English

درس‌هایی که از حادثه پلاسکو باید گرفت

از لزوم مدیریت افراد خاص در صحنه‌های حوادث تا پرهیز از متهم‌یابی در حین عملیات

رییس مرکز تاب‌آوری شهر تهران با اشاره به اینکه حضور افراد خاص و متفاوت از جمله سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران در حین انجام عملیات در حادثه پلاسکو سبب کندی عملیات می گردید، تدوین و برنامه مدیریت افراد خاص در مواقع بحران را یکی از درس‌های حادثه پلاسکو بیان کرد.

از لزوم مدیریت افراد خاص در صحنه‌های حوادث تا پرهیز از متهم‌یابی در حین عملیات

به گزارش خبرگزاری موج، عباس استاد تقی‌زاده در نشست علمی بررسی حادثه پلاسکو که در حسینیه ارشاد برگزار شد، گفت: لزوم تدوین برنامه جامع حمایت روانی  و بازنگری در قوانین مربوطه و ضمانت های اجرایی، لزوم تدوین و ابلاغ آیین نامه های قانون مدیریت بحران از دیگر درس آموخته های این حادثه است.

وی پرهیز از سیاسی کاری، متهم یابی و اتهام زنی و حتی علت یابی در حین انجام عملیات مدیریت بحران را از جمله ملزومات دیگر و درس های آموخته شده از حادثه پلاسکو عنوان کرد.

وی با اشاره به حضور افراد خاص متفاوت از جمله سیاستمردان، هنرمندان و ورزشکاران در حین انجام عملیات در ساختمان پلاسکو که سبب کندی عملیات می گردید، افزود: تدوین و اجرای برنامه مدیریت افراد خاص از درس آموخته های مهم دیگر این حادثه بود

تقی‌زاده همچنین بر لزوم پیش‌بینی نحوه حضور تیم‌های اجرایی در سر صحنه در قالب صدور کارت شناسایی و لباس‌های متحدالشکل و تیم کنترل بحران تاکید کرد و مدیریت منابع انسانی حاضر در صحنه از جمله امدادگران، خبرنگاران، نیروهای پشتیبان، کمک‌کنندگان و حتی هدایا و کمک های مردمی را ضروری خواند.

رییس مرکز تاب آوری شهر تهران کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در فرایند مدیریت بحران حادثه پلاسکو را شایعه خواند و افزود: آسانسورها و تحهیزات آتش نشانی در این زمینه کافی بود و هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود نداشت.

وی افزود: البته تجهیزات ارتباطی شهرداری در حال حاضر آنالوگ است که طبعا باید به سمت دیجیتال شدن پیش برود.

رییس مرکز تاب آوری شهر تهران خسارات انسانی حادثه پلاسکو را شامل شهادت ۱۶ آتش نشان و جان باختن ۵ شهروند، مجروح شدن بیش از ۱۸۰ نفر و اثرات روانی دانست .

وی خسارات مادی و اقتصادی این حادثه را نیز تخریب ۶۰۰ واحد صنفی و تخمین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این ۶۰۰ واحد صنفی حدود ۱۶۰ واحد با مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تحت پوشش بیمه بودند و این در حالیست که مبلغ تخمینی خسارات مستقیم حادثه پلاسکو ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است به بیان دیگر تنها ۳.۳ درصد خسارات تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی در پایان لزوم تدوین برنامه‌های مدیریت فعالیت رسانه‌های جمعی در مواقع بحران را یکی دیگر از مهمترین درس آموخته های حادثه پلاسکو بیان کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی