English

سخنگوی آتش نشانی تهران در گفتگوی تفضیلی با خبرگزاری موج

پلاسکو تمام شد، مردم چهارشنبه سوری را بی حادثه سپری کنند/آتش نشانی قدرت قضایی ندارد

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت:متاسفانه سازمان آتش نشانی کشورمان برخلاف کشورهای دیگر قدرت مسدود و جریمه کردن واحدهای غیر ایمن را ندارد و این می شود که حرف آتش نشانی را شهروندان جدی نمی گیرند.

پلاسکو تمام شد، مردم چهارشنبه سوری را بی حادثه سپری کنند/آتش نشانی قدرت قضایی ندارد

سید جلال ملکی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه بازار یکی از قدیمی ترین بخش های تهران است گفت:متاسفانه بازار جز بخش فرسوده تهران محسوب می شود و نیاز به یک باز نگری اساسی دارد و متاسفانه صنف ها در آن قاطی شده در حالی که قبلا راسته های بازار از هم جدا بود اما اکنون این گونه نیست و برخی از صنف ها تغییر کاربری دادند.

وی با اشاره به اینکه در بخش هایی از بازار تهران قسمت ها و بخش هایی وجود دارد که کارگاه ها و تولیدی هایی خیلی خطرناکی  قرار دارد افزود: بدنه برخی از واحدها و مغازه های بازار به قدمت 100 تا 150 سال می رسد که نیاز به یک بازنگری اساسی دارد و  دیگر آن ایمنی لازم را ندارند.

سیم کشی های بازار تهران نابسامان است

سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه سیم کشی های نابسامان در بازار تهران پایه اصلی  و مهم در آتش سوزی این منطقه محسوب می شود ادامه داد:سیم کشی برخی از واحد ها و مغازه در بازار تهران قدمت 50 ساله دارند که متاسفانه از لحاظ ایمنی مشکل ساز هستند و برخی از آن ها سیم کشی های با روکش پارچه ای دارد و می بایستی سال های پیش تعویض می شدند  ولی می بیینم کسی پیگیر این قضیه نیست.

ملکی عنوان کرد: این تفکری که سازمان یا ارگانی باید بایستد تا اتفاقی رخ دهد از پایه اشتباه و نادرست است وقتی ما می توانیم با حداقل هزینه کار را ایمن کنیم چرا نباید پیشگیری کرد که بعدا هزینه های چند میلیونی و فجایعی مانند پلاسکو رخ دهد.

این مسئول به سیم کشی نابسامان برق مغازه های بازار تهران اشاره کرد و توضیح داد : فقط کافی است یک سری به بازار تهران بیاندازید سقف ها و دلال های آن را بینید زیر بالکن ها و سقف های مغازه های آن هزاران رشته سیم برق رد شده و معلوم نیست برای کدام مغازه است.

ملکی به آتش سوزی چند سال پیش در بازار تهران اشاره کرد و گفت: چندین سال پیش در آستانه سال نو آتش سوزی داشتیم که 35 مغازه بازار را به آتش کشید و علت آن هم به خاطر سیم کشی های نامناسب بود بدترین وضعیت بازار سیم کشی های آن است که باید رسیدگی جدیدی مسئولان انجام دهند.

 وی تصریح کرد:مسئله بعدی که باید به آن توجه شود انبارداری های نابسامان بازار است و برخی واحدها که در ظاهر فکر می کنید مسکونی  هستند ولی پر از و لوازم و پوشاک اند بعد از اینکه اتفافی می افتد تازه مشخص می شود انبار بوده این نشان می دهد اتحادیه و صنف ها هم نظارت درستی روی مغازها و واحدها نظارت ندارند.

امکانات ویژه ای در محدوده بازار تهران قرار داده ایم

سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه  سازمان آتش نشانی 7 -8 ایستگاه را در نزدیکی بازار تهران قرار داده است افزود: در این ایستگاه های به دلیل حساسیت های بالا امکانات  ویژه تری را تعبیه دیده ایم تا اگر اتفاقی رخ داد در حداقل زمان ممکن آتش نشان ها  بر سر حادثه حضور پیدا کنند.

ملکی با بیان اینکه معابر بازارتهران بسیار قدیمی است اظهار کرد:سازمان آتش نشانی چندی پیش ماشین هایی را خریداری کرده که در محدوه بازار به علت مشکلات عرضی که خیابان های آن دارد مشکلی برای رفت و آمد ماشین آتش نشانی نداشته باشیم  این ماشین ها به ماشین های محور باریک یا کم عرض معروف هستند، همچنین موتور سیکلت های زیادی تهیه کرده ایم که امکانات خوبی را برای اطفای حریق دارد.

 به گفته این مسئول جانمایی هایی را برای فلکه آب در خیابان های اطراف بازار تهران  به کار گرفته شده است چرا که قبلا برای خاموش کردن آتش باید از فاصله 200 تا 300 متری شلنگ را به فلکه می بستیم و خیلی زمان بر بود ولی الان از فاصله 40 تا 50 متری به فلکه آب رساندیم.

آتش نشانی بیش از مسئولیت خود فعالیت کرده است

سید جلال ملکی با اشاره به اینکه آتش نشانی اقداماتی بیشتر از وظایف خود انجام داده است گفت: با توجه به اینکه نصب خاموش کننده ها در بازار تهران بر عهده سازمان آتش نشانی نیست و باید خود کسبه و مغازه دارها آن را تامین بودجه کنند، با همه این مسائل خود آتش نشانی این مسئولیت را برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه خاموش کننده هایی که در سطح بازار گذاشته ایم تا چندی پیش به سرقت می رفته خاطر نشان کرد:کسی به این خاموش کننده های بازار توجه نمی کند، چرخی ها و باربرها در رفت آمد های خود توجه ای نکرده و می بینیم به آنها آسیب هایی می رسانند، خاموش کننده هایی که نقش اساسی در وقوع حادثه دارند.

 سخنگوی آتش نشانی تهران به نحوی قرار دادن بارها و اجناس مغازه دارها پرداخت و گفت: اگر دقت کرده باشید می بینید مغازه دارها به نحوی اجناس خود را چیدند که تا 4 - 5 متری بیرون مغازه هم وسایل و اجناس آمده است و از طرفی با آن حجم زیاد رفت آمد اگر آتش سوزی رخ دهد ما چگونه به محل حادثه برسیم؟!

آتش نشانی قدرت اجرایی ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج که نظارت و تذکر آتش نشانی به ساختمان هایی قدیمی نظیر پلاسکو به چه نحوی بوده است گفت: سازمان آتش نشانی تنها کاری که می کند رسیدگی و بازدید به وضعیت این اماکن است و فقط مالک ساختمان می تواند به اوضاع و نحوه ی برخورد آن رسیدگی کند.ولی سازمان آتش نشانی بدون هزینه رایگان همه این اقدامات را انجام می دهد اگر همین کار آتشان نشانی را از یک شرکت خصوصی بخواهند شهروندان باید هزینه ی زیادی پرداخت کنند.

ملکی با بیان اینکه آتش نشانی قدرت اجرایی ندارد گفت:متاسفانه سازمان آتش نشانی کشورمان برخلاف کشورهای دیگر قدرت مسدود و جریمه کردن  واحدهای غیر ایمن را ندارد و این می شود که حرف آتش نشانی را شهروندان جدی نمی گیرند.

حادثه پلاسکو تمام شده بیایم برای چهارشنبه سوری فکری کنیم

سخنگوی آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی مثل سال های گذشته کارها و برنامه های شب چهارشنبه سوری تدارک دیده است گفت: امسال با سال های قبل فرق بزرگی دارد آن هم حادثه پلاسکو بود  سازمان استقرار وسیعی تر نسبت به پارسال داده است همچنین آموزش هایی را در سرای محله به شهروندان و دانش جویان داده ایم.

به گفته این مسئول سازمان آتش نشانی کمپینی با مشارکت صدا و سیما و هموطنان راه انداخته است که  امید داریم مردم هم امسال کمی بیشتر دقت داشته باشند.

در آخر سخنگوی آتش نشانی یاد آور شد:چرا هنوز فرهنگ توجه به حرف های آتش نشان ها بین مردم راه نیافتاده است چون آتش نشان ها قدرت قضایی ندارد شهروندان حرف های ما را جدی نمی گیرند بعد زمانی که به مشکل می خورند دیواری کوتاه تر از آتش نشانی پیدا نمی کند !!

اگر می خواهیم حادثه ای مثل پلاسکو را دیگر نداشته باشیم باید یک وفاق ملی یک همت همگانی داشته باشیم فکر کردن ما درست نیست نباید دنبال مقصر باشیم در صورتی که باید جلوی خطا و اشتباه گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    الهی بمیرم برا دل پر دردت ...

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه