English

طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، ساخت چهار سد در حاشیه این دریاچه متوقف شده است

وزیر نیرو گفت: ۹۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به صنعت آب و برق اختصاص دارد و این صنعت پیشگام صادرات در این زمینه است.

طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، ساخت چهار سد در حاشیه این دریاچه متوقف شده است

به گزارش خبرگزاری موج، حمید چیت چیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در فرودگاه ارومیه افزود: در حال حاضر ایران به چهار کشور همسایه شامل ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می کند و از ترکمنستان هم واردکننده خالص برق است و با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز تبادل برق دارد.

وی اضافه کرد: صنعت آب و برق از صنایع توانمند کشور به شمار می رود و خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات فنی این صنعت به ۴۰ کشور دنیا صادر می شود.

چیت چیان اظهار کرد: صنعت آب و برق یکی از پیشگامان صادرات به شمار می رود که اجرای برجام موجب شده تا روند صادرات این بخش نیز متحول شود.

وزیر نیرو با اشاره به تاثیر قابل توجه برجام به روند صادرات کشور در بخش های مختلف ادامه داد: در حال حاضر ما صادرکننده آب سنگین و اورانیوم غنی شده به آمریکا و کشورهای اروپایی هستیم که در نتیجه برجام حاصل شده است و باید قدردان تیم مذاکره کننده دیپلماسی کشور در این خصوص باشیم.

چیت چیان در خصوص برنامه های افتتاحی زیرمجموعه وزارت نیرو در هفته دولت امسال گفت: در این هفته ۱۶ پروژه انتقال و توزیع برق با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار، ۲ سد در خراسان شمالی و اصفهان، ۱۴ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سدها، آبرسانی به ۸۷۲ روستا، ۱۰ تصفیه خانه آب و ۶ تصفیه خانه فاضلاب و یک هزار و ۴۳۵ مگاوات نیروگاه تولید برق به بهره برداری می رسد.

وی همچنین با اشاره به کلنگ زنی و افتتاح طرح های مختلف زیرمجموعه وزارت نیرو در سفر یکروزه خود به آذربایجان غربی افزود: کلنگ زنی شبکه آبیاری و زهکشی بادین آباد پیرانشهر، شروع عملیات اجرایی سد کانی سیب، کلنگ زنی حفاری تونل دوم انتقال آب به دریاچه ارومیه، افتتاح تصفیه خانه فاضلاب نقده و آبرسانی به ۶۶ روستای استان از جمله این طرح هاست.

وی در خصوص دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: همه مردم ایران در خصوص این دریاچه نگران هستند و بر اساس این نگرانی، دولت با حساسیت قابل توجهی احیای آن را در دستور کار خود دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: با اجرای طرح های احیایی دولت تدبیر و امید و بارش های مناسب در سال جاری، امروز شاهد افزایش قابل توجه سطح تراز و میزان آب موجود در دریاچه ارومیه هستیم.

چیت چیان ادامه داد: امروز تراز دریاچه ارومیه ۵۴ سانتیمتر، میزان آب موجود ۹۶۰ میلیون متر مکعب و سطح دریاچه یک هزار و ۲۵ کیلومتر مربع بیشتر از روز مشابه سال گذشته است.

وی در خصوص سدهای حاشیه ای دریاچه ارومیه گفت: طبق مصوبات ستاد احیا، ساخت چهار سد در حاشیه این دریاچه متوقف شده و تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است.

وی در خصوص راه اندازی نیروگاه برق در کنار آبشار سوله دوکل ارومیه و نگرانی طرفداران محیط زیست از این امر اظهار کرد: ما هیچ طرحی را با شائبه تخریب محیط زیست انجام نمی دهیم و در صورت آغاز اجرای طرح های عمرانی نیز، آن را در سوله دوکل متوقف می کنیم.

وزیر نیرو افزود: آذربایجان غربی در حال حاضر به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است و همه توان دولت برای بهبود وضعیت این استان و دیگر استان های کشور معطوف است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر