English

تأثیر اختلالات روانپزشکی در بروز اعتیاد / اهمیت مداخلات دارویی در موفقیت درمان ترک اعتیاد

عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به تأثیری که اختلالات روانپزشکی در بروز اعتیاد دارند، گفت: اگر فقط به کنترل مصرف مواد مخدر و درمان اعتیاد توجه کنیم، هرگز در درمان معتادان موفق نمی‌شویم.

به گزارش خبرگزاری موج، رضا دانشمند با اشاره به اینکه دهمین کنگره دانش اعتیاد از ۲۴ تا ۲۶ شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود، گفت: درصد بسیار بالایی از افرادی که مصرف کننده مواد مخدر هستند سابقه اختلالات روانپزشکی دارند.

وی گفت: در بسیاری از موارد علت گرایش افراد به مصرف مواد مخدر، ناهنجاری‌های خلقی و هیجانی عدم توانایی در مدیریت و کنترل هیجان یا اختلالات رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، بی‌ثباتی در هیجان و خلق و خو است.

عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: منظور از عامل یا همراه در افرادی که مواد مصرف می کنند را اینگونه تشریح کرد و گفت: به عنوان مثال عامل گاه می‌تواند در کسانی که مواد مصرف می کنند به این صورت باشد که افسردگی فرد را به سمت مصرف گرایش دهد و گاه ممکن است افسردگی وجود داشته باشد و در مصرف فرد تاثیر گذار باشد.

وی در ادامه گفت: اگر فقط به کنترل مصرف مواد و درمان اعتیاد فرد توجه کنیم و اختلالات روانیشان را مدنظر قرار ندهیم هرگز در درمان آن‌ها موفق نخواهیم بود و به همان اندازه که مداخلات درمان های زیستی و دارویی در درمان این بیماران اهمیت دارد مداخلات غیر دارویی و روانپزشکی هم بسیار اهمیت دارد و بدون اینها درمان موفق نخواهد بود.

دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد این کنگره را مهمترین و بزرگترین گردهمایی کارشناسان و اندیشمندان در حوزه اعتیاد دانست و اظهار داشت: محورهای وسیعی در زمینه علوم پایه، تازه های عصب شناختی، مطالعات حیوانی چه در حوزه بالینی و پیشگیری، مداخلات درمانی جدید، رویکرد به درمان و عوارض و شناخت مواد، مداخلات کاهش آسیب و رویکردهای روانی و اجتماعی که تمام این موارد به صورت سخنرانی و پنل در کنگره ارائه می‌شود.

وی محورهای خاص در این کنگره را شامل اعتیاد در کودکان، اعتیاد در زنان، اعتیاد در بیماران جسمی و روانپزشکی عنوان کرد.

دانشمند گفت: این کنگره حدود ۳ هزار مخاطب دارد و ۱۰۰۰ مقاله و ۴۰ پنل تخصصی با گرایش‌های مختلف و حدود ۱۵ نفر از اساتید برجسته خارجی از سازمان بهداشت جهانی ومراکز بین المللی در حوزه علمی و عملی از داخل و خارج کشور در ا ین کنگره حضور خواهند داشت.

وی گفت: ایران جز کشورهایی بوده که در حوزه دانش اعتیاد در جهان پیشرو است و از نظر علمی جایگاه برجسته‌ای دارد و قطعا وجود همچنین کنگره بین المللی در منطقه به عنوان یک موقعیت برجسته می‌تواند سابقه ایران در فیلد اعتیاد باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه