English

اجرای ۸۰۰۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هم اکنون حدود هشت هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در کشور اجرا می شود.

اجرای ۸۰۰۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور

به گزارش خبرگزاری موجبه نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی،احمد زارع فیض آبادی در آیین بازدید نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از مرکز تحقیقات دیم کشور در شهرستان مراغه افزود: اجرای طرح های تحقیقاتی کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی کشاورزان، تولید یافته های تحقیقاتی و توزیع آن ها بین کشاورزان از عمده محورهای فعالیت این سازمان است.

وی اظهار کرد: این سازمان از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی علمی کشور است که با ۱۱ هزار و ۳۰۰ پرسنل که دو هزار و ۱۰۰ نفر آنان هیئت علمی هستند در ۳۴ مرکز تحقیقات و ۳۱۴ ایستگاه اقدام به اجرای طرح های تحقیقاتی می کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: هم اکنون در این مراکز تحقیقاتی حدود هشت هزار طرح در حوزه های باغداری، زراعت، مدیریت منابع و آب، دامداری و ادوات کشاورزی در حال اجرا است.

زارع فیض آبادی ادامه داد: این سازمان از ابتدای فعالیت خود موفق شده در حوزه زراعت میانگین تولید غلات را از ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به ۴,۵(چهار و نیم) تن برساند.

وی، توزیع بذرهای اصلاح شده را از دیگر محورهای فعالیت این سازمان عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز در سال زراعی جاری حدود ۴۷۰ هزار تن انواع بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در این آیین گفت: این مرکز از ابتدای فعالیت خود از سال ۱۳۷۱ تاکنون ۴۳ رقم از محصولات کشاورزی دیم را در پنج بخش غلات، حبوبات، دانه های روغنی، مدیریت منابع و آب به کشاورزان کشور معرفی کرده است.

صابر گلکاری، افزود: نتایج این یافته های تحقیقاتی تا کنون در ۱۱ استان بررسی شده و در طی این مدت ۲۷ درصد از میزان تولید محصولات زراعی را افزایش داده و این میزان منجر به ایجاد ۱۸۳ میلیارد ریال ارزش افزوده در این استان ها شده است.

وی یادآور شد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کمبود اعتبارهای ویژه تحقیقات و خشکسالی مهمترین چالش های این حوزه برای موفقیت بیشتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی