English

در سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران انجام شد؛

تصویب دو فوریت لایحه انتشار ۴ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط مترو

در جریان جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران دو فوریت لایحه انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری تهران به منظور تکمیل خطوط مترو به تصویب رسید.

تصویب دو فوریت لایحه انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط مترو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محسن هاشمی در جریان بررسی لایحه دو فوریتی انتشار چهار هزار میلیارد تومنا اوراق مشارکت، گفت: در قانون بودجه سال 96 اجازه داده شده است که شهرداری تهران با تایید وزارت کشور از چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کند اما به دلیل انتخابات و تغییرات مدیریت شهری، شهرداری تهران در استفاده از این اوراق مشارکت تاخیر ویژه دارد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر تا هفته دیگر اوراق مشارکت انتشار پیدا نکند باعث می شود تا شهر تهران از این امکان چهار هزار میلیارد تومانی بهره مند نشود. به همین جهت شهردار تهران لایحه دو فوریتی به شورای شهر ارسال کرده است تا دو هزار میلیادر توومان اوراق مشارکت برای تکمیل خط شش و دو هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط هفت مترو تهران انتشار یابد.

در ادامه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: در قانون بودجه کشور پیش بینی شده است که شهرداری تهران ها اجازه دارند اوراق مشارکت با تضامین خودشان ارایه کنند اما اگر این اوراق مشارکت برای متروها منتشر شود، 50 درصد از بازپرداخت این اوراق بر عهده دولت خواهد بود.

محسن پور سیدآقایی با اشاره به اینکه هم اکنون همه بودجه های مترو از سوی شهرداری تهران صرف می شود، یادآور شد: برنامه های مهم این دوره شورا وشهرداری تهران توسعه مترو اعلام شده است، از این رو باید این چهار هزار میلیارد تومان را در خطوط شش و هفت هزینه کنیم.

وی با اشاره به  اهمیت خطوط شش و هفت مترو، تاکید کرد: این دو خط می تواند به مناطق جنوبی تهران خدمات خوبی ارایه کند و عملا توسعه شهر را در مناطق جنوبی بیش از پیش خواهیم کرد. همچنین این خط می تواند به شدت گلوگاه های ترافیکی شهه رتهران را برطرف کند.

به گفته معاون شهردار تهران؛ مجموع اعتبار مورد نیاز خطوط شش و هفت 5 هزار میلیارد تومان است اما این امکان وجود دارد که چهار هزار میلیارد تومان آن را از طریق فروش اوراق مشارکت استفاده کنیم، همچنین با انتشار این اوراق می توانیم 50 درصد سود و عوارض را تقبل کنیم و این به مراتب بهتر از آن است که بخواهیم خودمان در شهرداری تمام بار سنگین ساخت مترو را به دوش بگیریم. وزارت کشور اعلام کرده است که مصوبه شورا باید تا هفته آینده ارایه شود تا سایر اقدامات قانونی برای انتشار اوراق مشارکت صورت گیرد.

پورسیدآقایی همچنین از طرح جامع شهرداری تهران برای حل ترافیک پایتخت خبر داد و عنوان کرد: بخشی از این طرح جامع شهرداری تهران مربوط به طرح ترافیک جدید بود که امیدوارم زودتر در صحن شورا به تصویب برسد؛ در کنار آن طرح ترافیک باید مترو را تقویت کنیم تا خدمات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی به آنها ارایه کنیم.

به گفته وی؛ همچنین برنامه ای برای تقویت سیستم اتوبوسرانی خواهیم داشت که در آینده گزارش آن به شورا ارایه خواهد شد.

در ادامه جلسه ابراهیم امینی در بیان مخالفت خود با دو فوریت این طرح گرفت: این طرح نیاز به مطالعه، بررسی و تعمق بیشتری دارد و نیاز به بررسی بیشتر و اطلاعات جامع تری دارد.

حسن رسولی نیز در موافقت با طرح دو فوریتی، گفت: شهردار تهران تلاش کرده و با دولت به منبع چهار هزار میلیارد تومانی از جنس اوراق مشارکت رسیده است؛ اگر می توانیم این نوع منابع را شناسایی کنیم، استدعا دارم فرصت را مغتنم بشماریم و شرایط را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تعطیلی خط هفت مترو، عنوان کرد: درخواست دارم ایرادات شکلی را صرف نظر کنیم و بتوانیم خطوط شش و هفت را با استفاده از این رقم تجهیز کنیم تا سهم دو میلیون نفر ظرفیت جا به جایی مترو به حدود هشت میلیون نفر افزایش پیدا کند.

مرتضی الویری، در مخالفت با دو فوریت این لایحه، گفت: من با محتوای این لایحه به شدت موافق اما با دو فوریت آن مخالف هستم چرا که این روش غلطی است که بدون فرصت آنالیز و بررسی یک مرتبه بخواهیم لایحه را تصویب کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: برای اتمام سالن های شهر آفتاب مبلغی وجود دارد که پیمانکاران حاضر هستند با تهاتر این کار را انجام دهند، همچنین موارد و مصادیق دیگری هم وجود دارد که می توان در اصلاحیه بودجه آن ها را محقق کرد.

به گفته الویری؛ به دلیل اینکه درآمد های شهرداری تهران تحقق پیدا نکرده و نیاز به جا به جایی برخی موارد وجود دارد، ضروری است اصلاحیه بودجه شهرداری تهران ارایه شود؛ همچنین موضوع اوراق مشارکت نیز در اصلاحیه بودجه شهرداری تهران قرار می گیرد.

محمد علیخانی،  در موافقت با دو فوریت این لایحه، بر ضرورت شناسایی منابع جدید و استفاده از آنها اشاره و تاکید کرد: در صورتی که تعلل کنیم ممکن است فرصت را از دست بدهیم چرا که اعتبارات تخصیص داده شده فعلی همه برای مطالبات صرف می شود؛ همچنان که تنها یک پیمانکار در خط شش 150 میلیارد تومان طلب دارد.

رئیس کیمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:  بر اساس بررسی های صورت گرفته هنوز در خط هفت مترو اتفاقی رخ نداده است از این رو باید از ظرفیت موجود و فرصت های اینچنین استفاده کرد.

در نهایت با رای گیری اعضای شورای اسلامی شهر تهران دو فوریت و جزئیات این لایحه به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری موج، بر اساس این لایحه شهرداری تهران مجاز است با هماهنگی وزارت کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف چهل هزار میلیارد ریال با ارایه مطالعات توجیهی و رعایت طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران و سایر قوانین و مقررات فرادستی اقدام کند. همچنین ضروری است گزارش انتشار این اوراق مشارکت از سوی شهردرای تهران به شورای شهر ارایه شود.

بر اساس تبصره های این لایحه  تضمین بازپرداخت و سود این اوراق مشارکت 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداری تهران است؛ تضمین 50 درصد سهم دولت نیز بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

همچنین 20 هزار میلیارد از این اوراق مشارکت برای تامین هزینه های خط شش و 20 هزار میلیارد تومان نیز برای خط هفت مترو اختصاص می یابد.

بنا بر تصریح تبصره های این لایحه سود علی الحساب این اوراق مشارکت به سود روز شمار حداقل ماهیانه و حداکثر هر سه ماه یک بار به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می شود. همچنین در صورت نیاز به تمدید زمان چهار ساله این اوراق مشارکت، شهرداری تهران مجوز تمدید زمان مورد نیاز را از طریق مراجعه مربوطه پیگیری خواهد کرد.

علاوه بر این تضامین لازم برای انتشار اوراق مشارکت با رعایت قوانین مربوط و مصوبات بودجه سنواتی تامین می شود. شهرداری تهران نیز موظف است نسبت به افتتاح حساب های خاص برای منابع، مصارف و بازپرداخت اقدام نموده و وجوه حاصله را در حساب های مذکور واریز کرده و سپس به شرکت مترو منتقل کند.

بنا بر تصویب اعضای شورای اسلامی شه رتهران مصرف این اوراق مشارکت در غیر از خطوط شش و هفت مترو ممنوع است؛ همچنین شرکت مترو موظف است ساز و کار لازم برای ارایه گزارش های عملکرد فیزیکی و مالی به شهرداری و شورای شهر تهران را فرهم آورد.

بر اساس تبصره های مصوب شده در صحن شورا، شهرداری تهران موظف است تعهدات مالی ایجاد شده را در بودجه های سنواتی خود لحاظ کرده و جهت تصویب به شورای شهر تهران ارایه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه