English

ابتکار: سیاست "درهای باز محیط زیست" عملیاتی شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:حفاظت از گونه‌های مختلف حیات وحش یک موضوع کلیدی است.

ابتکار: سیاست "درهای باز محیط زیست" عملیاتی شد

به گزارش خبرگزاری موج، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و شرکت نفت سپاهان در راستای اجرای برنامه ملی مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی اظهار کرد: خوشحالیم که سیاست‌های درهای باز سازمان حفاظت محیط زیست در راستای جلب مشارکت بخش‌های مختلف خصوصی و مردمی برای حفاظت از محیط زیست عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه جلب مشارکت‌های مردمی و بخش‌های مختلف اقتصادی در سازمان محیط زیست از یک آرمان به یک رویه تبدیل شده است گفت: بخش‌های مختلف بر اساس مسئولیت اجتماعی و علاقه به طبیعت ایران و همچنین جوش و خروش درونی مدیران در این جریان عظیم برای حفاظت از طبیعت شکننده ایران با دولت و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کنند، شرکت کرده و برای حفاظت از طبیعت شکننده ایران با دولت و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه حفاظت از گونه‌های مختلف حیات وحش یک موضوع کلیدی است گفت: در سال‌های اخیر گربه سانان بیشترین آسیب را دیده‌اند. به طوریکه دو گونه شیر مازندران و ببر ایرانی منقرض شدند. همین مخاطره برای یوزپلنگ و در مرحله بعد برای پلنگ ایرانی نیز وجود دارد. بنابراین باید همه تلاش خود را برای حفاظت از چهارپایان ایران به کار بگیریم.

ابتکار با بیان اینکه ایران کشوری توسعه‌ای است گفت: امکان دارد با اقدامات توسعه‌ای و گسترش شهرنشینی زیستگاه‌های حیات وحش در معرض تهدید قرار گیرد. بنابراین اگر نتوانیم با رویکرد علمی این موضوعات را مدیریت کنیم این گونه‌ها در معرض انقراض قرار می‌گیرند. اگرچه طی 15 سال اخیر 50 درصد گونه‌های جهان از بین رفته‌اند که ایجاد کنوانسیون‌های مختلف نیز به منظور مدیریت و کنترل این وضعیت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای همه گونه‌ها برنامه جامع مدیریت مبتنی بر رویکردهای علمی تدوین کرده‌ایم گفت: این برنامه‌ها به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها ابلاغ می شود و در شورای عالی استان‌ها مورد تصویب قرار می‌گیرد تا بتوانیم حیات وحش ایران را از مخاطرات حفظ کنیم و این مسئله پیش نیاید که کشور ایران نتواند از گونه‌های ارزشمند خود محافظت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از این بابت خوشحالیم که رویکرد دولت یازدهم در بحث محیط زیست سبب شده تا بتوانیم با قوت و پشتوانه مقررات و سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست و همچنین برنامه ششم توسعه برای حفاظت از حیات وحش اقدامات جدی داشته باشیم. در برنامه ششم توسعه مشخصا برای حفظ حیات وحش برنامه‌های قوی لحاظ شده است تا با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی جلوی آسیب ها را بگیریم و گونه ها را حفاظت کنیم.

ابتکار در ادامه ضمن تشکر از "شرکت بیمه ما" که از سال گذشته بیمه پلنگ ایرانی را برعهده گرفته است گفت: تاکنون این شرکت خسارت سه قلاده پلنگ را پرداخت کرده است. حمایت بیمه از پلنگ ایرانی در جوامع روستایی و بومی تاثیرگذار است و رودرویی و درگیری جوامع با پلنگ را کاهش می‌دهد.

وی همچنین از اقدامات بیمارستان فتاح در راستای جراحی و نجات یک قلاده پلنگ ایرانی با نام "آرزو" را ارزشمند تلقی کرد و گفت: بسیاری از مردم وضعیت این پلنگ را پیگیری می‌کنند و بسیار خوشحالیم که شرکت نفت سپاهان که عنوان صنعت سبز را کسب کرده است و در زمینه کاهش آلودگی‌ها و مدیریت پساب‌ها فعالیت دارد اقدام به انعقاد تفاهم نامه با سازمان محیط زیست به منظور همکاری برای حفاظت پلنگ دارد. این تفاهم نامه را مثبت ارزیابی می‌کنم و قرار گرفتن تصویر پلنگ ایرانی روی روغن موتور اسپیدی واقعه خوبی است.

در پایان مراسم امضای تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و شرکت نفت سپاهان به منظور اجرای برنامه جامع پلنگ ایرانی، از دکتر فتاحیان، جراح آرزو و شرکت بیمه ما تقدیر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه