English

انحصار ۵۰ درصدی واردات دارو در چنگ ۵ شرکت

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قریب به ۱۶۰ شرکت وارداتی در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: پنج شرکت اول، واردات ۵۰ درصد بازار داروهای وارداتی را در اختیاردارند.

انحصار ۵۰ درصدی واردات دارو در چنگ ۵ شرکت

رسول دیناروند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره شرکت های دارویی گفت:  حدود ۳۰۰ شرکت دارویی در کشور وجود دارد که هم در زمینه تولید دارو و هم واردات آن فعالیت می کنند. همچنین حدود ۱۶۰ مورد از این شرکت‌های تولیدی، محصولات خود را صرفا در ۱۰۵ کارخانه دارو و تحت عنوان قراردادی تولید می کنند. وی در ادامه با بیان اینکه تمامی شرکت‌ها لزوما از خودشان کارخانه ندارند، گفت: ضمن عقد قرار داد با کارخانجات تولیدی دیگر، داروی خود را تحت عنوان خود در آنجا تولید می‌کنند که روشی مرسوم در دنیا بوده و در ایران هم‌ روندی مورد تأیید سازمان غذا و دارو است.

به گفته  رئیس سازمان غذا و دارو، بیشتر داروهای ضد سرطانی که به ایران وارد می‌شوند از محصولات شرکت‌هایی هستند که با روش قراردادی داروی خود را تولید می‌کنند.

دیناروند با اشاره به اینکه قریب به ۱۶۰ شرکت وارداتی نیز در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: پنج شرکت اول، واردات ۵۰ درصد بازار داروهای وارداتی را در اختیار دارند. رسول دیناروند چندی پیش درباره درباره بازار دارویی به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: کل بازار فروش دارویی کشور در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که از لحاظ ارزش ریالی ۷۰ درصد مربوط به تولید داخل و ۳۰ درصد وارداتی بوده است. در واقع ۳۰ درصدی که وارداتی بوده تقریبا یک سوم داروهایست که مشابه آن تولید داخل بوده و دو سوم آن اصلا مشابه تولید داخل نداشته است.

به گفته وی، اگر بخواهیم به طور کامل واردات داروهای مشابه تولید داخل را به کشور ممنوع کنیم می توانیم یک عدد هزار میلیارد تومان در کاهش واردات داشته باشیم اما معمولا این به چند دلیل میسر نیست، اول اینکه برخی از بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن با داروهایی که در گذشته مصرف می‌کرده اند درمان آن‌ها صورت می‌گیرد و خود بیمار و پزشک حاضر به تغییر رژیم دارویی نیستند، بنابر این نمی توانیم داروی برخی بیماران از جمله سرطانی ها، هموفیلی ها و … را قطع کنیم و برخی داروها برای تامین باید وارد شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: گروه دوم داروهایی هستند که تولید داخل نداشتند و جدیدا در داخل تولید شده که بلافاصله نمی توانیم داروی خارجی مشابه را از بازار جمع کنیم و برای جمع آوری یک مدتی طول می کشد. دیناروندبا بیان اینکه واردات دارو در دوسال اخیر بسیار خوب انجام شده است، گفت: حداقل وابستگی به واردات دارو را داشته ایم که اصلا قابل مقایسه با سال ۹۱ نیست، در واقع وضعیت بسیار مطلوب است و این نشان می‌دهد که سازمان اجازه نداد بازار دارویی به طور کامل در اختیار شرکت های وارداتی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه