English

وزیر بهداشت:

طرح تحول آمده تا رنج مردم را کاهش دهد

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران از معدود کشورهای دنیا بود که بیماران بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کردند، گفت: اگر طرح تحول نظام سلامت اجرایی نمی‌شد کشور امروز با بحرانی جدی روبرو شده بود.

طرح تحول آمده تا رنج مردم را کاهش دهد

به گزارش خبرگزاری موج، سیدحسن هاشمی در ادامه سفر امروز خود به استان سمنان در همایش ملی ارتقای سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی سمنان که در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد، گفت: اجرای طرح تحول وظیفه ذاتی و بدیهی دولت و حاکمیت بوده که با تاخیر اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم ایران بیشترین پرداختی را در درمان داشتند، افزود: تا پیش از دولت یازدهم تنها ۳۶ کشور در دنیا وجود داشت که سهم بیماران از هزینه‌های درمان بیش از ۵۰ درصد بود و مردم ما به تایید خانم وزیر دولت قبل که در مجلس اعلام کرد، ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خود می‌دادند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت و حاکمیت سه وظیفه مهم امنیت، آموزش و درمان را به عهده دارد، ادامه داد: عمده نیازهای دیگر و از جمله زیرساخت‌ها را بخش خصوصی می‌تواند ایجاد کند، اما دولت‌ها باید بیش از هر چیز دیگری در  سه حوزه امنیت، آموزش و درمان باید فعالیت کنند.

وی با اذعان به اینکه طرح تحول آمده تا رنج مردم را کاهش دهد، افزود: اگر چه هنوز تا اجرایی شدن کامل طرح و برداشتن همه رنج‌ها فاصله داریم، اما طرح تحول توانسته تا امروز بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کند.

هاشمی با بیان اینکه هنوز با شرایطی که به یک نظام سلامت کارآمد برسیم، فاصله داریم، گفت: راهی طولانی پیش رو داریم و هنوز کارهای زیادی در این بخش مانده تا انجام دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در آغاز کار با مشکل کمبود دارو روبرو بودیم، افزود: مردم برای تامین برخی اقلام دارویی با مشکل جدی روبرو بودند.

هاشمی با اذعان به اینکه برخلاف عقیده بسیاری، از نظر من مشکل جدی مردم در آغاز کار این دولت، درمان بود، خاطرنشان کرد: در ابتدای کار دولت روحانی حدود ۱۳ میلیون ایرانی دفترچه درمانی نداشتند.

وی با بیان اینکه عده‌ای به ما خرده می‌گرفتند که چرا از حوزه بهداشت شروع نکردید اضافه کرد: از نظر ما مشکل عمده و درد اصلی مردم در حوزه درمان بود و لذا از همین نقطه هم آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای کارشان در این کشور فقط "نق‌زدن" است، افزود: این افراد حتی اگر ما از حوزه بهداشت هم شروع می‌کردیم باز هم انتقاد می‌کردند که چرا از بهداشت شروع کرده‌اید.

وی با بیان اینکه مردم در بخش درمان مشکلات بسیاری داشتند افزود: با اجرایی شدن طرح تحول پرداختی‌های مردم به شدت کاهش یافت و سطح دسترسی مردم به امکانات و خدمات درمانی تا حد زیادی افزایش یافت.

وزیر بهداشت، با بیان اینکه در حوزه سلامت در این بیش از سه سال کارهای بسیاری صورت گرفته، گفت: متاسفانه با وجود گستردگی کار، این خدمات کمتر بیان شده است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مختلف در کشور ادامه داد: اینک که زیرساخت‌های خوب و مناسبی ایجاد شده می‌توان به حوزه‌های پیشگیری هم ورود پیدا کرد.

هاشمی با اشاره به برخی اقدامات اجرایی انجام شده در حوزه بهداشت و درمان در بیش از سه سال گذشته، ادامه داد: در این مدت تنها ۳۰۰۰ خانه بهداشت در کشور ساخته شده و ۱۸ هزار خانه بهداشت نیز تجهیز و بازسازی شده است.

وی از برنامه‌ریزی برای احداث ۶۰۰۰ واحد درمانی- بهداشتی جدید خبر داد و تصریح کرد: سهم استان سمنان از این ۶هزار واحد، ۷۲ پروژه است که امروز کلنگ‌زنی خواهند شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خدمات انجام شده در هر دولتی به حساب نظام نوشته می‌شود، گفت: من به شخصه فاصله‌ای بین دولت، مجلس و دیگر نهادها با نظام نمی‌بینم در حقیقت مردم خدمات انجام شده را به حساب همه نظام می‌نویسند. لذا باید همه دست به دست دهیم تا کشورمان را بسازیم.

هاشمی با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به مناطق محروم گفت: بیشترین این طرح‌ها که ۵۶۰ پروژه است در استان سیستان و بلوچستان احداث می‌شود. در دولت یازدهم گام های بلندی در بخش پیشگیری برداشته شده است که از جمله آنها می‌توان به خدمات انجام شده در حوزه سلامت دهان و دندان اشاره کرد.

وی با اشاره به دیر بازده بودن طرح‌های پیشگیرانه به یکی از طرح‌های دولت در حوزه دهان و دندان اشاره و افزود: در این طرح ۷ میلیون نفر از فرزندان این کشور تحت پوشش خدمات دندانپزشکی قرار گرفتند و ان‌شاءلله در ۱۰ و ۲۰ سال آینده آثار و برکات این طرح را خواهید دید. انتظار ما این است که در پایان این برنامه تعداد دندان‌های پوسیده در دهان ایرانیان حداقل به نصف کاهش یابد.

هاشمی با بیان اینکه بیماری‌های دهان و دندان منشاء و عامل بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌های دستگاه گوارش است، افزود: اجرایی شدن این طرح می‌تواند تا حد زیادی از افزایش این بیماری‌ها در کشور جلوگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه