English

سخنگوی سازمان ثبت احوال:

میزان عمومی طلاق در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۲.۲ بوده است

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: میزان عمومی طلاق در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۲.۲ بوده است و پنج استانی که بالاترین میزان عمومی طلاق را دارا هستند به ترتیب استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، قم و گیلان هستند.

میزان عمومی طلاق در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۲.۲ بوده است

به گزارش خبرگزاری موج، سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور امروز در نشستی با حضور خبرنگاران با بیان اینکه تنها سازمانی هستیم که در کشور با همه مردم در ارتباطیم، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در جامعه به عنوان معضل بود ارائه کپی مدارک هویتی در دستگاه‌های اداری بوده است که سال گذشته طرح حذف کپی مدارک در مراجعات اداری در سه استان سمنان، خوزستان و قم به صورت پایلوت اجرا شد و عملا دستگاه‌های اداری از دریافت کپی شناسنامه منع شدند.

وی ادامه داد: با حذف کپی مدارک هویتی از طریق سامانه‌ای به صورت برخط احراز هویت انجام می‌شود و بنا است که این طرح به کل کشور تعمیم داده شود و سازمان ثبت احوال کشور نیز در این زمینه مشکلی ندارد و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این کار فراهم شده و منتظریم دستگاه‌های اجرایی به این سامانه متصل شوند و حذف کپی مدارک در هر سیستمی در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه برای استعلام هویت با ۲۰۰ هزار نقطه در ارتباطیم، گفت: با آرشیو الکترونیکی، خدمات را سکونت محور کردیم. یعنی در نظام اداری ثبت احوال هر کس در هر نقطه‌ای ساکن باشد می‌تواند از خدمات ثبت بهره‌مند شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در ادامه اظهار کرد: ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت است که به پیشنهاد سازمان ثبت احوال و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است. روزی که قرار است بحث‌های جمعیتی را مورد بررسی قرار داده و سیاست‌های مقام معظم رهبری را نیز در اولویت کار قرار دهیم.

وی درادامه صحبت‌هایش به کارت ملی هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توانستیم بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه را پوشش دهیم. به عبارت دیگر بیش از ۴۳ میلیون پیش ثبت نام انجام شده است و ۴۲ میلیون نفر نیز تکمیل ثبت نام‌شان را انجام داده و برای ۴۰ میلیون نفر نیز کارت ملی هوشمند صادر شده است.

ثبت نام کارت ملی هوشمند تا پایان سال ۹۷ تمدید شد

ابوترابی با بیان اینکه ثبت‌نام کارت ملی هوشمند تا پایان سال ۹۷ تمدید شد، تصریح کرد: تلاشمان بر این است که در سال ۹۷ این پروژه به اتمام برسد. البته نیازمندی‌های مالی نیز داریم که اگر تأمین شود و سازمان برنامه و بودجه نیز همکاری کند این پروژه به اتمام می‌رسد.

تولید و انتشار چهار واقعه حیاتی وظیفه سازمان ثبت احوال است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: مرجع رسمی انتشار آمار جمعیتی کشور سازمان ثبت احوال است چون این آمار مبتنی بر آمار اطلاعاتی جمعیت است. بنابراین تولید و انتشار چهار واقعه حیاتی از وظیفه این سازمان است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارائه آمارهای چهار وقایع حیاتی پرداخت و گفت: در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۰۸ ولادت ثبت شده است که از این تعداد ۷۶۶ هزار و ۱۳۹ پسر و ۷۲۱ هزار و ۷۶۹ دختر بودند. همچنین نسبت جنسیت به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۶.۱ پسر بوده است. از طرفی ۷۷ درصد ولادت ثبت شده مربوط به افرادی است که ساکن شهرها بوده‌اند و ۲۳ درصد نیز مربوط به ساکنان روستا است.

وی افزود: میزان عمومی ولادت در کشور ۱۸.۸ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که نسبت به سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته است.

سیستان و بلوچستان استانی با بالاترین میزان ولادت و گیلان استانی با کمترین نرخ ولادت

سخنگوی سازمان ثبت احوال ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان، خراسان جنوبی بیشترین ولادت را در کشور در سال ۹۶ داشتند و استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز، سمنان نیز استان‌هایی با کمترین میزان ولادت بودند.

وی همچنین به آمارهای فوتی نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، ۳۷۶ هزار و ۸۰۸ نفر فوتی ثبت شده است که از این تعداد ۲۰۹ هزار و ۴۸۱ مرد و ۱۶۴ هزار و ۹۶۶ نفر زن بودند و نسبت فوت مردان به زنان نیز به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۲۷ مرد بود. همچنین نسبت فوت مناطق شهری به روستایی نیز ۷۳.۸ درصد در شهر و ۲۶.۲ درصد در روستا بوده است.

بیماری‌ های قلبی در صدر علل مرگ و میر ایرانی‌ها

ابوترابی به مهمترین و بیشترین دلایل مرگ و میر در کشور نیز اظهار کرد و گفت: بیماری‌های قلبی با ۳۹.۱ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۳ درصد و سرطان‌ها و تومورها با ۱۰.۵ درصد از بیشترین دلایل مرگ و میر در کشور هستند.

وی در ادامه به آمارهای ازدواج و طلاق رخ داده از ابتدای سال۹۶ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج در این بازه به ثبت رسیده و ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ واقعه طلاق نیز ثبت شده است که میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷.۳ سال و میانگین سن زنان نیز در اولین ازدواج ۲۲.۸ سال بوده است.

 

۷.۶ مورد ازدواج به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت

وی ادامه داد: میانگین سن مردان در طلاق ثبت شده ۳۶.۵ سال و میانگین سن زنان نیز در طلاق ثبت شده ۳۱.۶ سال بوده است. همچنین میزان عمومی ازدواج در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۷.۶ مورد بوده است.

خراسان شمالی و سمنان به ترتیب بیشترین و کمترین استان‌های میزان عمومی ازدواج

وی همچنین افزود: استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان بالاترین میزان عمومی ازدواج را دارا هستند و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان نیز کمترین میزان عمومی ازدواج را دارند.

ابوترابی در ادامه اضافه کرد: میزان عمومی طلاق در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۲.۲ بوده است و پنج استانی که بالاترین میزان عمومی طلاق را دارا هستند به ترتیب استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، قم و گیلان هستند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی و هرمزگان نیز استان‌هایی هستند که کمترین میزان عمومی طلاق در آنها رخ داده است.

۱۱۲ هزار و ۴۰۲ تغییر نام در سال ۹۶

سخنگوی سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آمارهای تغییر نام و نام خانوادگی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۲۳۰ هزار تغییر نام خانوادگی بررسی و پاسخ داده شده است و همچنین بیش از ۴۲ کمیته مشورتی نام نیز تشکیل شده است که ۱۴۶۸ تقاضای انتخاب نام جدید داشتیم که ۱۱۱۶ مورد آن تایید و ۳۰۲ مورد پاسخ منفی و تعدادی نیز در دست بررسی است. همچنین ۱۱۲ هزار و ۴۰۲ مورد تغییر نام در سراسر کشور داشتیم.

راه اندازی۵۱۰ ایستگاه سیار ثبت نام کارت ملی هوشمند در کل کشور

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ایستگاه‌های سیار که به منظور ثبت نام کارت ملی هوشمند در نظر گرفته شدند اشاره کرد و گفت: ۵۱۰ ایستگاه سیار در کشور راه اندازی کردیم و در تلاشیم که آن را توسعه دهیم. همچنین این ایستگاه‌های سیار برای سالمندان، معلولین و جانبازان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بیش از ۱۲ هزار ایستگاه صدور کارت ملی هوشمند با بیش از ۱۴ هزار کاربر در ۶۶۳ دفتر پستی و ۱۵۵۴ دفتر پیشخوان و ۸۳۱ اداره ثبت احوال که به صورت مستقیم با پایگاه در ارتباطند به هموطنان خدماتی ارائه می‌کنند.

کسانی که ادعای ایرانی بودن دارند به فرمانداری مراجعه کنند

سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنوز برخی از افراد ایرانی شناسنامه ندارند، گفت: هر کس که ادعای ایرانی بودن دارد؛ اما فاقد اوراق هویتی است بایستی به فرمانداری مراجعه کند و تقاضای تشکیل پرونده دهد. در آنجا نیز بررسی‌های لازم انجام می‌شود و اگر هویت ایرانی آن تأیید شود شناسنامه برای آن فرد صادر خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌هایش نیز به بازگشت هزینه‌های ثبت نام ناقص کارت ملی هوشمند اشاره کرد و افزود: بخش اعظمی از مبالغی که در ثبت نام ناقص کارت ملی هوشمند از حساب برخی شهروندان کسر شد برگشت داده شده است و در حال حاضر نیز این بازگشت مبالغ به حسابی که از آن پول واریز شده است، ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی