English

در نشست هم اندیشی بررسی لرزه خیزی شهر تهران در منطقه ۱۲ مطرح شد

تهران دارای سه گسل عمده است/در تهران بالغ بر هزار گسل وجود دارد

بهرام عکاشه گفت: در تهران بالغ بر هزار گسل وجود دارد، اما همگان تنها نام دو یا سه گسل عمده را می شناسند.

تهران دارای سه گسل عمده است/در تهران بالغ بر هزار گسل وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام عکاشه در نشست هم اندیشی بررسی لرزه خیزی شهر تهران در دفتر پژوهش های تاریخی شهر تهران گفت: در تهران بالغ بر هزار گسل وجود دارد اما وقتی صحبت از گسل های تهران می شود همگان نام دو یا سه گسل عمده را می شناسند و این نشان می دهد که عزمی برای شناسایی گسل های دیگر تهران وجود ندارد.

در طول تاریخ، شهر تهران شاهد زلزله های گوناگونی بوده است

در ابتدای این نشست بهرام عکاشه به تاریخ لرزه نگاری در شهر تهران پرداخت و گفت: در طول تاریخ، شهر تهران شاهد زلزله های گوناگونی بوده است که از جمله می توان به زلزله سال ۷۴۳ میلادی اشاره کرد، عکاشه گفت: با اینکه تهران سابقه لرزه خیزی بسیاری دارد اما همچنان عزمی راسخ در پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله وجود ندارد.

عکاشه افزود: با وجود این باید گفت تهران دارای سه گسل عمده است که شامل گسل شمال، جنوب و مشا فشم می باشد که در صورت فعال شدن می توانند زلزله هایی با ۸ و ۹ درجه مرکالی ایجاد کنند، پدر علم زلزله شناسی ایران پیشگیری از خطر را بهترین راه مقابله با بلایای طبیعی دانست.

شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز در این نشست گفت: متاسفانه رویدادهای اینچنینی با اینکه حساسیت زیادی ایجاد می کنند اما خیلی زود هم فراموش می شوند، سال گذشته بود که حادثه پلاسکو رخ داد، همه دستگاه ها حساس شدند، افکارعمومی نیز مطالبه گر بودند تا ایمنی ساختمان ها احراز شود، اما این موضوع از سوی دستگاه ها به فراموشی سپرده شد و متاسفانه در مورد زلزله هم همین امر صادق است.

وجود سه گسل عمده در تهران

شهردار منطقه ۱۲ افزود: دستگاه نظارت شهرداری کلی است در حالی که باید دستگاه های دیگر از قبیل سازمان نظام مهندسی و نیز دستگاه های قانون گذار و مجری نسبت به مسائلی از قبیل ایمنی ساختمان ها حساسیت بیشتری به خرج دهند.

امروز تغییر اقلیم، خود یکی از مواردی است که موجبات بروز برخی بلایا می شود

وی اظهار داشت: امروز تغییر اقلیم، خود یکی از مواردی است که موجبات بروز برخی بلایا می شود چرا که با ازدیاد حرارت و بارگذاری جمعیت بیش از ظرفیت، تغییر اقلیم رخ خواهد داد.

محسنی افزود: در حالی که ما می توانیم مناطق امن برای زلزله تهران تعریف کنیم متاسفانه شاهد هستیم که شهرهایی با فاصله چند کیلومتری از گسل ها ساخته می شوند. وی با بیان اینکه باید زندگی در تهران را بهینه کنیم، خاطرنشان ساخت: منطقه ۱۲ دارای ۵۹۸ هکتار بافت فرسوده است اما متاسفانه این بافت فرسوده با بافت تاریخی این منطقه عجین شده و وجود قوانین سازمان میراث فرهنگی سبب شده است که بسیاری از بافت های فرسوده این منطقه نوسازی نشوند و همین امر است که تهدید زلزله برای این منطقه را جدی می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه