English

کاشت باتری قلبی زیرجلدی (S-ICD) برای اولین بار در تبریز انجام شد

برای اولین بار در شمال غرب کشور کاشت دفیببریلاتور قلبی زیرجلدی و بدون سیم داخل قلبی توسط متخصص قلب و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی در بیمارستان شهید مدنی تبریز با موفقیت انجام شد.

کاشت باتری قلبی زیرجلدی (S-ICD) برای اولین بار در تبریز انجام شد
به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان‌ شرقی

، دکتر روح اله همتی انجام دهنده این عمل جراحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: دفیبریلاتور کاشتنی قلب که آن را با نام ICD نیز می‌شناسند دستگاهی کوچک بوده و با باتری کار می‌کند و در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و بیماری‌های ژنتیکی قلبی دارای اندیکاسیون تعبیه می‌شود.

وی ادامه داد: با کاشت ICD در قفسه سینه، ضربان‌های غیرطبیعی قلب (آریتمی) ها تشخیص داده شده و در صورت نیاز آنها را متوقف می‌کند.

همتی گفت: توقف ضربان‌های نامنظم قلب با دفیبریلاتور کاشتنی قلب و برقراری ریتم طبیعی قلب از طریق ایجاد شوک‌های الکتریکی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: دفیبریلاتور کاشت قلب برای کسانی که ضربان‌های قلب بالای خطرناکی را دارند و با وضعیتی مشابه تاکی کاردی یا فیبریلاسیون بطنی درگیر هستند استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو نوع اساسی از این دستگاه موجود هست گفت: نوع معمول ICD، در قفسه سینه فرد کاشته می‌شود و سیم‌های آن به داخل قلب متصل می‌شود که این روش کاشت دفیبریلاتورهای معمول نیاز به یک جراحی کوچک دارد.

این متخصص قلب و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی تاکید کرد: نوع زیرجلدی (S-ICD) زیر پوست در کنار قفسه سینه و زیر بغل فرد کاشته شده سپس آن را به الکترودی متصل می‌کنند که در امتداد استخوان‌های قفسه سینه کار می‌کند.

وی یادآور شد: S-ICD کمی بزرگ‌تر از دفیبریلاتورهای معمول است اما به داخل قلب نمی‌چسبد.

همتی تاکید کرد: نوع زیرجلدی ICD برخلاف نوع معمول آن عوارض مربوط به سیم داخل قلبی از جنله عفونت، شکستگی سیم، جابجایی سیم و انسداد عروق سیاهرگی را ندارد و همچنین بیمار محدودیتی حرکتی اندام فوقانی را نخواهد داشت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه