English

آملی لاریجانی:

امنیت کشور، محل مدارا و تسامح نیست/ دستگاه قضایی در برخورد با عوامل حوادث خیابان پاسداران هیچ گونه تعللی نخواهد کرد

رییس قوه قضاییه با هشدار به برهم زنندگان نظم و امنیت کشور، گفت: آشوبگران بدانند که امنیت کشور به هیچ عنوان محل مدارا و تسامح نیست و امنیت، خط قرمز نظام جمهوری اسلامی، ارکان نظام و مردم است.

امنیت کشور، محل مدارا و تسامح نیست/ دستگاه قضایی در برخورد با عوامل حوادث خیابان پاسداران هیچ گونه تعللی نخواهد کرد

به گزارش خبرگزاری موج،  آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، شهادت سه تن از مأموران خدوم نیروی انتظامی و یکی از اعضای بسیج در جریان حوادث خیابان پاسداران تهران را تسلیت گفت و اظهار کرد: شهادت مظلومانه این جوانان غیور که در راه حراست و پاسداری از امنیت کشور به شهادت رسیدند، بسیار مایه تأثر است. این حادثه قلوب همه مردم را جریحه دار کرد و متأسفانه عده  ای آشوبگر تلاش کردند که از مدارای نیروی انتظامی و بسیج سوء استفاده کنند.

آشوبگران از مدارای نیروی انتظامی و بسیج سوءاستفاده کردند

رئیس قوه قضاییه با ابراز تأسف از رفتار سبعانه شخصی که با وسیله نقلیه به ماموران حمله ور شد، ادامه داد: نیروی انتظامی در طول سالهای پس از انقلاب همواره در راستای حفظ امنیت کشور و مرزها تلاش کرده که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. بسیج نیز هر جا به حضورش نیاز بوده با هماهنگی قانونی ورود یافته و جان بر کف از امنیت کشور دفاع کرده است که به این خاطر باید قدردان این تلاشها باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه ضمن هشدار به برهم زنندگان نظم و امنیت کشور، اظهار کرد: آشوبگران بدانند که امنیت کشور به هیچ عنوان محل مدارا و تسامح نیست و امنیت، خط قرمز نظام جمهوری اسلامی، ارکان نظام و مردم است. اینکه عده ای گمان کنند می توانند با برخی تلاشها و تحریک عوامل درونی وبیرونی خدشه ای به امنیت کشور وارد کنند تصور بسیار اشتباهی است. بی تردید دستگاه قضایی با قاطعیت و سرعت به این موضوع رسیدگی می کند. به دادستان تهران و دادگستری نیز دستور داده شده است که به این جرم و جرایم مشابه در اسرع وقت رسیدگی کنند و عاملین این جنایت هر چه سریعتر مجازات شوند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امنیت مردم مسئله ای اساسی است، خاطر نشان کرد: احساس امنیت فراتر از خود امنیت است. همگان دیدند که ساکنان محترم خیابان  پاسداران طی چند ساعتی که تعدادی آشوبگر در آن منطقه مشغول شرارت و قانون شکنی بودند، چه وضعی داشتند. متأسفانه در این حادثه به حریم مردم تعرض شد و اموال و ساختمان های آنان تخریب گشت که قطعاً دستگاه قضایی در برخورد با عوامل این حوادث هیچ گونه تعللی نخواهد کرد و ضمن رسیدگی صحیح به این پرونده به سرعت پس از طی تشریفات قانونی پرونده را به نتیجه خواهد رساند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ضدانقلاب خارج نشین هم که معمولا از این حادثه و حوادث مشابه آن مشعوف می شود بداند که هیچ طرفی از این حوادث نخواهد بست و مردم و مسئولان در رویدادهایی که  امنیت کشور را تهدید کند، متحد و منسجم در مقابل عوامل ناامنی خواهند ایستاد.

وکلا با کار محققانه و متعهدانه می توانند یاور قاضی در صدور رأی عادلانه باشند

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز وکیل به وکلای کشور، نهاد وکالت را نهادی مدنی، شرعی و قانونی دانست و با بیان اینکه بهره مندی از وکیل در امور حقوقی و کیفری از جمله حقوق وآزادی های اشخاص است که برای همه آحاد ملت وجود دارد، اظهار کرد: وکالت صحیح قطعاً به صدور آرای صحیح و عادلانه کمک شایانی خواهد کرد لذا کار وکالت در چارچوب قانون، متمم کار دستگاه قضایی است و وکلا با کار محققانه و متعهدانه می توانند یاور قاضی در صدور آراء عادلانه باشند.

کارکرد نهاد وکالت، تابع نظر شخصی نیست

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت کمک به وکلا در دستگاه قضایی، تصریح کرد: هیچ کس از ایجاد مانع در مسیر کار وکالت سودی نمی برد. این موضوع هم که برخی شایع کرده اند رئیس قوه قضاییه نظر مساعدی نسبت به وکالت و وکلا ندارد کاملاً نادرست است زیرا وکالت یک امر سلیقه ای و شخصی نیست که کسی بخواهد نسبت به آن نظر مساعد یا غیر مساعد داشته باشد بلکه حق داشتن وکیل یک حق قانونی و شرعی برای آحاد مردم است و حتی به لحاظ شرعی موسع تر از وکالتی است که امروزه وجود دارد یعنی در شرع هر کسی می تواند وکالت فرد دیگر را بر عهده بگیرد اما امروزه به لحاظ رعایت برخی مصالح و جلوگیری از تلف شدن وقت محاکم و قضات، تشریفات و شرایطی قانونی جهت تصدی حرفه وکالت وجود دارد که باید رعایت شود. 

گلایه هایی از وکلا در زمینه حق الوکاله ها و التزام به ارزش های حرفه ای وجود دارد

رئیس قوه قضاییه در ادامه ضمن اعلام حمایت از نهاد وکالت و وکلایی که در چارچوب قانون فعالیت می کنند گفت: البته از نحوه کار برخی وکلا چه به لحاظ حق الوکاله های کلانی که مازاد بر تعرفه های قانونی دریافت می کنند و چه به لحاظ عدم التزام به ارزشهای حرفه ای،گلایه هایی وجود دارد که باید در جای خود مورد توجه قرار گیرد. 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ارزش کار وکلا همانند قضات به این است که همه توان فنی و علمی خود را  در جهت احقاق حق مردم به کار گیرند، افزود: وکیل نباید با سوء استفاده از دانش و توانایی خود به جای تلاش در جهت تحقق عدالت، صرفاً نفع موکل خود را بدون توجه به سایر مولفه های  مرتبط با اجرای عدالت در نظر بگیرد. بدتر از آن، به انحراف کشاندن دستگاه قضایی و قضات در مسیر رسیدگی به پرونده هاست که در برخی موارد مشاهده می شود و وکلا باید به شدت از آن پرهیز کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما منکر وجود برخی مشکلات در دستگاه قضایی نیستیم، بر لزوم پایبندی هر چه بیشتر وکلا به تعهدات قانونی و ارزشهای حرفه ای تاکید کرد و گفت: در نشست هایی که با مسئولان کانونهای وکلا داشته ام همواره بر این موضوع تاکید کرده ام که می توان با تعاملی صحیح و هماهنگ میان دستگاه قضایی و وکلا گام هایی بلند در جهت احقاق حقوق مردم برداشت. مسئولان کانون وکلا هم بارها بر این معنا تاکید کرده اند که وکلای کانون به نوعی خود را عضوی از دستگاه قضایی می دانند و از نگاه ما هم این تعبیر کاملاً صحیح است زیرا هدف همه ما اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم است.

گزینش در چارچوب قانون، نافی استقلال وکلا نیست

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه گزینش وکلا در چارچوب قانون به هیچ وجه نافی استقلال نهاد وکالت و وکلا نیست، خاطر نشان کرد: امیدواریم مسیر تعامل میان دستگاه قضایی و کانون وکلا روز به روز بازتر و ثمرات آن هرچه بیشتر در جهت تحقق عدالت نصیب مردم عزیز شود. در زمینه «لایحه جامع وکالت» نیز بحث های زیادی داشته ایم که البته هنوز این لایحه به سرانجام نرسیده اما امیدواریم با بحث های کارشناسی و تضارب آراء لایحه ای که بیشترین نفع را برای مردم داشته باشد تدوین و تصویب شود. 

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات اخیر برخی مسئولان درباره اسلامی شدن علوم تصریح کرد: گر چه معنای اسلامی شدن علوم نیاز به دقت دارد ولی در هر حال اینکه بگوییم این پروژه در جمهوری اسلامی شکست خورده کاملاً سخن نابجایی است این مقوله یک بحث کاملاً فنی و علمی است و با اظهارات پوپولیستی و بدون تحقیق سازگار نیست لذا کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند و نقطه نظرات اندیشمندان داخلی و خارجی را مطالعه نکرده اند نباید حرفی به زبان بیاورند که دستمایه بیگانگان شود.

عدم ارتباط علم و ایدئولوژی، یک حرف قرن هجدهمی است

آیت الله آملی لاریجانی افزود: از کسانی که می گویند پروژه اسلامی کردن علوم در کشور شکست خورده است باید پرسید که شما چقدر در این زمینه تحقیق کرده اید و از مباحث مربوط به این حوزه چقدر اطلاع دارید؟ اینکه گفته می شود اسلامی کردن علوم امر محالی است و علم و ارزش و ایدئولوژی ارتباطی با هم ندارند یک سخن قرن هجدهمی است. به ضرس قاطع می گویم که از میان صاحبنظران بنام در مغرب زمین در زمینه فلسفه علم، افراد بسیاری این سخن را قبول ندارند و ورود ارزش ها از نواحی مختلف به علوم، بحثی پذیرفته شده است. 

رئیس قوه  قضاییه تز بی طرفی علم را نظریه ای مربوط به 200 سال پیش عنوان کرد و گفت: اینکه یک مسئول بگوید پروژه اسلامی کردن علوم در کشور شکست خورده، حرف بی مبنایی است. زمانی پوزیتیویست ها مدعی بودند که در علم عین واقع را می بینند بدون آنکه هیچ امر انسانی در آن وجود داشته باشد اما امروز چگونگی راه یابی ارزش ها به ساحت علم یک سخن قابل توجه است و صرفاً سخن عده‌ای در داخل کشور نیست بلکه بسیاری از فیلسوفان علم در جهان معتقدند که علم، با ارزشهای بسیاری مرتبط است. بعلاوه، مسأله پیش فرض‌ها در علوم خود مسئله‌ای بسیار مهم است. در این پیش فرض‌ها بسیاری امور فرهنگی، تمدنی و ارزشی می‌تواند دخالت داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی آثار علمی در مغرب زمین که به این موضوع پرداخته اند خاطر نشان کرد: نمی توان گفت که پیش فرض ها از درون خود علم می آیند. این پیش فرض ها گاه از ناحیه تمدن ها و ایدئولوژی‌ها می‌آید. «گادامر» فیلسوف آلمانی معروف که در کتاب کلاسیک و مشهور خود با عنوان « حقیقت و روش » به کرات بحث پیش فرض ها و پیش دانسته ها را مطرح کرده و می گوید که نگاه پوزیتیویستی حاکم بر علوم که در قرن 18 و در عصر روشنگری مورد تاکید قرار داشت مردود است و هر فهمی نیازمند پیش فهم ها و پیش دانسته‌ها است. این پیش فهم‌ها و پیش دانسته‌ها می‌تواند  حتی شامل پیش داوری‌ها هم باشد.

اینکه گفته شود «علم دینی» نداریم، استدلال سخیفی است

رئیس قوه قضاییه افزود: اینکه گفته می شود ریاضی، ریاضی است و ما علم دینی نداریم استدلال سخیفی است. آیا با همین روش می توان گفت که دانش آموز، دانش آموز است و دانش آموز کلاس اول و دوم معنا ندارد؟ وقتی یک مقوله یا شیء دارای صفتی باشد، متصف به آن صفت می شود و ما باید بررسی کنیم که این صفت وجود دارد یا خیر. باید ببینیم در چه علومی ارزش‌ها و مقولات دینی می‌توانند ورود کنند و در کجا. با حرفهای بسیطِ اینگونه نمی‌توان بحث‌های مهم و دقیق و مردافکن فلسفی در باب ورود ارزشها و پیش فهم‌ها و پیش فرض‌ها را به ساحت علوم و خصوصاً علوم انسانی منکر شد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ارزش های اخلاقی که امروزه از سوی علم شناسان در ساختار علم مورد تبیین قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از فلاسفه مشهور غرب به نام «پاتنم» کتابی با عنوان «فروریختن فاصله بین ارزشها و واقعیت» به رشته تحریر درآورده و در این کتاب از نگاه مبتنی بر وجود فاصله میان ارزشها و واقعیت انتقاد کرده است. بسیاری دیگر از فیلسوفان علم در مغرب زمین نیز همین دیدگاه را دارند. 

جمهوری اسلامی برای اسلامی کردن علوم چقدر سرمایه گذاشته است؟

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: همه مسئولان از جمله بنده که کارهای اصلی دیگری داریم باید توجه کنیم که وقتی می خواهیم وارد یک مقوله شویم اگر زمان برای مطالعه کافی پیرامون آن مقوله نداریم ضرورتی ندارد حرف هایی بزنیم که مستند واقع شود و مورد انتقاد صاحب نظران قرار گیرد. اینکه گفته می شود پول های زیادی دراین زمینه خرج کرده ایم باید پرسید که چه میزان هزینه در این عرصه صرف شده و جمهوری اسلامی برای چنین بحث مهمی چقدر سرمایه گذاشته است؟ برای نتیجه بخش بودن چنین کار عظیمی باید صدها نفر بسیج شوند و نباید توقع داشت که در کوتاه مدت نتیجه ای به دست آید.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: حیف است که مسائلی به این اهمیت به صورت غیرعلمی، غیرصحیح، غیرفنی و کاملاً عامیانه مورد حمله قرار گیرد زیرا چنین رویکردی فضا را برای کار و تحقیق آزادانه تنگ می کند. بنده بحث‌های  مبسوطی در این زمینه داشته ام و در جلسات مربوط به این بحث نیز راه‌های متعددی نشان داده ام که با استفاده از آنها که مبتنی بر نظریات خود فیلسوفان غربی هم هست می توان قائل به ورود دین و ارزشها به ساحت علم شد و اگر امروز سخن از شکست خوردن این پروژه به میان می آید باید گفت که اسلامی کردن علوم به عنوان یک موضوع مهم فلسفی، کلامی و دینی شکست نخورده بلکه این شکست خوردن توهم کسانی است که بیشتر کار سیاسی می کنند تا کار دقیق علمی و فلسفی.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی