English

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله؛

بیان قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در پهنه شمال گسله ایوانکی تهران علمی و معتبر نیست

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله در مورد زلزله امشب شرق تهران با بزرگای ۴.۲ ریشتری گفت: این زلزله در پهنه شمال گسله ایوانکی و پهنه گسله گرمسار و جنوب گسل مشا رخ داده است.

بیان قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در پهنه شمال گسله ایوانکی تهران علمی و معتبر نیست

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ایسنا، دکتر زارع با اشاره به زلزله امشب حوالی کیلان اظهار کرد: بیان قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در این محدوده تهران علمی و معتبر نیست.

وی افزود: زلزله کوچک با بزرگای ٣.٧ جمعه شب 20 بهمن ماه 96 در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی بود. این گسل در تاریخ 17 آبان 88 و 2 اسفندماه 89 دو زلزله با بزرگای ٤ نشان داده است.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: گسل ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران می‌رسد، توان لرزه زایی تا بزرگای ٧.٥ را داراست. گسل ایوانکی سابق رخداد زمین لرزه های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران کرده با جنبایی این گسل رخ داده اند.

وی یادآور شد: شبکه لرزه نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط (سنجشگرهای باند پهن زلزله نگار و شتابنگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله تصریح کرد: سامانه های پایش میکروژئودزی میتواند میزان لغزش بر روی این پهنه جنوب البرز را مشخص کند و روند تغییرات تنش و تغییرشکل در پوسته را مشخص و در نهایت به پایش های پیشیابی زمینلرزه ها کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه