English

پلیس بین الملل ناجا به عنوان یک پلیس حرفه ای با جرایم فرامرزی و سازمان یافته برخورد می کند

سرهنگ مهدی حاجیان گفت: پلیس بین الملل ناجا به عنوان یک پلیس تخصصی و حرفه ای در حوزه مبارزه با جرایم فرامرزی و سازمان یافته فعالیت می کند و به تبع عضویت در سازمان بین المللی پلیس جنایی (سازمان اینتر پل) صلاحیت تحقیق و تعقیب مجرمین و افراد تحت پیگرد را در سطح بین الملل به عهده دارد.

پلیس بین الملل ناجا به عنوان یک پلیس حرفه ای با جرایم فرامرزی و سازمان یافته برخورد می کند

به گزارش خبرگزاری موج، سرهنگ مهدی حاجیان در خصوص وظایف و اختیارات پلیس بین الملل گفت: پلیس بین الملل ناجا به عنوان یک پلیس تخصصی و حرفه ای در حوزه مبارزه با جرایم فرامرزی و سازمان یافته فعالیت می کند و به تبع عضویت در سازمان بین المللی پلیس جنایی (سازمان اینتر پل) صلاحیت تحقیق و تعقیب مجرمین و افراد تحت پیگرد را در سطح بین الملل به عهده دارد و از طریق سامانه ارتباطی موسوم به اینترپل، بطور ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به صورت آنلاین و بر خط با ۱۹۰ کشور عضو سازمان اینترپل در ارتباط است و تبادل ارتباط می کنیم.

وی خاطر نشان شد: اطلاعات جنایی را به صورت آنلاین با پلیس کشورها تبادل می کنیم و اگر بخواهیم فردی را در سطح بین الملل تحت تعقیب قرار دهیم کمتر از چند ثانیه می توانیم مشخصات و اطلاعات این فرد را در بلک لیست یا لیست سیاه پلیس کشورهای جهان قرار دهیم.

جانشین پلیس بین الملل ناجا با اظهار به اینکه کشور فلسطین با رایزنی های جمهوری اسلامی ایران عضو پلیس اینترپل شده است، ابراز داشت: این موضوع دستاورد بسیار بزرگی برای ایران و کشورهای اسلامی بود که توانستند در برابر قدرت های بزرگ و مستکبر که اجازه ورود کشور فلسطین به سازمان اینترپل را نمی دادند، بایستند.

وی با اظهار به اینکه پلیس بین الملل از طریق دیتا بیس هایی که در اختیار دارد مجرمین و فعالیت های مجرمانه را در سطح بین الملل رصد می کند، تاکید کرد: در واقع وظیفه ردیابی، شناسایی، دستگیری و استرداد افراد تحت پیگرد متواری به خارج از کشور به عنوان یک نهاد اجرایی کیفری بین المللی و همچنین به عنوان ضابط قضایی بین المللی بر عهده پلیس بین الملل ناجا قرار دارد.

 حاجیان با یادآوری اینکه عضویت جمهوری اسلای ایران در پلیس اینترپل سابقه ۹۰ ساله دارد، بیان داشت: می توان تقریبا ادعا کنیم که ما جزو کشورهای موسس سازمان اینترپل بوده ایم و اساسنامه سازمان را پذیرفته ایم و امروز یکی از کشورهای فعال، موثر و تاثیرگذار از لحاظ پلیسی در سطح منطقه و بین الملل هستیم.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد در خصوص معاهده استرداد توضیح داد: استفاده از ظرفیت دیپلماسی پلیسی و تعامل سازنده با کشورهای عضو سازمان اینترپل یکی از قابلیت ها و توانمندی های فنی و تخصصی پلیس جمهوری اسلامی ایران، پلیس بین الملل در سطح منطقه و بین الملل است. ما در حوزه مبارزه با جرم و تعقیب مجرمین توانسته ایم علی رغم نبود معاهده استرداد فی مابین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، تعدادی از مجرمین حرفه ای و افراد تحت پیگرد متواری به خارج از کشور را استرداد کنیم و به کشور بازگردانیم.

جانشین پلیس بین الملل ناجا با ارائه مثالی اظهار داشت: در پرونده بزرگ فساد نفتی یکی از متهمین اصلی پرونده را در یکی از کشورهای حوزه دریای کارائیب در آمریکای مرکزی با اقدامات فنی شناسایی و مسترد کردیم و برای محاکمه به مرجع قضایی تحویل دادیم. این در حالی است که ما در آن کشور هیچ معاهده استرداد یا معاوضات قضایی هم نداریم و این عمل و اقدام فقط بر مبنای همکاری های پلیسی و توافقات پلیسی و رایزنی هایی است که انجام شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اراده سیاسی دولت ها و عدم همکاری دولت ها گاهی مانع رسیدن به نتیجه می شود، گفت: در یکی از پرونده هایی که داشتیم متهمی که در کشور کانادا وجود داشت، تمام اقدامات انجام شد و محل یابی شد و پلیس بین الملل تا مرحله دستگیری پیش رفت ولی صراحتا اعلام کردند که مقامات ما ارده ای برای همکاری ندارند و گفتند از طریق دستگاه های قضایی و دیپلماسی عمل کنید و این پرونده به آنجا برای پیگیری محول شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه