English

نجار در نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی:

آمادگی مردم تهران در برابر زلزله به ۱۰ درصد هم نمی رسد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات رسانه‌ها، سازمان صدا و سیما و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه آموزش مردم در مجموع میزان آمادگی مردم تهران در برابر زلزله به 10 درصد نیز نمی رسد.

آمادگی مردم تهران در برابر زلزله به 10 درصد هم نمی رسد

به گزارش خبرگزاری موج، اسماعیل نجار در نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی که صبح امروز (چهارشنبه) در مدرسه دخترانه عصمت منطقه پنج تهران برگزار شد، اظهار کرد: با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات رسانه‌ها، سازمان صدا و سیما و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه آموزش مردم در مجموع میزان آمادگی مردم تهران در برابر زلزله به 10 درصد نیز نمی رسد. سازمان صدا و سیما با برنامه‌های متنوعی که در زمینه حوادث می سازد می‌تواند به آموزش مردم کمک کند. ما از زلزله کرمانشاه نیز درس هایی گرفته‌ایم. علاوه بر این هلال احمر نیز در زمینه آموزش فعالیت می‌کند.

وی ادامه‌ داد: ما برای آموزش‌های عمومی در زمینه آمادگی در برابر بحران برنامه پایلوتی در یزد اجرا کردیم که به واسطه آن تا به امروز 300 هزار نفر آموزش دیده اند. همچنین جشنواره فیلم کوتاه امید نیز پنجم دی ماه برگزار می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره وضعیت اسکان موقت زلزله زدگان کرمانشاه نیز، توضیح داد و گفت‌: مسئولیت توزیع کانکس به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده است. علاوه بر این قرارگاه خاتم الانبیا نیز 2000 سکو برای جانمایی این کانکس‌ها ایجاد کرده است. همچنین تاکنون بیش از 1200 کانکس به مناطق زلزله زده ارسال شده است که تصور می کنیم تا یک ماه آینده اسکان موقت در این مناطق به صورت کامل برقرار شود. علاوه بر این کار بازسازی و آوار برداری آغاز شده است و در حال‌ انجام است.

به گفته نجار، پنج میلیون تومان اعتبار  برای اسکان موقت مناطق شهری و سه میلیون تومان برای مناطق روستایی اعتبار پیش‌بینی شده است که سه گزینه اجاره، تهیه اتاق یا تهیه کانکس در نظر گرفته شده است.

تسهیلات بانکی برای مناطق شهری از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان با کارمزد پنج درصد افزایش یافته است

وی همچنین ‌اضافه کرد: تسهیلات بانکی برای مناطق شهری از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان با کارمزد پنج درصد افزایش یافته است و برای مناطق روستایی نیز از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد در نظر گرفته شده است. برای مناطق شهری نیز شش میلیون تومان کمک بلاعوض، دو میلیون تومان کمک معیشت و دو میلیون تومان کمک برای تهیه سیمان در نظر گرفته شده است. این رقم نیز برای مناطق روستایی پنج میلیون تومان کمک بلاعوض، دو میلیون تومان معیشت و دو میلیون تومان هزینه تهیه سیمان در نظر گرفته شده است.

مردم به دلیل 900 پس لرزه‌ای که تاکنون اتفاق افتاده است نگران هستند 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه‌ داد: بسیاری از خانه‌ها قابل استفاده هستند، اما مردم به دلیل 900 پس لرزه‌ای که تاکنون اتفاق افتاده است نگران هستند و به داخل خانه‌های خود نمی‌روند. تخریب ها بیشتر در دشت ذهاب و سرپل ذهاب بوده است و ازگله تخریب زیادی در بر نداشته است. پیش‌بینی می‌شود که 10 تا 12 هزار کانکس دیگر مورد نیاز است.

نجار تصریح کرد: قرار است که 4000 تن علوفه نیز برای دام های منطقه از طریق جهاد کشاورزی توزیع شود.

وی با اشاره به آیین‌نامه‌ 2800 که در زمینه تأمین امنیت ساختمان‌ها تدوین شده است، تاکید کرد: اگر ساختمانها این آیین‌نامه‌ را رعایت کنند و حداقل‌های ایمنی را در نظر بگیرند ساختمان ها فرو نمی ریزد، اما ما در این زلزله شاهد بودیم که ساختمانی پنج طبقه مانند موم نرم شده بود چرا که در ساخت آن آیین‌نامه‌ 2800 رعایت نشده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه