English

ساختار نامتعادل در نظام بانکی کشور وجود دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: قوه قضائیه همکاری های خوبی در رابطه با پرونده‌های بانکی داشته؛ چرا که مجتمعی ویژه رسیدگی به پرونده‌های بانکی در تهران تشکیل شده است.

ساختار نامتعادل در نظام بانکی کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج استان آذربایجان غربی، ولی الله سیف ظهر امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: سال ۹۵ سالی با ویژگی‌های منحصر به فرد است؛ چرا که آغاز حرکت چرخه اقتصادی در این سال دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از روزهای آغازین کار خود نگاه ویژه به ساماندهی اقتصاد کشور داشته است تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های موجود دست‌آوردهایی رخ داده که نباید از روی آنها به راحتی گذشت و نسبت به این توفیقات مهم، بی‌تفاوت بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تورمی که از ۴۰ درصد تجاوز کرده بود کاهش یافته و با شیب مناسب به زیر ۱۰ درصد رسیده است و نوسان نرخ ارز بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

سیف با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر در شرایط ثبات قرار دارد، افزود: نرخ ارز از روند طبیعی برخوردار است و مدیریت ارز در کشور شناور بوده و آرامش به وجود آمده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساختار نامتعادل در نظام بانکی کشور وجود دارد چرا که در رابطه نرخ تورمی باید به تناسب با کاهش این نرخ، نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد که این اتفاق نیافتاده است.

سیف خاطرنشان کرد: قوه قضائیه همکاری های خوبی در رابطه با پرونده‌های بانکی داشته چرا که مجتمعی ویژه رسیدگی به پرونده‌های بانکی در تهران تشکیل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی به تشریح برخی ویژگی‌های مثبت بنگاه های کوچک اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: ریسک اعطای تسهیلات به این واحدها کمتر است و این توانایی در آنها وجود دارد که با سرعت بیشتری می‌توانند خود را به روز کنند.

وی گفت: بر اساس آمار ۷ هزار و ۵۰۰ واحد کوچک نیاز به سرمایه در گردش دارد که پرداخت تسهیلات به آنها در اولویت نظام بانکی کشور قرار گرفته است.

سیف افزود: برای جلوگیری از هدررفت منابع تسهیلات بانکی باید برنامه‌ریزی شود چرا که ظرفیت اعطای تسهیلات در بانکها به سمت واحدهای راکد نیاز به سرمایه زیادی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: هدف اصلی در سال ۹۵ رشد تولید است بنابراین در سه ماهه نخست سال نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته کل تسهیلات ۴۴ درصد رشد داشته است که رشد بخش کشاورزی ۷۰ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: با نگاهی به رشد اقتصادی سالهای گذشته و برق مصرفی در می‌یابیم که امسال با رشد اقتصادی ۶ درصد، برق بیشتری نسبت به سال ۹۳ که در آن سال نیز رشد اقتصادی ۳ درصد وجود داشت مصرف شده است و این حاکی از به حرکت درآمدن واحدهای صنعتی است.

سیف گفت: امسال ۴۷۲ رابطه کارگزاری بین بانکی ایجاد شده و ۵ هزار و ۸۶۳ ال سی باز شده است ۳ بانک بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع کرده و بانکهای بزرگی مثل آلمان از کار با ایران استقبال می‌کنند و اینها نشان از روند رو به بهبود وضعیت کشور در حوزه اقتصادی و سیاسی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بر اساس آمار تسهیلات بانکی در بخش صنعت و معدن ۳۰ و نیم درصد، بازرگانی ۱۲ درصد، مسکن ۸ درصد، حمل و نقل ۱ درصد، خدمات عمومی ۲۰ درصد، بهداشت ۱٫۶ درصد و واسطه‌گری ۱۳ درصد رشد داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه