English

سخنگوی سازمان جمعیت هلال احمر خبر داد

واکسیناسیون زائران حج تمتع دو هفته قبل از تشرف / اعزام تیم پزشکی هلال احمر هفته اول مرداد

سخنگوی سازمان جمعیت هلال احمر از واکسیناسیون زائران حج تمتع دو هفته قبل از اعزام خبر داد و گفت: تیم پزشکی هلال احمر هفته اول مرداد جهت خدمات رسانی در حج اعزام می‌شوند.

واکسیناسیون زائران حج تمتع دو هفته قبل از تشرف / اعزام تیم پزشکی هلال احمر هفته اول مرداد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، سید حمید جمال الدینی در اولین نشست خبری صبح امروزدر جمع خبرنگاران اظهار داشت: هلال احمر در حوزه حج  آمادگی کامل را  برای ارایه خدمات به زایران در دو بیمارستان مکه و مدینه دارند، به طوری که 90 مجموعه بهداشت و درمانی در هتل ها و مکان های اقامتی  مستقر می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه  570 نفر از امدادگران در حوزه سلامت انتخاب شدند، گفت: امدادگران آموزش‌های لازم در حوزه پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت درمانی را دریافت کردند. همچنین هفته آینده باز آزمایی نهایی انجام می‌شود که این امدادگران به 86 هزار زایری که ثبت نام کردند خدمات بهداشتی درمانی را ارایه کنند.

جمال الدینی  با بیان اینکه امسال کل کاروان‌های حج و زیارت دوره مدیریت بحران را خواهند گذراند، گفت: داروهای مورد نیاز برای حج امسال تامین شده است. 

سخنگوی هلال احمر در ادامه با بیان این که زائران حج تمتع دو هفته قبل از اعزام واکسن خود را بزنند، اظهار داشت: تیم پزشکی هلال احمر هفته اول مرداد جهت خدمات رسانی در حج اعزام می‌شوند.

جمالدینی در ادامه نشست به آمار حوزه امداد و نجات اشاره کرد و گفت: در مقایسه آمارهای سه ماهه ابتدای سال با زمان مشابه در سال گذشته، ما با افزایش دو درصدی مأموریت‌های امداد و نجات از نظر تعداد عملیات و افزایش یک درصدی انتقال مصدومان مواجه بودیم و در مأموریت‌های ترافیکی نیز آمارها افزایش دو درصدی را نشان می‌دهد. در زمینه عملیات‌های نجات نیز با افزایش 16 درصدی مواجه بودیم.

وی  در ادامه با بیان این‌که در کنار این آمار شاهد کاهش 20 درصدی آمار فوت‌های ناشی از انتقال به مراکز درمانی بوده‌ایم در حالیکه سال گذشته در این زمینه 21 نفر فوت کرده بودند و این تعداد در سال جدید به 15 نفر کاهش پیدا کرد، گفت: 2 هزار امدادگر دوره دیده‌اند ویک هزارو 500 نفر از آنها با کمک متخصصان طب اورژانس و فوریت‌های پزشکی دوره بازآموزی پیش‌بیمارستانی را هم طی کردند و در حال حاضر در هر پایگاه حداقل یک نفر این دوره‌ها را گذراند.

سخنگوی  جمعیت هلال احمر با اشاره به پیک دوم مصدومان ناشی از حوادث در تابستان و به ویژه در شهریور رخ می‌دهد از مردم خواهش می‌کنیم که بیشتر مراقبت کنند، گفت: طرح تابستانه از ابتدای تیرماه شروع شده تا پایان شهریور ادامه دارد و تاکنون با افزایش 22 درصدی ماموریت امداد و نجات و همین‌طور افزایش 44 درصدی نجات فنی مواجه بوده‌ایم.

2هزارو 674 مورد عملیات طرح تابستانه تاکنون

به گفته وی، 2هزارو 674 مورد عملیات طرح تابستانه تا امروز صورت گرفته است که بخش عمده‌ای از این ماموریت‌ها در استان مازندران و اصفهان بوده است و پس از آن استان‌های هرمزگان، فارس، آذربایجان شرقی و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

جمال‌الدینی  در ادامه به عملیات ساحلی اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که مصدومان این عملیات در سال جاری 48 درصد در خارج از ناحیه سالم‌سازی بود و 52 درصد از عملیات ساحلی هلال‌احمر در محدوده طرح سالم‌سازی بود، این در حالی است که در سال‌های گذشته عملیات خارج از محدوده طرح سالم‌سازی بیشتر بود. این مساله نشان می‌دهد که مراقبت خود مردم و آموزش آنها منجر به حضور در محدوده طرح بوده است و همین‌طور نشانگر افزایش محدوده طرح سالم‌سازی است. تاکنون 75 نفر توسط نیروهای جمعیت به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و بیش از 2000 نفر نیز در محل حادثه از خدمات سرپایی استفاده کرده‌اند و درمان شده‌اند.

تخصیص 50 میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره لجستیکی در عملیات امداد و نجات

وی با اشاره به هزینه هلال‌احمر در بخش لجستیکی، گفت: نزدیک به 50 میلیارد تومان از سوی جمعیت در طول چند ماه اخیر برای تکمیل زنجیره لجستیکی در عملیات امداد و نجات هزینه شده است که 20 درصد از این مبلغ مربوط به خرید اقلام 22گانه امدادی برای تکمیل انبارهای امداد و نجات بود. باقی مبلغ مربوط به خرید خودروهای نجات است که امیدواریم بتوانیم 75 دستگاه خودروی نجات را تا مهر ماه به استان‌ها تحویل بدهیم. بخشی از این خودروها و تجهیزات مربوط به عملیات‌های سیلاب و بخشی دیگر مربوط به تیم‌های واکنش سریع و بخشی هم مربوط به تامین خودروهای عملیات امداد و نجات است.

تقسیم بندی بودجه هلال احمر در چند بخش

سخنگوی جمعیت هلال احمر در ادامه به تشریح منابع تامین بودجه جمعیت و همچنین موارد هزینه آن پرداخت و گفت: بودجه هلال‌احمر در چند بخش تقسیم شده است. بخشی از اعتبارات که نزدیک به 1280 میلیارد تومان است در سرفصل اختصاصی قرار می‌گیرد که عمدتا موارد تامین آن مربوط به 42 درصد حق‌ ثبت اسناد رسمی و یک درصد مربوط به عوارض گمرکی است که سال گذشته عوارض گمرکی نیم درصد بود و امسال افزایش پیدا کرد. سرفصل دیگر تامین بودجه سرفصل عمومی است که بر اساس آن، دولت متناسب با درآمد حاصل از نفت و مالیات آن را پرداخت می‌کند و اعتبار هلال‌احمر در این سرفصل 100 میلیارد تومان است. یک سرفصل متفرقه هم وجود دارد که عمده‌ترین منبع تامین آن ماده 1012 قانون مدیریت بحران است که مبلغ آن نزدیک به 504 میلیارد تومان می‌شود. البته منابعی مانند یک درصد ناشی از فروش بلیت هواپیما هم وجود دارد که نزدیک به 18 میلیارد تومان است.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر افزود: اعتبارات عمومی هم به صورت یک دوازدهم پرداخت می‌شود و این یعنی که حدود 9 تا 10 میلیارد در ماه به هلال‌احمر اختصاص داده می‌شود. از آنجایی که سرفصل اختصاصی به صورت درآمد هزینه است، درآمدهای هلال ناشی از این منبع تحت تاثیر وضعیت آنها قرار می‌گیرد یعنی اگر وضعیت املاک و خودرو تحت تاثیر قرار بگیرد درآمد هلال‌احمر از این موضوع نیز تاثیر می‌گیرد. بنابراین بخش درآمدی مورد نظر ما مربوط به سرفصل متفرقه و ماده 1012 است که به نوعی وابسته به درآمد دولت است و چون از این طریق اختصاص پیدا می‌کند صرف حوادث می‌شود که مبلغ این درآمد 504 تا 508 میلیارد تومان است. 

وی اضافه کرد: برخی از این اعتبارات مربوط به حقوق اعضای جمعیت، ایاب و ذهاب و امدادگران است و ما حدودا ماهی 30 میلیارد تومان حداقل اعتباری است که برای این مساله نیاز داریم.

استقرار 55 سوله امدادی

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در مورد اقدامات مربوط به حوزه عملیات امداد و نجات، گفت: در حال حاضر 55 سوله امدادی در مساحت 650 هزار متر مربع داریم که 22 قلم کالای امدادی از طریق آنها تامین می‌شود. 10.2 میلیارد تومان برای تکمیل اقلام امدادی هزینه شده است و علیرغم مشکلات بودجه‌ای در فاز پاسخ آماده ارائه خدمت به مردم هستیم.

آموزش  750 هزار نفر در تیم‌های واکنش سریع هلال احمر تا پایان سال

وی با اشاره به تشکیل تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمرگفت: در سال 96 شهرستان‌های بالای 120 هزار نفر جمعیت و پرخطر که شامل 75 شهرستان می‌شوند برای تشکیل تیم‌های واکنش سریع انتخاب شدند و در هر کدام از مناطق تیم‌های 10 نفره واکنش سریع به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند و در تلاش هستیم تا پایان سال آموزش و تربیت 750 هزار نفر که در هر استان تیم‌های واکنش سریع 15 نفره را تشکیل می‌دهد، داشته باشیم.

تکمیل تیم های عملیات کوهستان جمعیت تا چند ماه آینده

جمال‌الدینی در مورد بخش کوهستان نیز گفت: اقلام عملیات کوهستان نیز تامین شده و تا چند ماه آینده کل تیم کوهستان ما تکمیل می‌شود. تیم‌های عملیات کوهستان جمعیت در طول دو سال گذشته 3 هزار مورد عملیات انجام دادند و در پی این عملیات‌ها یک هزارو 70 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. در 60 مورد از این عملیات‌ها از ناوگان هوایی هلال‌احمر نیز استفاده شد.

اجرای طرح شوق رویش توسط سازمان جوانان تا پایان شهریور

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از اجرای طرح شوق رویش توسط سازمان جوانان تا پایان شهریورخبر داد و گفت: علیرغم مشکلات، تامین اعتبارات در این زمینه انجام شده و طرح شوق رویش توسط سازمان جوانان در سراسر کشور اجرایی شده است. هدف این طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی جوانان در زمینه‌های مختلف از جمله کاهش اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و نجات است. این طرح از 15 تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

بازنگری اهداف داوطلبانه هلال‌احمر

وی با اشاره به بازنگری در اهداف داوطلبانه هلال‌احمر گفت: دنبال این هستیم که در دبیرخانه مشارکت‌ها را بازبینی کنیم و معتقدیم باید با توجه به ویژگی‌های داوطلبان بتوانیم چرخه‌ای میان نیاز و پاسخگویی را برقرار کنیم.

اجرای برنامه پنج ساله جمعیت هلال‌احمر از آغاز سال جاری

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از اجرای برنامه پنج ساله جمعیت هلال‌احمر از آغاز سال جاری خبر داد و گفت: بخش اعظمی از این برنامه مربوط به مفاهیم جدیدی است که تا حدودی به فراموشی سپرده شده بود. بخشی از این مفاهیم مربوط به فعالیت در زمینه ترویج ارزش‌های بشردوستانه است. این تفاوت در مفاهیم را با مقایسه برنامه پنجم و ششم توسعه نیز می‌توانید مشاهده کنید. در برنامه پنجم بیشتر توجه به وظایف هلال‌احمر در زمینه امداد و نجات بود اما امروز سرمایه اجتماعی پیشگیری و خدمات داوطلبانه مورد توجه قرار گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه