English

ضرورت برخورد با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می کنند

اگر در مراکز عمومی قلیان عرضه شود، ریسک انتقال بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، ضمن‌ اینکه موجب تبلیغ استعمال دخانیات نیز خواهد شد.

ضرورت برخورد با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می کنند

 به گزارش خبرگزاری موج، احمد همتی نماینده مجلس با بیان موضع مجلس نسبت به نحوه برخورد با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند گفت: بی‌تردید ضرر مصرف قلیان به مراتب بیشتر از سیگار بوده و اگر در مراکز عمومی عرضه شود، ریسک انتقال بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، ضمن‌ اینکه موجب تبلیغ استعمال دخانیات نیز خواهد شد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: عرضه قلیان در مراکز عمومی به هیچ‌وجه شایسته نیست، آن هم در شرایطی که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی مصرف سیگار در اماکن عمومی را هم ممنوع اعلام کرده‌اند، بنابراین با این دیدگاه که مصرف قلیان سلامت جامعه را هدف قرار می‌دهد، بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت و درمان مخالف فعالیت قهوه‌خانه‌هایی هستند که در آنها قلیان عرضه می‌شود.

همتی با اشاره به قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1385 که عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرده است، ادامه داد: بر اساس قانون، عرضه قلیان در مراکز عمومی ممنوع بوده و در بسیاری از شهرها نیز این قانون اجرا شده هرچند ممکن است در برخی شهرها، اجرای این قانون مورد غفلت واقع شده یا نظارت دقیقی بر اجرای آن صورت نگرفته باشد.

وی تصریح کرد: نکته قابل‌توجه در مورد عرضه قلیان در برخی قهوه‌خانه‌ها این است که این موضوع عاملی برای جذب نوجوانان به این مراکز شده و می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای بروز تخلفات بعدی باشد، کما اینکه شاید یکی از علل اشاعه اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان نیز حضور در این مراکز باشد.

وی با انتقاد نسبت به اظهارنظر برخی نمایندگان مبنی بر اینکه تعطیلی قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند، منجر به بیکاری تعداد زیادی از افراد می‌شود خاطرنشان کرد: مگر قرار است برای کمک به حل بحران بیکاری بروز هر تخلفی را نادیده بگیریم، در این صورت نباید با قاچاقچیان هم برخورد شود، چراکه اشتغال ایجاد می‌کنند، بنابراین این توجیه خوبی نیست و اگر عرضه قلیان خلاف قانون بوده، و برای بهداشت و سلامت جامعه مضر است، نباید به هیچ‌عنوان صورت بگیرد.

همتی با تاکید بر اینکه اماکن عمومی ملزم به رعایت ضوابط قانونی برای منع عرضه قلیان هستند، عنوان کرد: اشتغالزایی باید از راه‌هایی که برای جامعه مفید بوده، ایجاد شود، نه اینکه به این بهانه از بروز برخورد با مراکزی که تخلف در آنها صورت گرفته، ممانعت به عمل آورده شود، بنابراین باید بدون هیچ قید و شرطی با قهوه‌خانه‌هایی که ضوابط قانون را نادیده می‌گیرند، برخورد شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می کنند، برخورد نشود، تنها به این مرحله بسنده نمی‌کنند و چه بسا عدم‌اجرای قانون در این بخش به شکل‌گیری معضلات اجتماعی دیگری نیز منتهی شود، که مقابله با آنها هزینه‌هایی را برای کشور به‌همراه داشته باشد، به همین دلیل افزایش بیکاری ناشی از تعطیلی این مراکز، توجیه قابل‌قبولی نیست، بنابراین باید کشور به جایی برسد که در پی برخورد جدی با مشاغل آسیب‌رسان، به دنبال ایجاد اشتغال به معنای واقعی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی