English

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

آسیب‌های بسیاری را به خاطر عدم هوشمند سازی دیده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: آسیب‌های بسیاری را به خاطر عدم هوشمند سازی دیده‌ایم و باید مدیریت بحران، مبتنی بر هوش مصنوعی باشد و مخاطرات را شبیه سازی کند.

آسیب‌های بسیاری را به خاطر عدم هوشمند سازی دیده‌ایم

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، محمدحسن نامی در جمع اصحاب‌ رسانه و خبرنگاران با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان مدیریت بحران و تصویب قانون مدیریت بحران، اظهار کرد: بر اساس این قانون، شورای عالی مدیریت بحران، ستاد ملی مدیریت بحران، ستادهای مدیریت بحران استانی‌ و شهرستانی در حال فعالیت هستند.

وی با تاکید بر پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران و بازسازی و بازتوانی در قانون مدیریت بحران، افزود: سال‌های آتی، تعداد بسیاری از بحران‌ها را پیش روی داریم زیرا بشر در حال دستکاری فضای جغرافیایی بوده و انتظار نداریم که این وضعیت بهبود یابد. باید در راستای پیشگیری اقداماتی انجام دهیم و با قدرت بیشتری نیز بحران‌ها را رصد کنیم.

وی ادامه داد: از مجموع ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسانی رخ داده در دنیا، ۴۴ مورد از جمله زلزله، رانش زمین، زمین نشست، موج گرما، ریزگرد و آتش سوزی در ایران اتفاق افتاده است. سیلاب و سپس زلزله بیشترین مخاطره در کشور ما محسوب می‌شود و برای پیشگیری از هر یک نیز راهکاری وجود دارد. امروزه جهان با ۳۴ چالش مهم رو به رو است که سه مورد حساس شامل تغییر اقلیم، بحران آب و بیابان زایی می‌شود.

نامی در خصوص وضعیت سیلاب در کشور، گفت: مهمترین عامل پیشگیری از سیلاب، آبخیزداری است و این اقدام، فواید بسیاری از جمله حفظ آب و خاک برای کشور دارد. برای جایگزینی یک متر مکعب خاک نیز به زمانی بیش از ۸۰۰ سال نیاز است و این عدد به خصوص برای کشورهایی که بخش سنگی آن‌ها زیاد است، بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۳ میلیون مترمکعب آبخیزداری در کشور انجام گرفته و نزدیک ۹۳ میلیون مترمکعب مانده که البته برنامه ریزی انجام گرفته تا به صورت استانی و ظرف دو سال این رقم باقیمانده را انجام دهیم.

وی در خصوص وضعیت زلزله در کشور نیز اظهار کرد: ۶۸ درصد کشور ما روی و یا در حرایم گسل قرار دارد و باید خود را با این شرایط وفق دهیم. بر اساس روایت‌های شفاهی و اسناد تاریخی ۲۲۰ سال گذشته، ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور رخ داده که شدیدترین آن ۷.۷ ریشتر بوده است و نشان می‌دهد که اگر مصالح ساختمانی و سازها تا هشت ریشتر زلزله مقاومت داشته باشند، زلزله دیگر بلا نخواهد بود. 

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به ارسال گروه‌های امداد و ارزیابی به زلزله ترکیه، گفت: گروه‌هایی که برای مطالعه به ترکیه فرستاده بودیم، اعلام کردند که عدم رعایت استاندارد لازم در مصالح و سازه‌ها دلیل اصلی ریزش ساختمان‌ها در زلزله ترکیه بوده است. 

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا از ساخت و سازهای غیراصولی که استقامت لازم ندارند و مهندس ناظر بر روی ساخت و ساز آن‌ها نظارت نداشته، جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران از راه اندازی سازمان بحران هوشمند خبر داد و افزود: آسیب‌های بسیاری را به خاطر عدم هوشمند سازی دیده‌ایم و باید مدیریت بحران، مبتنی بر هوش مصنوعی باشد و مخاطرات را شبیه سازی کند.

نامی در خصوص وضعیت مدیریت بحران در دنیا، تشریح کرد: از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل، ۶۸ کشور دارای وزارت شرایط اضطراری هستند که تمامی تجهیزات مهندسی و راه‌های ارتباطی دست این وزارتخانه بوده تا هر آنچه لازم است را برای مقابله با مخاطره انجام دهد. نیروهای مسلح نیز در پشتیبانی آن قرار دارد تا وقتی مخاطره بیشتر از ظرفیت وزارتخانه باشد، ورود یابد. در ۳۸ کشور دیگر نیز معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت بحران است تا دستورات این سازمان به وزارتخانه‌ها لازم الاجرا باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه