English

موج از افزایش سناریوی کودک آزادی در کشور گزارش می‌دهد؛

جولان کودک آزاری در سایه غفلت نهادهای ذیربط

تراژدی کودک آزادی مدت‌هاست تبدیل به سوژه داغ برای مسوولان و به‌ویژه رسانه‌ها شده بود که طی این مدت اظهارنظرهای زیادی مطرح شد که باید دید این سناریو به کجا خواهد کشید!؟

جولان کودک آزاری در سایه غفلت نهادهای ذیربط

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، خبر مرگ کودک ۶ماهه در یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی توسط پدر سنگدل، یاد آور حادثه تلخ آتنا و بنیتا بود.کودکی که این بار توسط بی‌مهری پدر قربانی شد. متاسفانه کودک پس از انتقال به بیمارستان کودکان تبریز فوت و پرونده از سوی مراجع قضایی در حال پیگیری است.

این موضوع سبب شد تا سراغ امان الله قرایی مقدم جامعه شناس وعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی برویم، وی معتقد است وقتی فضای اجتماعی جامعه به دلیل فقر، اعتیاد، طلاق، بدسرپرتی، بی سرپرستی کودکان  و... مسموم شود نتیجه آن نیز گسترش خشونت‌ها در جامعه است که متاسفانه کودکان  بیشترین آسیب را  در میان اقشار جامعه می‌بینند.

وی با اشاره به این که خشونت‌ها در گذشته به این حد نبوده است، گفت: در گذشته شاهد داغ کردن، تنبیه بدنی کودک و...بودیم، اما اکنون شکل، حد  و اندازه خشونت‌ها  تغییر کرده است، خشونت امروز از در و دیوار جامعه بالا می‌رود و رفتار سیاستمداران و برخوردها و ناسزاهای آن خشونت را به جامعه منتقل می‌کند.

رواج بچه فروشی در کشور

قرایی مقدم بیکاری فقر و گرسنگی را از دیگر مسائل مربوط به  افزایش کودک آزاری می‌داند و معتقد است، فقر و گرسنگی در جامعه به حدی رسیده است که بچه فروشی رواج یافته که متاسفانه شاهد این هستیم که تا قیمت یک میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

قانون حمایت از کودکان در کشور اجرا نمی‌شود

 قرایی مقدم درباره بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از 6 سال در مجلس گفت: بررسی این لایحه خبر بسیاری خوبی است البته باید گفت که ما قانون حمایت از کودکان را داریم اما متاسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی در میان مردم اجرا نمی‌شود و زیر پا گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان دهنده آن است بیشترین کودک آزاری در محیط خانه اتفاق می‌افتد که بیشتر توسط والدین معتاد صورت می‌گیرد، گفت: پژوهش نشان داد افرادی که در کودکی مورد آزار به‌ویژه آزار جنسی قرار می گیرند در بزرگسالی بیشتر از سایرین به فساد و فحشا روی می آورند.

 مساله کودک آزاری موضوع امروز و جدیدی برای دنیای ما نیست بلکه کودکان از قدیم الایام در خانواده یا خارج از خانواده مورد آزار و اذیت از جمله کتک خوردن و کار کشیدن هایی که منجر به آسیب رسیدن به جسم  و روح  آن ها بود قرار داشته و دارند.

مسکوت ماندن 6 ساله لایحه حمایت از کودکان در مجلس

فاطمه دانشور  گفت: بیش از 6 سال است که لایحه حمایت از کودکان در مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده که باید هر چه سریعتر به این لایحه رسیدگی شود تا بخشی از مشکلات کودکان در جامعه مرتفع شود.

وی با تاکید بر این موضوع که سالیان سال است این لایحه در مجلس معلق مانده و تعیین تکلیف نشده است، گفت: در بخشی از لایحه حمایت از کودکان به بحث آموزش تأکید شده است که بسیار مهم است.

به گفته دانشور، در لایحه حمایت از کودکان که در مجلس معلق مانده شرایط فرزندخواندگی آسان‌تر شده است و همچنین در این لایحه به مددکار اجتماعی قدرت مداخله داده می‌شود تا بتواند در وضعیت‌های حاد و شرایط اورژانسی به موضوع رسیدگی کنند.

 اواخر شهریورماه، بررسی لایحه حمایت از کودکان در صحن علنی مجلس

محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج درباره "لایحه حمایت از کودکان" که 6 سال مسکوت مانده، اظهار داشت: بررسی این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس انجام شده و قرار است نهایتا تا اواخر شهریورماه به صحن علنی مجلس بیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره افزایش خشونت‌ها و کودک آزاری‌های اخیر و برنامه مجلس برای واکنش به این رخدادها، گفت: در این 6 سال هیچ اقدامی درباره لایحه حمایت از کودکان صورت نگرفته بود، در واقع زمانی که این لایحه به صحن علنی مجلس بیاید کارهای کارشناسی مسائلی همچون کودک آزاری، کودکان کار، اعتیاد و بیکاری والدین آن‌ها و...در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کودکان در همه کشورهای جهان به نام آینده سازان جامعه نیز یاد می شود و بر همین مبنا است که توجه خاصی در کشورهای توسعه یافته بر روی این نسل می شود و تلاش می شود که بهترین امکانات در اختیارشان قرار گیرد حال باید دید مسوولان ذی ربط چه زمانی به فکر کودکان هستند و بررسی و تصویب لایحه حمایت از کودکان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی