English

شهردار تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

۶ ماه است که به کیش نرفته ام/ در زمان زلزله، تهران و در حال رصد شرایط بودم

شهردار تهران در پاسخ به شایع پراکنی های اخیر پیرامون عدم حضورش در ستاد مدیریت بحران در هنگام وقوع زلزله گفت: گفته بودند که در هنگام وقوع زلزله در جزیره کیش بودم اما 6 ماه است که به کیش نرفته ام و روز پنج شنبه با قرارگاه خاتم الانبیاد جلسه داشتم.

6 ماه است که به کیش نرفته ام/ در زمان زلزله، تهران و در حال رصد شرایط بودم

به گزارش خبرنگار موج، محمد علی نجفی در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران درباره شایعه سفر خود به کیش در روزهای آلوده تهران با بیان این مطلب افزود:  یکی از دوستان می گفت در فضای مجازی به او پیام داده بودند که آقای نجفی روز پنج شنبه، خارج از تهران بوده است. ایشان می گفت من پیام دادم که حداقل تا ظهر امروز، پنجشنبه با آقای نجفی جلسه داشتیم و جلسه ما هم با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) درباره فعالیت های عمرانی شهر تهران بود.

وی ادامه داد: من از ساعت شش صبح روز پنج شنبه تا امروز مرتبا مسایل مربوط به زلزله را پیگیری کردم؛ در بعضی از جلسات خودم شرکت کردم و در بعضی از جلسات نیز نمایندگان و معاونانم حضور داشتند.

نجفی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه وضعیت  تهران بعد از زلزله ملاد از حالت قرمز خارج و به مرز هشدار یا رنگ زرد می رسد، یادآور شد:  زلزله ملارد به غیر از آنکه یک زلزله واقعی بود، اما  فرصتی برای مانور واقعی در شهر تهران محسوب می شد تا عملکرد مردم و مسئولان در این زلزله بررسی شود و آمادگی دستگاه‌های مختلف نیز مشخص شود.

شهردار پایتخت با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهر تهران  بلافاصله بعد از حادثه زلزله بیان کرد: در این جلسه هماهنگی های مورد نیاز انجام و تصمیماتی نیز گرفته شد.

وی بیان داشت: پس از وقوع زلزله بلافاصله ستاد مدیریت بحران شهر تهران برای هماهنگی‌های لازم تشکیل شد و در این جلسه نیز تصمیماتی اتخاذ گردید.

به گفته نجفی، ‌در این جلسه 10 مصوبه داشتیم و یکی از رویکردهای اصلی ما موضوع محله‌ای کردن مقابله با پدیده حوادث طبیعی است.

وی با بیان اینکه اگر به مردم آموزش‌های لازم داده شود تا در مواجهه اولیه باز زلزله امکانات اولیه را فراهم کنند جلوی بسیاری از مشکلات گرفته خواهد شد، افزود: زلزله روز چهارشنبه موجب ترافیک شدیدی در تهران شد و موجب شد هر لحظه حادثه دیگری اتفاق بیفتد و این ترافیک قطعاً اگر زلزله مجددی در تهران رخ می‌داد، امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کرد.

به اعتقاد شهردار تهران مردم باید جان‌پناه‌های محله و منطقه خود را بشناسند تا در مواقع حوادث طبیعی به آنجا مراجعه کنند،  ادامه داد: هجوم به پمپ بنزین‌ها بسیار کار خطرناکی بود، عده زیادی از همشهریان نیز با ظروف پلاستیکی برای جمع‌آوری بنزین اقدام کرده بودند که اقدام بسیار خطرناکی بود و ممکن بود هرلحظه با کوچک‌ترین جرقه‌ای در پمپ بنزین‌ها حادثه بزرگی رخ دهد.

محمد علی نجفی با بیان اینکه در زلزله اخیر، دستگاه‌های اجرایی و مردم نقاط ضعف و قوت زیادی داشتند که باید نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم، یادآور شد: در آموزش و پرورش، شهرداری و صداوسیما باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود. همچنین در سه ماه آینده در تمام مناطق شهر تهران، مانورهای جدی در خصوص زلزله برگزار می‌شود و مردم یک‌بار دیگر با نحوه مقابله با زلزله مواجه می‌شوند. مردم در حین آمادگی و آرامش در مقابله با حوادث طبیعی، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به به مصوبه یال 89 دولت درباره وظایف تمامی دستگاه ها در مقابل بلایای طبیعی بیان کرد: به رغم وجود این مصوبه اما اکثر دستگاه‌ها آمادگی انجام آن مصوبه را ندارند. به‌عنوان‌مثال هلال‌احمر باید اسکان و تغذیه یک میلیون نفر را ایجاد کند درصورتی‌که این اقدام صورت نگرفته است. در ضمن باید در این خصوص با مجلس و دولت تعامل بیشتری برقرار شود.

شهردار تهران در ادامه صحبت های خود با اشاره به برگزاری جلسه ای با رئیس مجلس با موضوع بررسی پایداری تهران در مقابل زلزله گفت: قرار شد مجلس در بودجه سال 97، کمک‌هایی در این خصوص به شهرداری داشته باشد.

وی درباره اقدامات شهرداری تهران در احیای بافت فرسوده افزود: درست نیست که با زلزله 6 ریشتری 50 درصد شهر تخریب می‌شود و موضوع زلزله به قدرت، شتاب و عمق آن بستگی دارد. قطعاً اگر زلزله بزرگی در تهران اتفاق بیفتد خسارات زیادی وارد خواهد شد اما اینکه تمام بافت‌های فرسوده از بین خواهد رفت و تلفات زیادی خواهیم داشت، این‌طور نیست.

نجفی با بیان اینکه تاکنون 120 سوله در شهر تهران ایجاد شده است و تعدادی از این پایگاه‌ها نیز برای بهره‌وری به کاربری‌های دیگری داده شده است، ادامه داد: یکی از این کاربری‌ها، ورزش بانوان است که امیدواریم ضمن ساخت سوله‌های بیشتر، تمامی سوله‌هایی که کاربری آنها تغییر کرده نیز به مدیریت بحران بازگردانیم، البته اگر بعضی از فعالیت‌های ورزشی به مدیریت بحران لطمه‌ای نزد، همچنان آن فعالیت‌های ورزشی ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد شهردار تهران، برای هر منطقه و محله نقشه‌هایی ایجاد شده است که در صورت بروز حادثه نزدیک‌ترین محل امن را معرفی می‌کند که شهروندان می‌توانند این نقشه‌ها را از سرای محلات و یا نسخه الکترونیک آن را از سایت شهرداری تهران تهیه کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه