English

در نشست خبری رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه عنوان شد

قدردانی محسنی‌اژه‌ای از سپاه پاسداران/بازداشت بیش از ۵۰ قاضی، کارمند، وکیل و کارشناس متخلف

رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به امنیت فوق‌العاده در کشور، از وزارت اطلاعات، بسیج، قوه قضائیه و به ویژه سپاه پاسداران قدردانی کرد.

قدردانی محسنی‌اژه‌ای از سپاه پاسداران/بازداشت بیش از 50 قاضی، کارمند، وکیل و کارشناس متخلف

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در آستانه هفته قوه قضاییه گفت: در روزهای پایانی ضیافت الهی هستیم، ان‌شاءالله که در این ایام نهایت بهره برداری را از سفره الهی ببریم و از عنایات خداوند در عید فطر بهره کافی ببریم.

وی با اشاره به روز قدس گفت: ان‌شاءالله در این روز بزرگ شرکت کرده و وظیفه دینی و ملی و... خود را انجام می‌دهیم. از همه کسانی که امنیت فوق‌العاده را در کشور ایجاد کردند اعم از وزارت اطلاعات، بسیج و قوه قضاییه تشکر می کنم، همچنین به طور ویژه از سپاه پاسداران که در برخورد با تروریست ها و جریان تکفیری اقدامات به موقع انجام دادند و با پرتاب هوشمندانه و انهدام مقر جریان تروریستی، دل مردم را شاد کردند.

وی در ادامه فرا رسیدن هفته قوه قضاییه را تبریک گفت و افزود: هفته قوه قضاییه از اول تیرماه شروع و تا روز شهادت آیت الله بهشتی ادامه دارد. در هفته قوه قضاییه فرصتی است که قوه ببیند اقداماتی که کرده چه بوده و با مردم سخن بگوید و سخن مردم را بشنود و به مسایل سال بعد توجه داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امسال به دلیل اینکه برخی از ایام هفته قوه با روز قدس و عید فطر مصادف می شود، ناچارا بعضی از برنامه‌های‌مان به خارج از هفته موکول می شود.

وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته قوه گفت: قوه قضاییه و امنیت همه جانبه، قوه قضاییه و همکاری با سایر قوا اعم از مجریه و مقننه برای مبارزه با همه مظاهر فساد، قوه قضاییه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال که شعار سال است، قوه قضاییه و خدمت بهتر و آسان‌تر به مردم و تکریم ارباب رجوع، قوه قضاییه و تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و امام راحل، قوه قضاییه و ولایت مداری و بصیرت انقلابی و قوه قضاییه و تجلیل از شهدا و ایثارگران اسامی روزهای هفته قوه قضاییه است.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: پنجشنبه دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، شنبه حضور مسئولان در مرقد امام و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، نهم تیرماه که جمعه هفته بعد است حضور همه روسای دادگستری و برخی مسئولان در نمازهای جمعه و سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه و 11 تیر ماه هم همایش سراسری با حضور همه مسئولان عالی کشوری و لشکری برگزار می‌شود. 12 تیر ماه نیز دیدار با مقام رهبری و ارایه گزارش سال قبل خدمت ایشان است. 14 تیر ماه نیز مصاحبه ریاست قوه با رسانه ملی در شبکه یک بعد از خبر 21 انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز در بسیاری از کلانشهرها رفت و آمد مردم هم هزینه بر است و وقت زیادی را می‌طلبد؛ لذا سعی کردیم ارایه خدمت به مردم تسهیل شود و هم هزینه و هم وقت کمتری صرف کنند. از جمله کارهایی که در شهریور سال گذشته شروع شد ابلاغ الکترونیک بود. چندین میلیون ابلاغ در ماه های آخر سال 95 انجام شد. ثبت الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد و املاک توسعه یافت، به گونه‌ای که بیش از 92 درصد از کل خدمات ثبتی که در سال 95 به مردم ارایه شده، به صورت الکترونیکی بوده است و برخی از استعلامات به طور میانگین ظرف 48 ساعت انجام شده است. به طور مشخص 12 میلیون و 958 هزار و 115 مورد ثبت سند الکترونیک داشتیم. حذف دفاتر املاک ثبتی در سازمان ثبت نیز از دیگر اقدامات بود.

رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه گفت: سال گذشته نظارت دیوان عالی هم به صورت الکترونیکی و میدانی تقویت شد. نظارت حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و نظارت دادسرای انتظامی قضات نیز تقویت شد هم از طریق الکترونیکی و هم از طریق دستی. از جمله اقدامات در راستای تقویت نظارت این بود که در سال 95 بیش از 50 قاضی و کارمند و وکیل و کارشناس متخلف را بازداشت کردیم و بیش از 185 نفر از دلالان و کارچاق کن ها و کسانی که تحت جعل عنوان و یا منتسب کردن به برخی از افراد از مردم کلاهبرداری می کردند را دستگیر کردیم.

 کاهش ۹ درصدی ورودی پرونده‌های خانواده 

سخنگوی دستگاه قضا از کاهش ۹ درصدی ورودی پرونده‌های خانواده خبرداد و گفت: توقف نرخ رشد طلاق توافقی، کاهش یک درصدی این نوع از طلاق‌ها را هم شاهد بودیم. ۵۷ درصد از دادخواست‌های نفقه هم در سال ۹۵نسبت به سال ۹۴کاهش داشت، در واقع  ۸ درصد صلح و سازش زوجین در خود دادگاه‌ها در سال گذشته افزایش داشته است.

کاهش ۴ درصدی پرونده‌های سرقت

محسنی اژه‌ای از کاهش ۴درصدی پرونده‌های سرقت نیز خبر داد و گفت: ۸هزارو ۶۰۰ پرونده هم در رابطه با مواد مخدر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 کمبود نیروی انسانی و بودجه در زندان‌ها

معاون اول قوه قضائیه از ضرورت پیگیری مسائل مربوط به زندان‌ها خبر داد و گفت: در رابطه با زندان‌ها مشکلاتی را در راستای کمبود نیروی انسانی، بودجه و فضای زندان داریم. قرار بود اردوگاه‌های مواد مخدر از سوی دولت احداث شود که این امر محقق نشد.

بیش از 39 هزار عفو در سال گذشته

وی درباره عفوهای سال گذشته نیز توضیح داد و گفت: سال گذشته شاهد عفو ۳۹هزار و ۷۹۱ مورد بودیم که این موارد شامل جرائم سنگین نمی‌شد. در برخی از موارد ناظرین زندان رفتار خوب زندانی را دیده و گزارش می‌کردند. البته این مقدار به معنای آزادی از زندان نیست چرا که در برخی از موارد شاهد عفو در مجازات‌ها از جمله شلاق بودیم.

 بیش از ۱۵ هزار نفر از آزادی مشروط در سال گذشته

وی درباره بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه در رابطه با مرخصی‌های ماه مبارک رمضان گفت: از تمام زندانیانی که مشمول این بخشنامه شدند می‌خواهیم در روز موعد به زندان بازگشته و غیبت نداشته باشند، چرا که برای موارد بعدی دچار مشکل می‌شوند. در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر از آزادی مشروط استفاده کردند.

 

معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از وضعیت استخدام کارمند و قاضی گفت: در سال ۹۵، هزار و ۷۰ قاضی جذب شدند، علاوه بر این ۱۰۱۷ کارمند هم استخدام شدند. همچنین ۳۱۳ قاضی هم در سال گذشته منفصل شدند.

محسنی‌اژه‌ای به ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا اشاره و تصریح کرد: در دیوان عالی کشور به دلیل افزایش صلاحیت‌ها، موجودی پرونده‌ها هم افزایش داشت. دادگاه عالی انتظامی قضات از هزار و ۸۶۴پرونده موجودی به ۹۴۷رسید. پرونده‌ها در سازمان قضایی مسلح هم در سال گذشته ۷درصد کاهش داشتیم.

 

۱۵ سال حبس برای یک قاضی سابق

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که شنیده شده است ع. ح یکی از قضات پرونده کهریزک، بازداشت شده است. آیا این ادعا صحت دارد؟ گفت: این فرد دو پرونده دارد و با توجه به اینکه باید اشد مجازات برای فرد، انجام شود برای این فرد ۱۵سال حبس صادر شده است.

 دانیال‌زاده متواری نیست

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده است که دو نفر از متهمین مرتبط با دانیال زاده متهم اقتصادی، متواری شدند، گفت: یک نفر در رابطه با این پرونده متواری شده است. این پرونده هنوز در دادسرا است و کیفرخواست آن صادر نشده و برای دادگاه ارسال نشده است.

 

 

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با پرونده بانک سرمایه

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که شنیده شده عده‌ای مرتبط با بانک سرمایه بازداشت شدند، گفت: ۵نفر در این رابطه که عموما مربوط به شرکت‌های وابسته به این بانک بودند بازداشت شدند. مدیرعامل سابق بانک هم در بین بازداشتی‌ها است.

احضار ۶ استاندار به دلیل تخلفات انتخاباتی

محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت تخلفات و جرایم انتخاباتی گفت: تاکنون ۶ استاندار احضار شدند؛ علاوه بر این در بین احضار شدگان، فرمانداران و مسئولان دولتی هم دیده می‌شود.پرونده‌های استانداران و فرمانداران اگر چه در تهران نباشد باز هم در تهران رسیدگی می‌شود.در واقع پرونده‌های مفتوحه در تهران هنوز کیفرخواست صادر نشده اما در برخی از استان‌ها کیفرخواست صادر شده است.

آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی

محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی هم گفت: در این مدت دیوان محاسبات افرادی را شناسایی کرد ولی تا به امروز کسی به عنوان مجرم از سوی دولت مطرح نشده است. ۵ نفر در بازداشت هستند و اخیرا فردی هم در این رابطه بازداشت شده که متوسط حقوق ماهانه‌اش ۱۴۰میلیون بوده است که این فرد اتهامات دیگری هم دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه