English

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد؛

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از ایجاد شرکت‌های دانشگاهی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی خبر داد و گفت: علاوه بر آن بودجه‌ای برای ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز که شرکت‌های بزرگ برای اجرای پروژه‌های کلان هستند پیش‌بینی شده است.

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از ایجاد شرکت‌های دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری موج، بهزاد سلطانی در نشست خبری امروز اشاره به اقدامات این صندوق در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: از 2990 شرکت دانش‌بنیان 3330 طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح فرستاده شده است که این عدد نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها بیش از یک طرح به این صندوق ارسال کرده‌اند.

وی ادامه داد: از 3330 طرح، 660 طرح در دست بررسی است که تقاضای مالی این تعداد طرح 1630 میلیارد تومان است و از این میزان تاکنون 1100 میلیارد تومان مصوب شده است.

سلطانی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 1822 طرح با رقم 1030 میلیارد تومان مصوب شده است، ادامه داد: تسهیلات این صندوق علاوه بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری، طرح‌های مشارکتی، دفاتر کاری و توانمندسازی می‌شود که با توجه به این تسهیلات مجموع مصوبات ما برای شرکت‌های دانش‌بنیان 1500 میلیارد تومان بوده است که از این میزان 1030 میلیارد تومان برای حوزه دانش‌بنیان مصوب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعتبارات این صندوق برای سال 95 را 600 میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: از این میزان 320 میلیارد تومان باید از سوی دولت به این صندوق اختصاص داده شود.

به گفته وی، کل منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

جزئیات خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌ها

سلطانی با بیان اینکه تاکنون 257 نمونه محصول توسعه یافته تولید شده است، یادآور شد: علاوه بر آن 21 مورد خط تولید ایجاد شده است و 63 میلیارد تومان قرارداد فروش محصولات دانش‌بنیان از طریق لیزینگ به خریدار وام ارزان‌قیمت 9 درصد اعطا شده است.

وی با اشاره به ایجاد 16 صندوق پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: علاوه بر آن 21 مورد نهاد در پنجره واحد خدمات‌رسانی مجتمع شکوفایی و نوآوری ایجاد شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه تاکنون 400 طرح خاتمه یافته است، یادآور شد: از این تعداد 22 طرح ناموفق بوده‌اند و ما اعلام کرده‌ایم شرکت‌هایی که در اجرای طرح‌های خود بد عمل کرده باشند و اقساط صندوق را پرداخت نکنند علاوه بر آنکه در لیست سیاه وارد می‌شوند نامه‌ای به معاونت علمی به منظور خروج این شرکت‌ها از لیست دانش‌بنیان‌ها ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که خطایی در اجرای طرح داشته باشند تا زمانی که طرح خود را به نتیجه نرسانند در لیست خاکستری باقی می‌مانند، یادآور شد: زمانی که این شرکت‌ها می‌توانند طرح خود را با موفقیت به پایان برسانند و پول صندوق را بازگردانند از لیست خاکستری خارج خواهند شد.

خدمات حمایتی صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 نوع خدمت از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: اخیراً در هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، هیات دولت و مجلس مصوب شده است که صندوق یک موسسه عمومی غیردولتی است هرچند که در حال حاضر بازرسان حسابرسی در این صندوق مستقر هستند.

سلطانی با مقایسه عملکرد این صندوق در سال‌های گذشته توضیح داد: در سال 92 چهار طرح به مبلغ سه میلیارد تومان مصوب شد که این اعتبارات پرداخت نشد. این تعداد در سال 93 به 25 طرح مصوب با مبلغ 62 میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی، در سال 94 تعداد 527 طرح با مبلغ 313 میلیارد تومان و در سال 95 تعداد 1033 طرح با مبلغ 652 میلیارد تومان مصوب شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: در مجموع 1822 طرح با مبلغ 1030 میلیارد تومان مصوب شده است که نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده است.

سلطانی با اشاره به این خدمات لیزینگ این صندوق افزود: تسهیلات لیزینگ این صندوق سال 94 نسبت به سال 93 رشد سه برابری و سال 95 نسبت به سال 94 نیز رشد سه برابری داشته است.

وی با بیان اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه این صندوق از لحاظ تعداد سال 94 نسبت به سال 93 رشد 1.3 درصدی داشته است، گفت: این میزان سال 95 نسبت به سال 94 رشد 1.4 درصدی داشته است.

برنامه‌های آتی صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بودجه سال آینده این صندوق گفت: بودجه سال آتی این صندوق مصوب شده که از محل سود بانکی برای شرکت‌های دانشگاهی دانش‌بنیان نوپا هستند اعتباراتی در نظر گرفته شود تا این شرکت‌ها به سرعت تشکیل شوند.

وی در این باره توضیح داد: پایان‌نامه‌های دانشگاهی که دارای بازار هستند می‌توانند با مشوق‌های صندوق و نوآوری و شکوفایی تشکیل شرکت دهند و صندوق نیز از این طریق بتوانند آسان‌تر خدمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر از طریق سود پول بانکی صندوق ارائه دهند.

سلطانی از تامین محل استقرار شتاب‌دهنده‌ها خبر داد و اظهار کرد: هیات امنای این صندوق مصوب کرده است که برای شتاب‌دهنده‌هایی که دارای مجوز هستند محل استقرار تامین کنند.

به گفته وی، شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در ارتقاء شرکت‌های تازه‌تاسیس به شرکت‌های نوپا دارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خاطرنشان کرد: براساس مصوبات هیات امنا، مجتمع شکوفایی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان نماد فناوری ایرانی و مرکز خدمات‌رسانی به شرکت‌ها و پنجره واحد خدمت‌رسانی معرفی خواهد شد.

سلطانی همچنین ادامه داد: خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص خواهد یافت به‌گونه‌ای که براساس این طرح صندوق‌های پژوهش و فناوری طرح‌های خود را انتخاب، ارزیابی و به تصویب می‌رسانند و این طرح‌ها را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال می‌کنند و ما تسهیلات لازم را در اختیار این طرح‌ها قرار می‌دهیم مشروط بر آنکه صندوق‌های پژوهش و فناوری تضمین‌های مطمئنی را به ما ارائه کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص بودجه‌ای برای ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز خبر داد و گفت: شرکت‌های یکپارچه‌ساز شرکت‌های بزرگی هستند که تعداد شرکت‌های کوچک را جذب و پروژه‌های بزرگ را اجرایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه چنین شرکت‌هایی در کشور به صورت محدود تشکیل شده است، یادآور شد: ما در این طرح به صورت آزمایشی اقدام به ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز خواهیم کرد چراکه این شرکت‌ها موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

تلاش برای عرضه فناوری به زندگی مردم

سلطانی با تاکید بر اینکه جریان تحولات نوآوری و فناوری در کشور شروع شده است، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش ویژه‌ای در اشتغال کشور دارند چراکه اشتغال از طریق این شرکت‌ها با اعتبارات 100 میلیون تومانی صورت می‌گیرد ولی در روش‌های معمول برای ایجاد هر شغل نیاز به 300 میلیون تومان داریم.

وی با بیان اینکه مدیران کشور باید تحولات فناورانه کشور را درک کنند، ادامه داد: از این طریق بتوانیم تا افق 1404 شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان قدرت‌های بزرگ اقتصادی در کشور مطرح شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه با جریان فناورانه کشور نمی‌توان مقابله کرد، بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه