English

زلزله بم نمادی از آسیب‌پذیری کشور ما در برابر وقوع زلزله

امروز ٥ دی ماه چهاردهمین سالروز حادثه ویرانگر و دلخراش زلزله بم در سال ١٣٨٢ است که باعث جانباختن هزاران نفر از مردم بزرگوار این شهر شد.

زلزله بم نمادی از آسیب‌پذیری کشور ما در برابر وقوع زلزله

به گزارش خبرگزاری موج، زلزله بم یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ معاصر ایران است که جان عده زیادی را گرفت. این زمین‌لرزه به شدت ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت سیزده ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند.

زلزله بم

طبق آمار رسمی این زمین‌ لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. این درحالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود.

در اثر این زمین‌لرزه ارگ بم که با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازهٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد و 90 درصد از سازه های شهر از بین رفت.

زلزله بم

سالگرد چهاردهمین زلزله اندوهبار بم فرصتی برای یادآوری از جانباختگان آن فاجعه است و زنگ خطری برای ما که فراموش نکنیم ایران هر لحظه در معرض رخداد زلزله ای بزرگ است و باید با بهره گیری از اصول علمی و فنی و جلوگیری از ساخت و سازهی غیر مجاز خود را برای مواجهه ایمن با آن آماده کنیم.

زلزله بم

زمین‌لرزه بم نمادی از آسیب‌پذیری کشور ما در برابر وقوع زلزله است. هنگامی که کانون زمین‌لرزه در بدترین سناریوی ممکن درست در منطقه شهری واقع می‌شود، مواجه شدن با فاجعه‌ای مانند زلزله بم اجتناب‌ناپذیر است. 

21 آبان سال 96 نیز با لرزیدن کرمانشاه حوالی ازگله که به بزرگی ۷.۳ ریشتر بود، عده‌ای عزادار شدند این زمین لرزه بار دیگر به مسئولان هشدار داد که اگر بیش از این فکری به حال پیشگیری‌ها در زلزله نکنند خسارت فجایعی این چنینی بیشتر می شود.

هنگامی که چند لرزه کوچک رخ می دهد و احتمال رخداد زمین لرزه ای مهم ممکن است وجود داشته باشد، اگر دستورالعملی از قبل برای تخلیه مکان های جمعی باشد، می توان ریسک چنین فاجعه هایی را تا حدی کم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی