست کرده ایم که از تغییر این مکان ها از حوزه عمومی به خصوصی خودداری کنند زیرا با خصوصی کردن این قهوه خانه و سفره خانه ها دیگر عملا امکان هیچ گونه نظارت و جریمه ای برای فروش قلیان و دخانیات وجود نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: سن مصرف قلیان در قهوه خانه ها و کافی شاپ ها بسیار پایین آمده که جای نگرانی دارد که این بحران در میان دختران فراوانی بیشتری نسبت به پسران دارد و طبق پژوهش های ما درصد بالایی از خانواده ها از مصرف فرزندانشان و 90 درصد افراد به ضررها و آسیب های آن آگاه هستند که این نشانه از بین رفتن قبح این موضوع در میان خانواده ها است.

اباذر اشتری تنها راه کاهش استفاده از قلیان و انواع دخانیات را جایگزین کردن تفریحات مناسب و سالم دانست و گفت: جامعه باید تفریحات زیادی را برای بچه ها جایگزین و آن ها را به انجام آن ها تشویق کند. باید امید به آینده و آرامش و نشاط را به بچه هایمان انتقال دهیم تا کاهش عینی اعتیاد را در جامعه مان مشاهده کنیم.

این جامعه شناس و مشاور جمعیت مبارزه با دخانیات بیان کرد: طبق پژوهش انجام شده از سال 90 تا الان میزان نشاط مردم یکی از شهر های استان خوزستان 15 درصد کاهش یافته  که ما به ازای خارجی آن تمایل افراد به تنهایی و تفریحات تک نفره، کاهش ورزش، کاهش گوش دادن به موسیقی و افزایش تماشای فیلم های خشن و حادثه ای در میان نوجوانان و جوانان است  که درآینده اثر مخرب آن را می توان در جامعه دید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه