English

مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی:

حوزه گستره اثر کار فرهنگی مجموعه‌های دولتی محدود است 

مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: با وجود برنامه‌های گسترده و پر هزینه تنها یک جامعه مخاطب خاص داریم و حوزه گستره اثر کار فرهنگی مجموعه‌های دولتی محدود است و قشر خاکستری به حق مخاطب فرهنگی هیچ نهاد حکومتی نیست چرا که این نهادها اساساً برنامه‌ای برای ارائه به این اقشار ندارند.

حوزه گستره اثر کار فرهنگی مجموعه‌های دولتی محدود است 

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی صبح یک شنبه در نشست با مدیرکل، معاونان و کارشناسان فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: فعالیت نیروها و زیر مجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی نیز همانند نیروی انتظامی قائل به زمان مشخص نیست و به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند و این مجاهدت در عرصه فرهنگی و دینی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه رویکرد گذشته سازمان در عرصه فرهنگی بر مبنای «بجای مردم و برای مردم کار کردن» بود، ادامه داد: این رویکرد هر چند در زمان خود مؤثر و کارآمد بود، اما باید توجه کرد که فضای فرهنگی امروز جامعه و جهان بسیار تفاوت کرده و مدل فرهنگی ما نیز باید نسبت به گذشته تغییر کند.

قائم مقام بنیاد هدایت تصریح کرد: امروز سرعت تحولات در حوزه‌های مختلف و تنوع قالب‌های آن‌ها به حدی بالاست که با کوچک‌ترین غفلتی از این قافله عقب خواهیم ماند و سرعت، روش‌ها و سطح دربرگیری و درگیری اطلاع رسانی‌های امروزی به کل با دهه شصت متفاوت است و، چون کنترل و مدیریت چنین بسترهایی نیز در دست ما نیست، غفلت از حکمرانی فرهنگی فضای دیجیتالی و مجازی چالش و پیامدهای سنگینی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: غفلت ما از این فضا بنا به اقتضائات دوران کرونا باعث عقب ماندگی ۱۰ ساله فضای فرهنگی به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان و نتیجه آن در اغتشاشات اخیر مشخص شد به طوری که در بررسی‌ها می‌بینیم که فضای زیست فکری و فرهنگی این نسل‌ها به هیچ عنوان قابل تحلیل و بررسی با معیارهای معمول و مرسوم نیست و خروجی این بمباران فرهنگی، ذبح و به مسلخ رفتن جوانان و نوجوانان در فضای مجازی شده است.

حجت الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه مخاطب از نحوه تبلیغ‌های مرسوم گذشته اشباع شده و به گفته رهبری همه باید در عرصه تبلیغ فرهنگی ورود و مشارکت کنند، گفت: بر همین اساس در سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال راهبری فرهنگی در سطح جامعه و در حوزه‌های مختلف هستیم تا مخاطب از مواجهه با ما حال خوش بدست آورد و احساس کند اقدامات ما قدمی برای برداشتن باری از دوش آنهاست.

وی اضافه کرد: دولت و نظام در حوزه فرهنگی هزینه سنگینی می‌کند، اما چون این هزینه‌ها در سطح سازمان‌ها و نهادها خرد شده، به چشم نمی‌آید و از سوی دیگر نحوه هزینه کرد این منابع بسیار برای دولت گران است و در واقع برای انجام کارهای فرهنگی چندین برابر خود هزینه‌های این اقدام برای مجموعه‌های متولی اعتبار صرف می‌شود و در نهایت چیزی برای انجام خود امور فرهنگی باقی نمی‌ماند و این اقدامات خروجی و اثرگذاری چندانی ندارند هر چند که اعتبارات برای حوزه فرهنگی بسیار ناچیز است.

مدیرکل پارلمانی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در مقابل خدمات مردمی در بخش فرهنگی هم به لحاظ هزینه‌های اجرا پایین‌تر و هم از باب خروجی‌های مؤثر بسیار ارزشمندتر هستند و بر همین اساس باید نگاه غالب کار دولتی به استفاده از ساختارهای مردمی در طراحی‌های فرهنگی تغییر کند.

وی خاطر نشان شد: در این میان سازمان تبلیغات اسلامی باید ریل گذار و تسهیل گر حضور گروه‌های مردمی باشد، چون با ایجاد این فرصت ظرفیت‌های قابل توجهی برای اجرای کارهای عظیم با هزینه‌های بسیار پایین در سطح جامعه بالفعل خواهند شد.

حجت الاسلام غلامی در زمینه مخاطب شناسی اقدامات فرهنگی نیز خاطر نشان شد: با وجود برنامه‌های گسترده و پر هزینه تنها یک جامعه مخاطب خاص داریم و حوزه گستره اثر کار فرهنگی مجموعه‌های دولتی محدود است و قشر خاکستری به حق مخاطب فرهنگی هیچ نهاد حکومتی نیست چرا که این نهادها اساساً برنامه‌ای برای ارائه به این اقشار ندارند و تلاشی برای ارتباط مؤثر و اقناع با آن‌ها نشده در حالی که مراجع بزرگ برای ارتباط مستقیم با مردم از هر فرصتی حتی در حد طی پیاده یک مسیر نیز استفاده می‌کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه