English

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

بودجه سازمان بیمه سلامت مکفی نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بودجه سازمان بیمه سلامت مکفی نیست. وقتی نمی‌توان انتهای موضوعی را کنترل کرد، چگونه می‌توانیم بگوییم بودجه تعیین شده کفایت می‌کند؟

بودجه سازمان بیمه سلامت مکفی نیست

به گزارش خبرگزاری موج، تقی نوربخش با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان سازمان تامین اجتماعی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵، بیان کرد: طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، هزینه‌های درمان تامین اجتماعی در سال 92،  ۷۷۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۵ به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. دلیل هم این بود که سازمان‌های بیمه‌گر شانه از زیر بار هزینه‌های سنگین خالی می‌کردند. ما سعی کردیم با تجهیز و تامین منابع خدماتی که قبلا قبول نمی‌کردیم، آنها را بپذیریم. در تعرفه‌گذاری سال ۹۳ برای کمک به طرح تحول، هزینه‌های هتلینگ را به طور قطعی و به حق افزایش دادیم. علاوه بر آن در این طرح، کتاب تعرفه گذاری که ۳۰ سال منجمد شده بود، بازنگری شد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که عدالت بین رشته‌ای و درون رشته‌ای برقرار شود. امروز در نقطه‌ای قرار داریم که من به عنوان یک ارتوپد می‌توانم از نوک سر تا نوک پا ام آر آی بنویسم و هیچ محدودیتی نداشته باشم. ما در حدود منابع خود می‌توانیم هزینه کنیم چون ظرفیت‌های کشور محدود است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با اشاره به تاثیر مخرب نبود راهنماهای بالینی در حوزه سلامت، اظهار کرد: سازمان‌های بیمه‌گر کنترل کننده راهنماهای بالینی هستند. تدوین آن مربوط به انجمن‌های علمی، هیئت‌های برد، سیاستگذار حوزه و سازمان‌های بیمه‌گر است.

وی تاکید کرد: طرح تحول باید تقویت شود، اما مکانیسم‌های فعلی پاسخگو نیست. با اجرای قوانین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، همدلی و در نظر گرفتن اقدامات علمی تجربه شده، عدم تضعیف یکدیگر، کمک سازمان مدیریت و برنامه و رساندن سهم درمان به جایی که باید باشد، می‌تواند این طرح را تقویت کند. بودجه سازمان بیمه سلامت مکفی نیست، وقتی نمی‌توان انتهای موضوعی را کنترل کرد، لذا چگونه  می‌توانیم بگوییم بودجه تعیین شده کفایت می‌کند؟.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه وزیر بهداشت بیشترین سهم را در جذب منابع مالی حوزه سلامت داشته است، اظهار کرد: این موضوع که جامعه پزشکی با وجود افزایش درآمد باز هم ناراضی است باید آسیب شناسی شود. ماهیانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سازمان تامین اجتماعی هزینه خرید خدمت می‌شود که ۳۵ میلیارد تومان آن به جامعه پزشکان، متخصصان، دندانپزشکان و ... دربخش سرپایی پرداخت می‌شود. آیا نمی‌شود هزینه‌های سرپایی را افزایش دهیم اما دارو یا اقدامات پاراکلینیک به صورت نابجا تجویز نشوند؟.

وی همچنین با اشاره به جمع آوری دفترچه‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی از مراکز درمانی این سازمان، ادامه داد: حاضرم به وزارت بهداشت کمک کنم تا طی چهار ماه برای تمام کشور پرونده الکترونیک سلامت راه اندازی کند. نظام ارجاع الزامی قانونی است و باید برای آن سرفصل‌های درسی نوشته شود. اگر همین امروز این برنامه را آغاز کنیم، هفت سال دیگر پزشک خانواده به معنای واقعی آن خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه