English

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

عایق بندی تونل توحید به ۹۸ درصد رسید/ احتمال تبدیل پل گیشا به پل عابر پیاده

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی عایق بندی تونل توحید خبرداد و گفت: آبی که به درون تونل نشت کرده است را آزمایش کرده و دیدیم که عمده آبها، آب شرب است.

عایق بندی تونل توحید به ۹۸ درصد رسید/ احتمال تبدیل پل گیشا به پل عابر پیاده

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پیروز حناچی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به وضعیت فعلی معاونت فنی و عمران اظهار کرد: در حال حاضر هزار و 585 پرسنل در این معاونت حضور دارند که 206 نفر آنان را زنان و هزار و 379 نفر از آنان را آقایان تشکیل می دهند. بررسی ها نشان می دهد مدرک تحصیلی عمده کارکنان کارشناسی است و بدنه زیردیپلم عمدتا در کارخانجات آسفالت فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر وضعیت معابر و تونل های تهران گفت: در حال حاضر 563 کیلومتر معابر شریانی وجود دارد و 40 کیلومتر در دست اقدام است. 369 پل و تقاطع غیرهمسطح در تهران داریم که 49 مورد نیز در دست احداث است. ضمن اینکه بیش از 22 کیلومتر تونل در پایتخت وجود دارد و طول شبکه اصلی جمع آوری آب های سطحی 517 کیلومتر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: در حال حاضر طول معابر بزرگراهی تهران 5.603 است که 40 کیلومتر در دست اقدام داریم. علاوه بر اینکه تاکنون 16 پل در تهران مقاوم سازی شدند و 7 پل نیز در دست اقدام است.

آخرین وضعیت احداث تقاطع های غیرهمسطح و بزرگراه ها 

حناچی با اشاره به آخرین وضعیت احداث تقاطع های غیرهمسطح و بزرگراه ها در پایتخت اظهار کرد: در خصوص تقاطع غیرهمسطح بزرگراه های امام علی- صیاد شیرازی تجهیز کارگاه صورت گرفته و 7 پل، تقاطع، رمپ و لوپ در آن احدث می شوند که پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون 80 درصد بوده است. تونل آرش- اسفندیار خیابان آرش شرقی را به بزرگراه نیایش وصل می کند که شامل دو زیر گذر و تونل است که این پروژه نیز با پیشرفت فیزیکی 70 درصد همراه بوده است.

 

وی ادامه داد: در این پروژه برای ایجاد گالری 17 متری از روش‌های پیچیده و سنتی استفاده شده است که فارغ از میزان تاثیرگذاری برای احداث این پروژه اقدامات بسیار دشواری انجام شد.

به گفته معاون شهردار تهران احداث بزرگراه حکیم و تقاطع های مربوط به آن با 62 درصد پیشرفت فیزیکی، تقاطع بزرگراه امام رضا(ع) و بزرگراه دولت آباد با 81 درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین بزرگراه دولت آباد و تقاطع های مربوط با 79 درصد پیشرفت فیزیکی روبرو بوده است.

حناچی ادامه داد: احداث بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح به طول 500 متر با 64 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بود و تقاطع غیر همسطح بزرگراه های چمران- آل احمد- پل گیشا تاکنون 31 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ساماندهی آب ریز مسیل کن

وی در توضیح پروژه پل گیشا تصریح کرد: به دلیل گره های ترافیکی و حجم بالای ترافیک در نیمه اول سال نمی توانیم، اقدامات عمرانی را انجام دهیم و تاکنون آن بخش از کار که ممکن بود انجام شده است البته همکاران من در حال بررسی این موضوع هستند که اگر امکان پذیر باشد، بخشی از پل گیشا به عابرپیاده اختصاص پیدا کند و عبور سواره را در زیر پل داشته باشیم البته ابن موضوع در حد ایده است و اگر امکان پذیر باشد، انجام می شود.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران احداث پارکینگ طبقاتی نیایش را از دیگر اقدامات مدیریت شهری معرفی کرد و گفت: این پروژه تاکنون 42 درصد پیشرفت داشته و از بالا به پایین اجرا شده است. از این حیث هم جز پروژه های خاص محسوب می شود. ضمن اینکه در این پروژه احداث 80 واحد تجاری دیده شده است و امکان دسترسی از تونل نیایش به پارکینگ و خروج از آن پیش بینی شده است.

حناچی ادامه داد: در حال حاضر احداث تقاطع غیرهمسطح باقر شهر با پیشرفت فیزیکی 75 درصد و بزرگراه شهید بروجردی با پیشرفت فیزیکی 47 درصد همراه بوده است. توسعه برج طغرل نیز تاکنون 81 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در صورت اجرای درست آن می تواند در مناطق جنوبی تاثیرگذار باشد.

وی پیشرفت فیزیکی ساماندهی آب ریز مسیل کن و سرشاخه های آن را 44 درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه به منظور ساماندهی آب های سطحی آزادگان در منطقه 18 انجام می شود. 

معضلات احداث بزرگراه شهید شوشتری

حناچی در ادامه این نشست به احداث پل بوستان چیتگر اشاره و عنوان کرد: دریاچه از طرحی که در طرح تفصیلی و جامع شهرداری در سال 72 تدوین شده کوچکتر است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا با نگاهی همچون پل طبیعت، پل بوستان چیتگر را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنند.

وی در ادامه به احداث بزرگراه شهید شوشتری پرداخت و گفت: اجرای این پروژه با معضلات زیادی همراه بود، چراکه از مناطق حفاظت شده ای همچون پارک سرخه حصار، پادگان ها و مناطق مسکونی عبور می کند. این پروژه احتمالا از طرح هایی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اخذ عوارض برای تردد در آن انجام می شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا شهروندان برای استفاده از اتوبان ها عوارض می پردازند. تحت این شرایط به جای استفاده از منابع عمومی پروژه ها قابل فروش به بخش خصوصی است و یکی از تاثیرات این اقدام کاهش سفرهای درون شهری غیر لازم است. ما ناچاریم به این سمت حرکت کنیم و در این روش مکانیزم های تامین مالی در شهر متفاوت می شود.

حناچی در بخش دیگری از اظهاراتش به مقایسه بودجه معاونت فنی عمران در فاصله سال های 86 تا 97 اشاره کرد و گفت: در سال 86 بودجه معاونت 477 میلیاردتومان بود که اوج آن در سال 92 به 2 هزار و 752 میلیاردتومان رسید. البته طبیعی بود که روند به این شکل ادامه پیدا نکند و به این دلیل از سال 92 به بعد با روند نزولی مواجه شدیم. در سال 93 بودجه معاونت به هزار و 632 میلیاردتومان کاهش پیدا کرد که در نهایت لاین بودجه در سال 96 به 710 میلیاردتومان رسید و پیش بینی ما این است که با این آهنگ بودجه معاونت در سال 97 به 529 میلیارد تومان افزایش یابد.

8 رود دره باید در تهران وجود داشته باشد

وی در ادامه با اشاره به اهم چالش های پیش روی معاونت فنی و عمران بیان کرد: موضوع ایمنی و تاب آوری و مقابله با مخاطرات از جمله موضوعات مهمی است که باید به طور مستمر پیگیری شود. در حال حاضر حدود 700 دستگاه پل در تهران داریم که دائما نیازمند کنترل هستند. ایمنی و بهسازی ساختمان های شهرداری، ایمن سازی گودهای عمیق سطح شهر که به طور بالقوه خطر محسوب می شوند، مقابله با مخاطراتی همچون سیلاب، اجرای طرح جامع، مدیریت آب های سطحی و ساماندهی رودخانه ها و  روددره ها از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه معاونت است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه براساس طرح جامع 8 روددره باید در تهران وجود داشته باشد، گفت: با همکاری شرکت خاکریز آب تلاش می کنیم تا تغییر رویکردی را در خصوص روددره ها ایجاد کنیم. به طور مثال آب از کوهپایه البرز به سمت پایین در حرکت است و ما می توانیم آن را به عنوان یک مسیل ببینیم تا ظرفیت هایی در سطح شهر ایجاد شود. به این معنی که با ایجاد بند در مواقع سیل، سیل از آن عبور کند و در مواقعی که سیل نداریم، به عنوان تفریحگاه از آن استفاده کنیم.

حناچی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های نیمه تمام پایتخت گفت: طبیعی است زمانی که تجهیز کارگاه می کنیم و اقدامات عمرانی طولانی می شود، عکس العمل هایی از سوی شهروندان داشته باشیم. تلاش ما این است تا علاوه بر نگاه عمرانی به پروژه‌ها دو عنصر خلاقیت و ایجاد جاذبه را اضافه کنیم.

تملک کارخانه سیمان ری در اولویت های شهرداری نیست

وی ادامه داد: منابع مالی و بودجه یکی از دیگر از چالش های پیش روی ما است. همان طور که شهردار تهران دیروز اعلام کرد شهرداری تعهداتی دارد که این امر امکان مانور را به حداقل می رساند. اما تلاش می کنیم با تغییر مکانیزم تامین مالی پروژه ها چالش را پشت سر بگذاریم.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران همچنین به رویکردهای پیش روی معاونت اشاره و تصریح کرد: نگاه خلاقانه و توجه به زیبایی در طرح های عمرانی، استانداردسازی و ایجاد وحدت رویه در اجرای پروژه ها، مدیریت و بهره برداری بهینه از آب و فاضلاب، تلاش برای حرکت به سمت مدیریت یکپارچه، انسجام و یکپارچه سازی شبکه بزرگراهی، به کارگیری فناوری های نوین، شناسایی ظرفیت های موجود و تغییر کاربری به فضاهای عمومی و قابل استفاده و تاکید بر بررسی جنبه های اجتماعی قبل از اجرای پروژه از مهم ترین رویکردهای پیش روی ماست. متاسفانه پروژه هایی داریم که بعد از احداث و بهره برداری روی جنبه های اجتماعی آن کار می شود. این در حالیست که هرگونه بررسی باید قبل از اجرای پروژه انجام شود. 

حناچی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود و شهردار تهران از کارخانه سیمان ری گفت: این کارخانه 25 سال است که متروک شده و نگاه غالب در گذشته این بود که چنین املاکی تملک شوند، اما در حال حاضر منابع نداریم و اگر هم داشته باشیم، تملک این ملک در اولویت ما نیست. تحت این شرایط می توانیم با استراتژی "برد-برد" با همکاری مالکان، شهرداری و سرمایه گذار اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: پادگان‌ها هم از این جنس هستند. اگرچه برای انتقال آنها قانون وجود دارد، اما ماموریت داریم این فضا را به مکانی برای استفاده شهروندان تبدیل کنیم.

کارخانه های برق آلستوم و دخانیات در انتظار تصمیم شهرداری

حناچی با اشاره به تجربه های گذشته در این خصوص گفت: پیشتر در بریانک کارگاه جوراب بافی و در مرتضوی کارخانه شمس را به فضایی برای استفاده عموم تبدیل کردیم. البته در گذشته به سراغ کارخانه چیت جهان نرفتیم و در حال حاضر دو کارخانه برق آلستوم و دخانیات منتظر تصمیمات ما هستند.

وی گفت: شبیه کارخانه برق آلستوم در تهران کارخانه‌ای به همین سیاق در ترکیه وجود داشت که بخشی از آن به پارک فناوری و موزه تاریخ علم و بخش دیگر آبه دانشگاه تبدیل شد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش به اولویت‌های معاونت پرداخت و گفت: ضرورت تامین ایمنی، پیشرفت فیزیکی بالا، عدم وجود معارض، ضرورت اجرای تعهدات و رضایت مردم  از جمله مواردی است که در اولویت بندی پروژه‌های نیمه تمام شهرداری قرار گرفته‌اند.

تعییت تکلیف وضعیت تونل امیرکبیر؛ به زودی

حناچی با اشاره به پروژه بزرگراه شهید شوشتری عنوان کرد: برای ادامه روند ساخت این پروژه باید فضای شکننده زیست محیطی کاملاً رعایت شود، شاید اگر بخواهیم این پروژه را انجام دهیم، طول تونل ها بیشتر شود و مشخصات فنی آن تغییر کند. این پروژه برای تامین اعتبار مانند سابق نخواهد بود و باید تامین اعتبار جدیدی برای آن پیش بینی شود. قرارداد بزرگراه شهید شوشتری در دوره مدیریت قبلی بسته و به پیمانکار ابلاغ شده است و ما در مورد بحث های مالی و زیست محیطی در حال بررسی هستیم و در حال حاضر دستور توقف آن را دادیم تا معضلاتی مانند تامین منابع مالی توسط بخش خصوصی و اخذ عوارض مالی و مباحث زیست محیطی آن را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت تونل امیرکبیر گفت: روز گذشته با شهردار منطقه در مورد این پروژه صحبت هایی داشتیم. حجم سرمایه گذاری غیرنقدی این پروژه بالا بوده و با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در این پروژه صورت گرفته، باید راهکار منتسبی برای ادامه روند آن پیدا کنیم. تمام سرمایه صرف شده روی این پروژه به صورت تهاتر و کاملاً غیرنقدی بوده است.

 

فرسودگی تونل توحید درست نیست 

معاون شهردار تهران با اشاره به آخرین وضعیت تونل توحید و فرسودگی آن بیان کرد: اینکه تونل توحید رو به فرسودگی می رود، بحث درستی نیست، زیرا این تونل در زمان احداث مشکلی نداشت و پس از آنکه آب های شرب تهران به دلیل ترکیدگی لوله های اطراف به آن نشت کردند، دچار آب گرفتگی شد. بتن های این تونل به شکلی است که آب به آنها رسوب نمی کند و از نظر فنی و ایمنی هیچ مشکلی ندارد.

حناچی در ادامه با بیان اینکه همچنان در حال رفع نشت آب تونل توحید هستیم، گفت: براساس بررسی ها بخشی از آب های این تونل آب های شرب تهران است و بخشی از آن هم آب های سطحی است که به دنبال منشا آن هستیم تا مشکل را رفع کنیم. همچنین، به دنبال شکایت پیمانکار پروژه هستیم، تونل از نظر ایمنی مشکلی ندارد و از لحاظ سازه 100 سال ضمانت دارد.

قرارداد 70 درصد پروژه های عمرانی با قرارگاه خاتم است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با شفاف سازی قراردادهای شهرداری اظهار کرد: تاکنون قراردادی نبسته ایم که بخواهیم آن را شفاف سازی کنیم. 70 درصد پروژه های عمرانی تحت شرایطی خاص با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده است، این روش شاید در شرایط مالی که در پیش گرفته ایم، روش درستی باشد. ما با قرارگاه این انعطاف پذیری را داریم که می توانیم، بگوییم برخی از قراردادها را متوقف کند یا آن ها را در اولویت های بعدی قرار دهد، اما نمی توان با بخش خصوصی این انعطاف را داشت. در صورتی که به توان با بخش خصوصی این انعطاف را داشت، حتما به این سمت خواهیم رفت.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه پادگان جی یک نقطه درشت در شهر تهران است، گفت: ما در زمان زلزله نیازمند سطوح عظیمی هستیم که در شرایط زلزله پاسخگوی مردم باشد و آن ها بتوانند در زمان بحران به آن ها پناه ببرند. اگر در نقطه صفر بودم، اجازه نمی دادم 2 اتوبان متقاطع از میان پادگان جی عبور کند. برای از بین بردن این نقاط پر رنگ تهران در حال پیشرفت هستیم.

حناچی با اشاره به گودهای تهران اذعان کرد: در مورد گودها ما بخشی را پیگیری می کنیم که شهرداری مجری آن باشد یا پیگیری آن را به ما ابلاغ کرده باشد. در آینده شاهد چنین گودهایی نخواهیم بود و اولویت برای ایمن سازی با گودهایی است که به ما ابلاغ شده است مانند برج میلاد یا شن چاله ها. در پروژه رویان نیز گود عمیقی برداشته شده که به دلیل بحث های مالی متوقف شده است.

وی درباره شن چاله ها خاطر نشان کرد: ما معادن شن و ماسه در غرب تهران داشتیم و داریم که حدود 5 دهه از آن ها بهره برداری شده است. در حال حاضر هم در آن محدوده حجم عظیمی از زمین های خالی شده، وجود دارد که در برخی از این نقاط ارتفاع دیواره گود به 100 متر می رسد. این یک تهدید بالقوه است و ما باید راهی پیدا کنیم تا شاید به توان آن را تبدیل به فرصت کرد. این مکان در حریم رودخانه است و ما به دنبال راهکاری برای تبدیل این معضل به فرصت هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه