English

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

افزایش ١٠ درصدی بودجه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی/بدهی بیش از ٩ هزار میلیاردی چهار بیمه اصلی به وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش ٨٢ درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان خبر داد و گفت: کل ردیف هاى ستادى شامل پزشک خانواده، مابه التفاوت یارانه دارو، کمک به سیاست هاى جمعیتى امسال با کاهش ١٥ درصدی روبه رو شده است.

افزایش ١٠ درصدی بودجه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی/بدهی  بیش از ٩ هزار میلیاردی چهار بیمه اصلی به وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، ایرج حریرچى سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى درباره بودجه کل کشور و بودجه وزارت بهداشت در سال جارى گفت:بودجه سال ٩٦ در کل کشور، هزار و ١٥٢ میلیارد تومان است که این میزان سال گذشته ٩٧٨ هزار میلیارد بود که این بودجه ١٧/٧ درصد رشد داشت و شامل شرکت هاى دولتى و بانک ها هم مى شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جارى بودجه منابع عمومى دولت ٣٤٦ هزار میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته جمع منابع عمومى دولت ٢٩٤ هزار میلیارد تومان بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درآمد اختصاصى دولت در سال جارى ٥٢ هزار میلیارد و سال گذشته ٤١ هزار میلیارد تومان بود، گفت: درآمد اختصاصى ناشى از ارائه خدمت دستگاه ها و منابع عمومى دولتى ناشى از مالیات و نفت و غیره است.

حریرچی با بیان اینکه بودجه هایى که در سیستم دولتى وجود دارد به سه شکل هزینه هاى عمومى و جارى، بودجه دستگاه ها مربوط به درآمد اختصاصى و شکل سوم تملک دارایى است که وزارت بهداشت نیز شامل همین وضعیت مى شود، افزود: بودجه اى که از محل درآمد اختصاصى مى آید داراى سقف است و این درآمد کسب مى شود که در ازاى ارائه خدمت با قیمت قانونى است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه عمده بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه هاى علوم پزشکى هزینه مى شوند، تصریح کرد: هیچ بیمارستان و داروخانه اى به وزارت بهداشت متصل نیست، بلکه به دانشگاه هاى علوم پزشکى متصل هستند.

به گفته وی، بودجه اى که به وزارت بهداشت مى آید به دانشگاه ها ابلاغ اعتبار مى شود. در واقع در سال ٩٦ بودجه دانشگاه هاى علوم پزشکى ١٤هزارو ٩٣٧ میلیارد تومان شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: کل ردیف هاى ستادى شامل پزشک خانواده، مابه التفاوت یارانه دارو، کمک به سیاست هاى جمعیتى امسال ٥١٣٦ میلیارد تومان است که سال گذشته ٦٠٤٣ میلیارد تومان بود و ١٥ درصد کاهش داشته است.

حریرچی با بیان اینکه ردیف هایى نیز به صورت مستقل وجود دارند که یکى هدفمندى یارانه ها است و میزان آن مانند سال گذشته ٤٨٠٠ میلیارد تومان است، تصریح کرد: ردیف بودجه اى یک درصد ارزش افزوده نیز امسال ٣١٧٨ میلیارد تومان شده که سال گذشته ٣٥٠٠ میلیارد تومان بود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: بودجه وزارت بهداشت از محل عمومى ٢٩١٩٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان بوده که رشد آن نسبت به سال گذشته ١٠ درصد بوده است.

وی درباره بودجه بیمه ها در سال جارى گفت: دولت طبق ردیف هاى متعددى به بیمه ها کمک مى کند که بخشى از آن بیمه سلامت ایرانیان است. در واقع بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان امسال ٨٩٥٨ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان و سال گذشته ٤٩٢١ میلیارد تومان بوده که رشد ٨٢ درصدى داشته است.

حریرچى در ادامه نشست در پاسخ به سوال  خبرنگاری درباره اعتراض رادیولوژیست ها به انجام خدمات سونوگرافى توسط متخصصین زنان و اخذ تعرفه از بیماران و نظارت وزارت بهداشت گفت: مطلب جدیدى در مورد رادیولوژیست ها نیست و آموزش ها طبق کوریکولوم آموزشى انجام مى شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید توجه کرد که مجموع رشته هاى مختلف و نظام سلامت براى سلامت مردم است، گفت: نمى توانیم بگوییم همه ارائه کنندگان را راضى مى کنیم، بلکه هدف اول ما کسب رضایت مردم است، در واقع ارائه کنندگان خدمات باید درخواست هاى خود را منطبق بر درخواست مردم بکنند.

حریرچی با اشاره به اینکه در برخى کشورها پزشکان عمومى هستند که هم سزارین و هم زایمان طبیعى و هم آپاندیس و هم عمل ارتوپدى انجام مى دهد، افزود: در واقع نظام سلامت تصمیم گرفته که پزشک آموزش دیده این خدمات را به مردم ارائه کند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعرفه های خدمات پزشکی اظهار داشت: تاکنون مشخص نشده است و منتظر مصوبه دولت هستیم، در واقع تابع تصمیمات دولت هستیم.

حریرچی همچنین از افزایش ١٠ درصدی بودجه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

سخنگوی وزارت بهداشت به بدهی ٩هزار و ٩١ میلیاردی چهار بیمه اصلی به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: وزارت بهداشت ١٤ هزار و ١٠٩ میلیارد از ٤ بیمه اصلی( بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، کمیته امداد و سلامت ایرانیان) طلبکار بوده که تنها ٥ هزار و ١٧ میلیارد آن  به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

 

کاهش سالانه٣٣٠ میلیارد دلار در وادارت

حریرچی درباره واردات صافى هاى دستگاه هاى دیالیز و برنامه دیشب مناظره شبکه یک گفت: تنها دولتى هستیم که واردات را به میزان قابل توجهى کاهش دادیم، در واقع موقعى که کار را تحویل گرفتیم وابستگى به داروهاى فراورده ٤٠ درصد وابستگى ارزى بود و در حال حاضر ١٠ درصد وابستگى ارزى است.

وی با بیان اینکه طى این سال ها، سالانه ٣٣٠ میلیارد دلار کاهش واردات داشتیم، گفت: زمانى که کار را تحویل گرفتیم کمبود دارو ٣٥٠ قلم بود و یک میلیارد دلار کاهش مصرف واردات دارو طى ٣ سال اخیر داشتیم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، به طور متوسط در دسترسى اقلام مصرفى بیمارستانى، افزایش قابل توجهى داشتیم و از ٣٢٠ قلم به ٧٥٠ قلم دسترسى دارو در بیمارستان رسیدیم، در واقع قبلا ١٤٨٠ قلم وسایل پزشکى در بیمارستان موجود بود و الان٢هزار ١٣٠ قلم است که در ٩٨ قلم از تجهیزات و ملزومات پزشکى خودکفا شدیم.

وی با اشاره به اینکه میزان ٥٩٣ میلیون دلار صرفه جویى فقط در سال ٩٤ انجام شد، گفت: بازار انحصارى تجهیزات پزشکى در کشور ما وجود داشت که بسیارى از این اظهار نظرها به همین دلیل است و چون فقط یک شرکت، دستگاهى را وارد مى کرد، تعیین قیمت هم با همان شرکت بود.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت تجهیزات را درجه بندى و قیمت را مشخص کرده است، به طوری که می توان گفت این قیمت گذارى براى اولین بار به وزارت بهداشت واگذار شد.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان اینکه  در راستاى اقتصاد مقاومتى هم جنسى که واقعا تولید داخل بود و استانداردهاى لازم را داشت و از کیفیت خوبى برخوردار بود حمایت کردیم و براى اجناس خارجى محدودیت هایى گذاشتیم، گفت: البته در برخى موارد دولت براى کنترل بازار مجبور است واردات را انجام بدهد.

حریرچی خاطرنشان کرد: در مورد صافى دیالیز، ما التماس مى کنیم که برخى ملزومات پزشکى را صادر کنند، زیرا صادرات ما در زمینه ملزومات پزشکى ٥٠ میلیون دلار است؛ پس اگر کیفیت خوبى دارد باید صادر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه